Hej! Någon som vet ungefärlig kostnad för attt fuktspärra ett badrum och sätta in vattenburen golvvärme i ett badrum på 4x2m? Den delen får vi ha en fackman till. Resten gör vi själva!
Mvh:D
 
Det där med golvvärmen kan nog bero på förutsättningarna ganska mycket. Men jag tror att du skall räkna med ca 10 000 i material för golvvärmen. Elgolvvärme skulle troligen inte kosta mer än 2-3000.

Jag tror att det är slöseri med pengar att låta en fackman lägga fuktspärren om ni sedan själva skall sätta klinkers och kakel. Hans garantier lär inte vara värda någonting om han inte gjort hela jobbet.

Det är avsevärt fler arbetsmoment från punkten där golvvärmen är lagd till du har ett fukstpärrat badrum. Ni måste med all sannolikhet ha en ny golvbrunn, ev andra nya rördragningar i golv och väggar. Golvet måste byggas upp (vattenburen värme läggs normalt under det bärande golvet). Golvet skall flytspacklas för fall (ev även för stabilitet, beror på bjälklaget). Ni kanske måste göra något med elen? Ev måste något göras med väggarnas stabilitet för att kunna kakla.

Själva fuktspärrandet är ganska enkelt, om man följer tillverkarens anvisningar till punkt och pricka (och där finns inget som helst utrymme för att säga att jag trodde man kunde göra.. eller jag antog att det gick att.. osv). Men det är betydligt enklare att få dit fuktspärren på ett bra sätt än att kakla snyggt. Om du vill ha garanti måste du troligen låta ett proffs göra även plattsättningen. Fuktspärren är dyr som material, typ 100kr/kvm.

Om ni väljer att låta proffs göra allt utom själva plattsättningen så skulle jag tro att ni kan spara in 5-6000 kr, jämfört med att låta dem göra alltihop. Ett badrum verkar typiskt kosta från 75 000 och uppåt oavsett storlek.
 
hempularen skrev:
Det där med golvvärmen kan nog bero på förutsättningarna ganska mycket. Men jag tror att du skall räkna med ca 10 000 i material för golvvärmen. Elgolvvärme skulle troligen inte kosta mer än 2-3000.
Kostnaden för vattenburen golvvärme beror ju på om ni har ett vattenburet system redan nu? Har ni det behövs det ju "bara" en shunt+pump, lite kopplingar samt en 75m PEX-slang. Summa summarum en bra bit under de 10kkr som hempularen nämner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.