Hej!

Jag och min familj ska hyra en villa byggt och ägd utav en privatperson och dennes bolag. Huset är till salu och vi är väl intresserade av att köpa det på sikt, men har inte sparat undan så mycket pengar i dagsläget.

Någon som vet hur det funkar när man köper loss en hyresvilla? Blir det som när man gör om en hyresrätt tillbostadsrätt, att man får köpa till bättre pris och utan kontantinsats?

Tack på förhand.
 
Karlia
När det är privatägd villa fungerar det inte alls som när hyresrätter görs om till bostadsrätter. Priset blir mellan er och hen som äger villan.

Ni har med stor sannolikhet heller inte samma besittningsskydd som i en hyresrätt. Bestämmer sig hyresvärden för att sälja villan måste han inte sälja till er utan kan sälja till någon annan som då har rätt att vräka er och bosätta sig i villan själv. (hände vänner till mig)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det blir precis på samma sätt som att köpa vilken kåk som helst. Ägaren behöver inte sälja till er heller.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter som en dålig idé att hyra ett hus som är till salu.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Tack för svar!

ska tilläggas att vi har i kontraktet att vi har förtur på att köpa.
 
Förtur eller option på ett fastighetsköp är giltigt max 2 år, hoppas ni har ett giltigt avtal bara...
 
Karlia
Innebär förturen att ägaren inte kan sälja till någon annan? Eller innebär det att om någon annan är intresserad att hen frågar om ni har möjlighet att köpa innan hen säljer till någon annan?

Frågar då min väninna, hennes man och deras fem barn hade blivit lovade att få köpa, hux flux hade någon annan köpt villan och de hade tre månader på sig att hitta annat boende.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Ägs villan av privatperson eller företag? Du skriver både och.
Tror det kan vara en avgörande sak kring besittningsrätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.