Hej,

har ett hus med självdrag. När vi slår på köksfläkten blir det ordentligt kallras i badrum och tvättstuga. Detta blev väldigt tydligt nu när det blev kallt och minusgradig luft strömmade in när man duschade...

Hur skall man tänka runt detta? Finns det några smarta tips eller rekommendationer?
Har funderat på att installera mekanisk frånluft men är osäker på hur man skall tänka - Pax fläktar i resp badrum/tvättstuga eller central i bef frånluftskanal??

(Kan tillägga att vi även har problem med kondens (droppar) på insida fönster när temperaturen kryper ner mot minusgrader)

Tack på förhand!

/Johan
 
Vad har ni för tilluft?
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Hur går kanalen från köksfläkten? Hur går kanalerna från badrum & tvättstugan?
 
du får öppna köksfönstret lite grann när du använder köksfläkten
 
Hej, Går badrum respektive andra rum med frånluft till separata kanaler ut i det frå så kan man köra med pax och tvinga luften åt rätt riktning även när köksfläkten går
 
  • Gilla
willeewonka
  • Laddar…
Det låter som du inte har någon tilluft...Öppna dina friskluftsventiler , har du inga så skaffa.
 
  • Gilla
LenaKristensson
  • Laddar…
V Vante skrev:
Vad har ni för tilluft?
Vi har monterade ventiler ovanpå fönstren. (Ett gäng borrhål 10mm gissar jag)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur går kanalen från köksfläkten? Hur går kanalerna från badrum & tvättstugan?
De är separerade. Köksfläkt har egen ut och badrum/tvättstuga går på samma.
 
I InsidersUnited skrev:
Det låter som du inte har någon tilluft...Öppna dina friskluftsventiler , har du inga så skaffa.
Har borrade ventiler ovanpå i stort sett alla fönster men då det är några borrade 10mm hål så misstänker jag att det är för lite...
 
W willeewonka skrev:
Har borrade ventiler ovanpå i stort sett alla fönster men då det är några borrade 10mm hål så misstänker jag att det är för lite...
Det verkar så. Kolla att de är öppna,ibland sitter det ett litet smalt filter i dessa,skölj rent. Skaffa en paxfläkt som kan gå på konstant lågfart till badrummet.
 
  • Gilla
willeewonka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.