Hej! Vi bor i ett hus från 1940 och hittills hade vinden inte haft någon ventil men jag satte 2 ventil på var sin sida av vinden och förbättrat isoleringen och luftfuktigheten är väldigt hög runt 90. Vita mögel har jag behandlad med mögelfri. Nu undra jag om man kan satta badrumsfläkt för att trycka ut fukten, hur fungerar den, har ni någon erfarenhet om det?
tacksam för era svar
 
L Luugen skrev:
Ofta fukt från bostaden som tränger upp på vind.
Hade du problem innan du på på mer isolering.

[länk]
Jag har precis upptäckt det nu och la på extra isolering efter jag upptäckte den och gamla isoleringen som är sågspån
 
Mer isolering kan ju dock sänka temperaturen på vinden och vilket ökar den relativa fuktigheten och risken för mögel.
 
Qambar Qambar skrev:
Nu undra jag om man kan satta badrumsfläkt för att trycka ut fukten, hur fungerar den, har ni någon erfarenhet om det?
tacksam för era svar
det kan man inte göra inan man vet var den fuktiga luften kommer ifrån. Har du inomhusluft som kommer upppå vinden kan flökten göra detta katastrofalt mycket värre.

hade du mögel och fukt innan du satte dit isolering och ventiler?
Var tar all luft från badrum etc vägen - du måste vara 100% säker på att ingen badrumsfläkt trycker upp luft på vinden eller att någon annan öppning finns mellan inomhusluft och vind.
avluftning för avlopp, hur ser det ut?
vindslucka, är den tät? Osv osv

Ska du ha en fläkt på vinden måste den trycka IN luft som sedan åker ut genom en ventil på motstående sida. Eftersom det är rätt fuktigt ute nu är det dock inte självklart att det hjälper.
 
Jag har köpt den för 2 år sedan och renoverade badrum men tror att det kommer upp nu dåvarande hade dåligt fläck utan fläkt rör i vägen och syntes svarta fläckar i badrums tak. och mögel på vinden just över badrummet ser ut gammal
 
Menade du att du skulle sätta upp en fläkt i badrummets vägg för att öka ventilationen? Det låter som en bättre ide.
 
Nej du frågade var fukten kommer till vinden då svarade jag att kanske från gamla badrum som fläkten var inte satt på ett riktigt sätt.
fukten upptäckte jag nu och det ser gammal ut. Jag la på extra isolering och 2 ventiler på var sin sida av vinden och nu undrar jag om man kan sätta en fläkt i en av de 2 ventilerna för att tycka ut fuktig som är kvar där uppe?
 
En fläkt på vinden riskerar att dra upp mer fuktig luft från boytorna. Har du kollat på vindgolvet (under isoleringen) om det är tätt? Annars, börja att täta underifrån och ovanifrån.
 
  • Gilla
Qambar
  • Laddar…
nej det har jag inte gjort men kan gammalt tak orsaka bidrag till fukt och mögel? för att det pappret som ligger på taket under tegelpannor finns inte kvar de är borta.
 
Jag pratar inte om yttertaket, utgår från att det är tätt.
 
Qambar Qambar skrev:
Nej du frågade var fukten kommer till vinden då svarade jag att kanske från gamla badrum som fläkten var inte satt på ett riktigt sätt.
fukten upptäckte jag nu och det ser gammal ut. Jag la på extra isolering och 2 ventiler på var sin sida av vinden och nu undrar jag om man kan sätta en fläkt i en av de 2 ventilerna för att tycka ut fuktig som är kvar där uppe?
Ok.

1. Fukt ser gammal ut - kan du lägga upp en bild på hur det ser ut? Det är normalt att det finns spår efter fukt på en vind som är 80 år gammal.

2. Det är viktigt att du har bra ventilation med fläkt från badrum som trycker luften ut huset.

3. Extra isolering bromsar inte fukt. Tvärtom gör det fuktproblemet värre eftersom det sänker temperaturen på viden och då ökar relativ luftfuktighet. Har du hål där inomhhusluft smiter upp på vinden måste du fixa detta.

4. Fläkt på vinden. Du kan sätta en fläkt på vinden som trycker IN luft och sedan ha spjäll på motstående sida av vinden där luften åker ut. Du ska absolut inte suga luft ur vinden. Mekanisk ventilation av luft på vinden är dock riskabelt. Är luften fuktigare utomhus ventilerar du IN fukt och får större problem. Det finns reglerade system som löser detta problem, tex Trygghetsvakten Vind.
 
båda bilderna är ovanför badrummet innan jag behandlade
 
  • Obehandlade träbjälkar med synlig vit mögelväxt på ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Obehandlat trä i takstol ovan badrum, med isolering, innan renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kan man ungefär säga hur gammal kan mögel vara, någon, om man tittarpå bilderna?
 
Nej inte riktigt.

Det vita luddet kan växa till sig på mycket kort tid, det där kan komma på veckor/ett par månader.

Det ser ju ut som att du har andra problem också, där det är svart har du ju röta som typiskt är resultatet av läckage utifrån under lång tid, flera år (andra bilden).
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.