Före midsommar lät jag en hantverkare utföra ett arbete åt mig och sen kom ingen faktura på flera månader. Jag tänkte inte mer på det och nu när jag vittjade skräpposten i mailen ser jag att hantverkaren skickade en faktura strax före jul med informationen "Obs! för att nyttja ROT måste betalningen registreras på vårt konto innan sista bankdag 2020". Nu har ju den bankdagen passerat, men måste jag nu betala in HELA fakturabeloppet (typ 40 000 kr) och själv söka om att få tillbaka rotbeloppet (typ 10 000 kr) genom Skatteverket? Eller räcker det att betala fakturan med avdrag för rot (typ 30 000 kr)?

Jag förstår att själva rotbeloppet räknas på 2021 eftersom betalning sker i år, men har hantverkaren verkligen rätt när han skriver "Obs! för att nyttja ROT måste betalningen registreras på vårt konto innan sista bankdag 2020"? Menare han inte att jag måste betala innan sista bankdag 2020 om själva ROT-beloppet ska räknas på 2020?
 
Arbetet är utfört 2020 så om du ska ha rätt till rot ska den summan vara inbetald senast sista december. Annars kan du alltid be hantverkaren att makulera den fakturan och fuska ihop en ny så att det ser ut som att jobbet skulle kunna vara utfört i januari 2021 och rot för 2021. Annars är det ju bara att bita i det sura äpplet och betala. Du kan aldrig få pengar tillbaka från Skatteverket
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Arbetet är utfört 2020 så om du ska ha rätt till rot ska den summan vara inbetald senast sista december. Annars kan du alltid be hantverkaren att makulera den fakturan och fuska ihop en ny så att det ser ut som att jobbet skulle kunna vara utfört i januari 2021 och rot för 2021. Annars är det ju bara att bita i det sura äpplet och betala. Du kan aldrig få pengar tillbaka från Skatteverket
Du menar att ja nu inte skulle ha rätt till ROT överhuvudtaget? Det låter mycket märkligt. Då skulle det ju vara fullständigt livsfarligt att anlita en hantverkare i slutet av året om denne inte fakturerar förrän i januari. I så fall skulle möjligheten till rot vara körd redan vid faktureringstillfället.
 
Betalar du efter årsskiftet går det på din rot 2021 bara. Inget problem. När betalningen sker avgör, inte utförandeperiod eller sista betalningsdag på faktura.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
O OskarL skrev:
Betalar du efter årsskiftet går det på din rot 2021 bara. Inget problem. När betalningen sker avgör, inte utförandeperiod eller sista betalningsdag på faktura.
Ja, så måste det vara. Men jag antar att hantverkaren måste ligga ute med 10 000 kr i över ett år innan han får det beloppet av SKV om jag betalar fakturan med avdrag för ROT. Kan han kräva att jag betalar det fulla fakturabeloppet (och så får jag själv söka genom SKV)?
 
Redigerat:
Fel av mig. Du måste betala för att hantverkaren ska kunna söka rot senast 31 januari året efter arbetet utfördes. Så betalar du nu får du rot
 
Du kan aldrig söka rot från skv utan det gör företaget. Rot är inget avdrag som företaget måste erbjuda men har ni kommit överens om det så är det ju det som gäller. Företaget har ju ingen skyldighet om ni inte avtalat det att skicka fakturan direkt efter utfört jobb. I det här fallet kunde du påmint honom eller haft bättre koll i skräpposten
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Fel av mig. Du måste betala för att hantverkaren ska kunna söka rot senast 31 januari året efter arbetet utfördes. Så betalar du nu får du rot
Jag hittade den här informationen på en sida: Du måste betala rot- och rutarbetet till företagaren under 2020 för att avdraget ska räknas på beskattningsåret 2020. Det är alltså datumet när du som kund betalar för arbetet som styr vilket beskattningsår avdraget hamnar på. Arbetet måste dessutom vara utfört senast den 31 januari 2021. Din utförare ska också ha ansökt om utbetalning för de utförda tjänsterna senast 31 januari 2021, alltså året efter att det betalades.

Utifrån den informationen skulle själva betalningen ha gjorts före årsskiftet för att avdraget ska räknas på beskattningsåret 2021. Problemet som jag ser det nu är att om jag betalar hantverkaren nu så, med avdrag för ROT, så kan han inte ansöka om utbetalning av SKV förrän den 31 januari 2022? Fast han kanske kan söka omgående och få pengarna utan ngt större dröjsmål. Det som gnager lite är hans betalningsvillkor: "Obs! för att nyttja ROT måste betalningen registreras på vårt konto innan sista bankdag 2020". Han har formulerat sig som att hela rätten att nyttja ROT faller om inte betalningen registreras innan sista bankdag 2020. Jag skulle vilja tolka det egentliga villkoret så här: "Obs! för att nyttja ROT 2020 måste betalningen registreras på vårt konto innan sista bankdag 2020. Om betalningen sker efter årsskiftet räknas avdraget beskattningsåret 2021".
 

Bästa svaret

C
J johanlund77 skrev:
Det som gnager lite är hans betalningsvillkor: "Obs! för att nyttja ROT måste betalningen registreras på vårt konto innan sista bankdag 2020". Han har formulerat sig som att hela rätten att nyttja ROT faller om inte betalningen registreras innan sista bankdag 2020.
Du tänker rätt. Han påminner bara om att om du ville ha det på förra årets ROT så skulle du behövt betala så att han hade pengarna tillhanda innan årsskiftet. Kommer pengarna in efter årsskiftet så hamnar det på det nya årets ROT.

För hantverkaren spelar det ingen roll. Han får pengarna direkt när skatteverket fattat beslut att godkänna ansökan, han behöver inte vänta ett år.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.