H44A
Hej!

Skulle behöva hjälp med tolkning av ritning från en bostadsrätt. Har fått höra av styrelsen att väggen mellan matvrån och dagligrummet är bärande. På ritningen markeras denna vecka med streck. Är det någon som vet vad detta innebär? Har förstått att flerbostadshus från den perioden oftast enbart hade ytterväggarna som bärande, stämmer det?

Tack!!
 
  • Ritning av bostadsrätt som visar en potentiellt bärande vägg markerad med streck mellan matvrå och daglig rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Med tanke på den lilla pilen på väggens utsida så skulle jag tro att strecket symboliserar att det går ett ventilationsrör där för att få in kalluft till ett kallskafferi.

Det var nog normalt då att även väggar mellan lägenheterna och kring trapphus var bärande. För att avgöra om en vägg är bärande behöver man nog andra typer av ritningar och veta vad väggar och bjälklag består av.
 
  • Gilla
Centano och 2 till
  • Laddar…
H44A
Stort tack för snabbt svar! Vilken typ av ritning är det jag bör begära ut (om det finns)?
 
H44A Korrekta skrev:
Stort tack för snabbt svar! Vilken typ av ritning är det jag bör begära ut (om det finns)?
En sektionsritning :)
 
H44A
J Jarlsgård skrev:
En sektionsritning :)
Grymt, tack!
 
BirgitS
Armeringsritning har jag sett i andra liknande trådar, om det är betongbjälklag.
Ritningar etc. där det framgår vad som är betong, tegel etc.
 
H44A
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Med tanke på den lilla pilen på väggens utsida så skulle jag tro att strecket symboliserar att det går ett ventilationsrör där för att få in kalluft till ett kallskafferi.

Det var nog normalt då att även väggar mellan lägenheterna och kring trapphus var bärande. För att avgöra om en vägg är bärande behöver man nog andra typer av ritningar och veta vad väggar och bjälklag består av.
Hej igen!

Vet du var i väggen sådana här ventilationsrör brukar sitta? Är det omständligt att riva bort dessa inkl. väggen (om man har tillstånd etc. från styrelsen)?
 
BirgitS
H44A Korrekta skrev:
Hej igen!

Vet du var i väggen sådana här ventilationsrör brukar sitta? Är det omständligt att riva bort dessa inkl. väggen (om man har tillstånd etc. från styrelsen)?
Ingen aning hur det är hos dig, i en släktings hus gick det ett synligt rör genom överskåpen bort till skafferiet, hos dig kan det väl vara ett utanpåliggande rör som är inbyggt i en enkel konstruktion eller vara en integrerad del av väggen. Det kanske kan vara en kanal i asbest och i så fall ställer det ju lite särskilda krav.
 
De lägenhetsskiljande väggarna är helt klart murade med tegel (minst helstensförband). Eftersom huset är byggt på 40-talet är bjlklaget med stor sannolikhet av armerad betong. Jag tror inte att någon av mellanväggarna är bärande, även om jag inte är helt säker. Däremot finns det ett ventilationsschakt och en murstock som passaerar genom flera våningsplan. För att med säkerhet kunna utesluta att några mellanväggar är bärande måste man dock se en armeringsritning. Om huset finns på en någorlunda stor ort går det säkert att få tag på sådana. Den streckade linjen i matvrån från ett skafferi till ytterväggen markerar att det finns en ventilationskanal uppe i taket.
 
  • Gilla
H44A och 1 till
  • Laddar…
H44A Korrekta skrev:
Hej igen!

Vet du var i väggen sådana här ventilationsrör brukar sitta? Är det omständligt att riva bort dessa inkl. väggen (om man har tillstånd etc. från styrelsen)?
Du bör se ventilen på ytterväggen uppe i hörnet ute på balkongen, om den finns kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.