Hej!
Jag köpte på sensommaren ett 50-tals hus. På vinden så hittade jag ett antal paket med plattor som är på bilderna. De väger 600g och de är kvadratiska med sidan 300mm.

Jag frågade en kompis som har varit i byggbranschen i 40 år men han var osäker och trodde det tom. kunde innehålla asbest. Någon här som vet vad det kan vara.
 
  • Kvadratisk platta med mönster på trägolv, misstänkt innehålla asbest, från 50-talshus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kvadratisk platta på 300mm låda på ett trägolv, misstänkt innehålla asbest.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person håller en vit kvadratisk platta med sidor på cirka 300 mm, tjocklek framgår, mot trägolv bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Inte eternitplattor (fattiglappar)?
Nej de är alldeles för porösa så jag tror inte det. Huset vi har är helt byggt i hålbetong så de finns ingen funktion för eternitplattor på huset. Och om tanken var att de skulle vara på huset så är det alldeles för få plattor för att räcka till huset uppe på vinden.
 
Gissar ändå på det. Kan inte vara så att huset tidigare haft eternit?
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Gissar ändå på det. Kan inte vara så att huset tidigare haft eternit?
Nej det har aldrig haft eternit. Jag tror snarare det är någon form av isolering. För eternit är jag ganska säker på att det inte är.
 
Ser mera ut som undertaksplattor , vad väger en ca, i dom var det en blandning av nåt spån och en gips/cement blandning och lite porösa.
 
De väger 600g. Det var något åt det hållet min kompis trodde. Han har också bara sett dom på bild. Så tanken är att de ska sitta på råsponten på vinden eller?
 
600 gram = 0,6 kilo, missade sorten, är även nåtade för att gå varandra som synes, det kanske kommer något här
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.