Varför kanal på utsidan?
 
A
Handyman 1 skrev:
Innedelen har ju korta rör som skarvas,finns det något krav att den skarven ska vara utomhus helst?
flera tillverkare trycker på att skarvar med i system som har R32 som kylmedel skall ha skarvarna på utsidan
varför vet ingen
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Jag vill ju att slangen ska gå direkt till utedelen alt ligga bakom utedelen. Gärna ingen kanal.
 
För att rören är så fula, och fåglarna käkar upp isoleringen
 
Slangen kommer ju ut precis bakom utedelen.
 
electroluxaren skrev:
flera tillverkare trycker på att skarvar med i system som har R32 som kylmedel skall ha skarvarna på utsidan
varför vet ingen
Mängden som finns i en vanlig llvp kan aldrig bli i en sån koncentration i ett vanligt hus, så att det skulle bli farligt (brandfarligt)
 
Kolla här, fattar inget av de dom säger, men du ser R32 som testas först brinner nästan inte alls, trots öppen låga
 
Hör ser du, R32 brinner knappt fast du sätter en låga mot den.
 
A
DonPablo R134a skrev:
Mängden som finns i en vanlig llvp kan aldrig bli i en sån koncentration i ett vanligt hus, så att det skulle bli farligt (brandfarligt)
säg det till tillverkarna inte till mig
 
Jag fattar knappt va ni snackar om
 
D Derbyboy skrev:
Slangen kommer ju ut precis bakom utedelen.
Det låter som att du har tänkt sätta din utedel högt upp på väggen om dina rör från insidan kommer ut precis där.. Jag skulle i så fall rekommendera dig att du tänker på någon alternativ lösning då det kommer bli alldeles för kort rördragning, de flesta tillverkare rekommenderar ca 3m rördragning som minst.

Dessa tre ( i alla fall 2+m) brukar vara lämpliga att täcka in i ev plastkanal pga uv ljus och fåglar som förstör isoleringen på rören. Att göra en kringla med rör på sidan av pumpen är inte att rekommendera heller eftersom isoleringen även då blir väldigt utsatt samt att det förhindrar luftflöde. Ytterligare negativa resultat kan bli is och fukt på väggen under utedelen om man monterar den onödigt högt.
 
Kabeln kommer gå en bit inomhus. Bakom två garderober som står mot varandra.

utedelen ska stå på en trall
 
Placeringen framgår av inlägg 14
 
D Derbyboy skrev:
Placeringen framgår av inlägg 14
My bad :crysmile:
 
Ingen fara. Slangen kommer gå ca 2,5 meter inomhus. Kan man lägga en liten slinga på 0,5 ute?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.