surris surris skrev:
Bra, inget konstigt.

Vad har du för yta på vinden och vad ligger där nu? Sågspån?

Ja där ligger golv över hela (plank)
Borrade ett hål för att kika vad som fanns under, är ca 15cm tomrum. Med något skit på botten troligtvis lite spån...

Funderade på att spruta 400-500mm cellulosa isolering, var inte farligt kostsamt.
Men har ingen susning om hur mycket det faktiskt ger..
 
O
surris surris skrev:
Nej jag vet men det genererar inte i en högre energianvändning så länge det inte bidrar till att du får övertemperaturer i byggnaden.

Men nåt flöde ska du ju ha annars är ju både värmen och varmvattnet avstängt.
det är det som är meningen med att stänga ventilen.
 
surris
Zoldot Zoldot skrev:
Ja där ligger golv över hela (plank)
Borrade ett hål för att kika vad som fanns under, är ca 15cm tomrum. Med något skit på botten troligtvis lite spån...

Funderade på att spruta 400-500mm cellulosa isolering, var inte farligt kostsamt.
Men har ingen susning om hur mycket det faktiskt ger..
Om vinden är 50m2 så ger det ca 6000 kWh/år i besparing om du isolerar 400mm. Beroende på hur på mycket sågspån som ligger(enligt din beskrivning verkar det ligga lite). Men ett intervall mellan 3000-6000 kWh.
 
surris
O Ovation skrev:
det är det som är meningen med att stänga ventilen.
Okej men det är 21 grader enligt TS.
 
O
O Ovation skrev:
det är det som är meningen med att stänga ventilen.[/QU
surris surris skrev:
Okej men det är 21 grader enligt TS.
1=
surris surris skrev:
Bra, inget konstigt.

Vad har du för yta på vinden och vad ligger där nu? Sågspån?
47 ok
21 fel
 
surris
O Ovation skrev:
1=

47 ok
21 fel
21 grader inomhus
 
Zoldot Zoldot skrev:
Ja där ligger golv över hela (plank)
Borrade ett hål för att kika vad som fanns under, är ca 15cm tomrum. Med något skit på botten troligtvis lite spån...
Det borde lätt gå att minst halvera den förbrukningen och ger en insatts som betalar sig på mycket kort tid.
Vågar inte tänka på din förbrukning vid redig kyla.
 
K kest skrev:
Det borde lätt gå att minst halvera den förbrukningen och ger en insatts som betalar sig på mycket kort tid.
Vågar inte tänka på din förbrukning vid redig kyla.
Du tror att det gör så jävla mycket?
Isåfall börjar jag fan att riva upp golvet till helgen och bokar in isolerarna
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Zoldot Zoldot skrev:
Du tror att det gör så jävla mycket?
Isåfall börjar jag fan att riva upp golvet till helgen och bokar in isolerarna
Klarar du att riva och lägga tillbaka golvet, så klarar du att fylla med isolering själv.
Lägg isoleringen med övermått bara så utrymmet blir helt fyllt så inga luftströmmar uppstår. Det är stillastående luft som isolerar. Skotta ev ut all spån, då isoleringen är bättre isolering än spån.
 
K kest skrev:
Klarar du att riva och lägga tillbaka golvet, så klarar du att fylla med isolering själv.
Lägg isoleringen med övermått bara så utrymmet blir helt fyllt så inga luftströmmar uppstår. Det är stillastående luft som isolerar. Skotta ev ut all spån, då isoleringen är bättre isolering än spån.
Räknade lite snabbt på det, isoleringen kostade mig nästintill lika mycket i material om jag köper som privatperson som att få jobbet utfört efter rot..

Kostnaden efter rot 9500:- 450mm sprutar ekofiber, materialet för mig låg på 7-8..
 
  • Wow
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Bor i villa från -73, inte mer isolerad än den var när den byggdes.
160 kvm boyta + 120 biyta, ca 20 grader innetemp. Fjärrvärme som är 18 år gammal.
I december 2020 hade vi förbrukning på 2450 kWh. Det är ungefär samma som vi haft i december månaderna sen vi flyttade in 2016.

Den högsta förbrukningen vi haft en enskild månad är 2858 kWh i Januari 2017, men då var det säkert lite kallare ute och/eller jag hade inte trimmat in anläggningen ordentligt.

Med det sagt så låter 4815 rätt högt, men det är ju svårt att jämföra hus med hus.
 
R Rikard.s skrev:
Bor i villa från -73, inte mer isolerad än den var när den byggdes.
160 kvm boyta + 120 biyta, ca 20 grader innetemp. Fjärrvärme som är 18 år gammal.
I december 2020 hade vi förbrukning på 2450 kWh. Det är ungefär samma som vi haft i december månaderna sen vi flyttade in 2016.

Den högsta förbrukningen vi haft en enskild månad är 2858 kWh i Januari 2017, men då var det säkert lite kallare ute och/eller jag hade inte trimmat in anläggningen ordentligt.

Med det sagt så låter 4815 rätt högt, men det är ju svårt att jämföra hus med hus.
Hur många element har du?
Hur många L/timmen visar din mätare?
 
Zoldot Zoldot skrev:
Hur många element har du?
Hur många L/timmen visar din mätare?
16 som är uppvärmda nu. 3 i källaren som normalt är avstängda (ett vid behov i gästrum, så räkna bort några kvm där..).

Just nu har jag dessa värden:
Utetemp: -9 grader
Flöde: 83 liter/h (värmemätaren, har ingen mätare på själva flödet i mina slingor)
Effekt: 4,5 kW
Framledningtemp: 46 grader
Returtemp: 39 grader
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.