Vi ska installera radiatorer i fjällstugan. Vi funderar på oljefyllda eller inte. Nån som har erfarenhet? Vi har kollat på tre olika märken; Gnosjö, Pax och Nobö. Dom två första gör oljefyllda medan Nobö inte har det.
 
Oljefyllda radiatorer togs fram för att minska svängningar i temperatur på radiatorn när termostaten slår till och från. Moderna radiatorer med elektronisk termostat har inte det behovet, elektroniken ser till så radiatorn har jämn temperatur. Man hör ofta att oljefylld inte blir lika varma men är det riktigt kallt måste dom också vara varma för att ge rätt temperatur.
Elektronisk termostat är dock ett krav.
 
Kommer Ni att ha full värme hela tiden eller har Ni behov av snabb uppvärmning ? Vad jag förstår tar det lite längre tid att värma upp en oljefylld och som mellanbarn skriver så finns inget behov av oljefylld längre med avseende på stabil värme.
2-0 till traditionell radiator mao.

Har Ni möjlighet att reglera värmen på distans med Wi-Fi så finns det en del radiatorer som erbjuder det, tror att Nobö t.ex. har det som alt.
 
De oljefyllda brukar inte lukta lika mycket när man slår på dem efter att de varit avstängda ett tag. Men de är fysiskt större för samma effekt. Båda brukar fungera utmärkt för att hålla rummet varmt.
 
Z Zsam skrev:
Kommer Ni att ha full värme hela tiden eller har Ni behov av snabb uppvärmning ? Vad jag förstår tar det lite längre tid att värma upp en oljefylld och som mellanbarn skriver så finns inget behov av oljefylld längre med avseende på stabil värme.
2-0 till traditionell radiator mao.

Har Ni möjlighet att reglera värmen på distans med Wi-Fi så finns det en del radiatorer som erbjuder det, tror att Nobö t.ex. har det som alt.
Vi kommer sänka värmen när vi inte är där. Kanske runt 10-15 grader. Fjärrstyrda är plus, det kan Nobö som du säger.

Nån fördel med oljefyllda? Lagrar man inte energi i oljefyllda? Och är det ingen fördel med ett trögare system som oljefyllda? Långsam uppvärmning men också långsam avsvalning.
 
Det är så liten massa i de oljefyllda elementen att det inte har någon praktisk betydelse vare sig vid uppvärmning eller avsvalning. Det tar timmar att värma ett rum. Om det fördröjs i fem eller tio minuter av radiatorns massa lär ingen märka. Funktionellt är det likgiltigt om du väljer oljefyllda eller öppna konvektorelement. Jag föredrar oljefyllda där de får plats. Men det är inga stora skillnader.
 
En annan fundering är hur man ska tänka på antalet radiatorer under fönsterpartier. Om jag har ett fönsterparti med 3 stora fönster (900 mm breda), bör jag då ha 3 st radiatorer under varje fönster för att täcka hela bredden på fönsterparitet? Vill ju inte få imma på glasen.
 
Det måste inte vara element under alla fönster.Det finns långa och låga element som kanske passar så att de sträcker sig under hela partiet. Får du imma på fönstren är det snarare ventilationen du skall ge dig på.
 
Har själv haft Nobö i hela huset och har ett kvar som extra i ett rum.
Otroligt jämn värme! Tveka inte. Knäpptysta.
 
A Avemo skrev:
Det måste inte vara element under alla fönster.Det finns långa och låga element som kanske passar så att de sträcker sig under hela partiet. Får du imma på fönstren är det snarare ventilationen du skall ge dig på.
Men jag bör väl försöka få radiator under hela fönsterpartiets bredd? Sen kan det ju göras med 1, 2 eller 3 radiatorer.
 
B bldr skrev:
Men jag bör väl försöka få radiator under hela fönsterpartiets bredd? Sen kan det ju göras med 1, 2 eller 3 radiatorer.
Det är väl främst av estetiska skäl i så fall. Hur är det gjort tidigare? Eller är det ett nybygge?
 
På oljefyllda gäller väl inte: ei saa peittää.
 
V Vante skrev:
På oljefyllda gäller väl inte: ei saa peittää.
Jodå! ei saa peittää där också.

Jag lutar själv åt att skaffa några Adax Neo H WiFi till "stugan" för att kunna fjärrstyra temperaturen.

Har man redan bra 230 voltselement kan man köpa några Mill Wifi socket. Men de funkar inte med 400 volt, för då hade jag sluppit köpa nya radiatorer.
 
Direktel och stora fönsterpartier är inte optimalt för att uppfylla de önskemålen. Är det ett nybygge så tänker jag mig att fönstren har ett så bra isolervärde att man inte får problem med kallras även om man inte har element under ett fönster. Vill du att fönstren skall vara så stora att de fyller hela bredden på stora fönsterpartier kanske de oljefyllda elementens storlek är en fördel. Men jag skulle inte se det som en viktig regel att följa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.