Har ett rejält brännmärke i ett parkettgolv som består av trestavig mattlackad ekparkett.

Har sparat ett par extrabitar från när golvet var nytt med då var det oljat. Så även om jag lyckas byta de skadade bitarna kommer det inte se klokt ut.

Hur skulle ni ha löst det?

Haft tankar på att lägga lite klinikers eller liknande en bit men är tveksam. Huset skall snart säljas så jag vill inte lägga hur mycket pengar som helst men samtidigt så vill jag ha
en snygg och seriös lösning.

Tips mottages tacksamt!
 
  • Parkettgolv med ett stort brännmärke bland trestaviga mattlackade ekgolvplankor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa att slipa. Risken finns att du går igenom golvets slitskikt innan du är nöjd. Men du kan kanske acceptera faktumet att det är ett brännmärke där, men att det kommer bli betydligt mindre om du slipar golvet lite just där. Det går så klart att experimentera med färgning av återstående brännmärke efter slipning för att få det att synas än mindre, men där skulle jag vara försiktig..
 
Semiproffset Thiger skrev:
Testa att slipa. Risken finns att du går igenom golvets slitskikt innan du är nöjd. Men du kan kanske acceptera faktumet att det är ett brännmärke där, men att det kommer bli betydligt mindre om du slipar golvet lite just där. Det går så klart att experimentera med färgning av återstående brännmärke efter slipning för att få det att synas än mindre, men där skulle jag vara försiktig..
Tack för ditt svar men i mitten av brännmärket är det förkolnat helt igenom.
 
L Ludde76 skrev:
Tack för ditt svar men i mitten av brännmärket är det förkolnat helt igenom.
Ok. Ja då är det nog byta den biten som gäller.

Ur husförsäljningsynpunkt så går det väl alltid att få presumtiva ägare att bortse från det där genom att ex ställa en fin vedkorg på platsen. Givetvis skall mäklaren visa skadan. Men står en snygg vedkorg där och placeringen känns hyfsat naturlig så kan jag tänka mig att spekulanterna ser det där som ett mindre problem om de gillar huset i övrigt.
 
  • Gilla
Ludde76
  • Laddar…
Om det hade varit jag så hade jag lagt någon form av klinkers där (Ser ut och vara vid en kamin så passar ju in då.

Alternativt så får du börja leta efter begagnade plankor som matchar dina eller solbleka dina egna, man kan bleka hår med citron.
 
  • Gilla
Ludde76
  • Laddar…
Jag hade nog lyft upp de skadade bitarna och ersatt med de extra du har. Slipa, kanske betsa i samma ton sedan lack på det.
Parkettgolv brukar behövas slipas ändå när man byter möbler då solen inte kommit åt under vissa mattor och möbler.
Eller så slipar du om hela rasket när du ända är på gång :rofl:
 
T Tompafix skrev:
Jag hade nog lyft upp de skadade bitarna och ersatt med de extra du har. Slipa, kanske betsa i samma ton sedan lack på det.
Parkettgolv brukar behövas slipas ändå när man byter möbler då solen inte kommit åt under vissa mattor och möbler.
Eller så slipar du om hela rasket när du ända är på gång :rofl:
Tack för ditt svar men det är löst sen bra tid tillbaka, blev klinkers!
Svartvita klinkergolv vid en modern vedkamin med tänd eld, bredvid en träpanel och vit skåpinredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sunqan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.