Hej, hoppas man kan få lite input här! :)
Vi vet inte var vi ska placera badrummet på nedre botten. Har bifogat tre bilder med lite tillhörande tankar...

• Nuvarande placering: Förstör den stora matsalens symmetri. Det funkar men känns lite sådär med badrum i vardagsrummet. Soffa etc får plats iaf

• Lösning 1: Återställer stora salen, har kvar dusch+toa där och bygger till en liten toa med handfat i en garderob. Man får kvar det lilla kapprummet som kan användas som eget litet rum, men är ett genomgångsrum. Hallen är bara ett "dött" utrymme egentligen, tills man använder kapprummet till något annat.

• Lösning 2: Återställer både stora rummet och vardagsrummet. Slår ut väggen mellan hall och kapprum och bygger badrum där. Blir en stor hall som används, men man förlorar det "lilla genomgångsrummet".

Kanske någon annan har en helt annan idé???
 
  • Planlös nu.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlös toa 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlös toa 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasiken, alla tittar men ingen kommenterar... :-/ Jag ska göra allt själv, så man vill ju gärna göra rätt på första försöket! :) Snälla, lite input behövs!
 
Hej alla byggnadsvårdare!
Har läst alla inlägg från början till slut under det här ämnet...
Jag la upp en tråd under planlösningar, alla tittar men ingen verkar vilja kommentera. Kanske la tråden fel, egentligen vill jag ju ffa ha input från byggnadsvårdsintresserade. Jag antar att man inte får dubbelposta, men jag länkar ju bara... ;) Snälla, kommentera gärna, behöver bolla lite tankar!

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?p=402336#post402336


(Finns det fler bra forum för byggnadsvård? Har hittat några, men de har inte varit i närheten av det här...)
 
Alternativ nr 2 är bäst för att platsera en toa/gästtoa där , tycker jag. Ett badrum med dusch skulle jag vilja ha närmare ett sovrum.
gaia
 
Absolut alternativ 2. Du har själv de tydligaste argumenten, att slippa störa de andra rummen!
 
Alternativ 2, utan jämförelse. Mer jobb, men hela planet vinner på det.
 
Ser ut som alt 2 är vinnaren. Kan inte annat än att håll med er, det känns klart tydligare nu med er input. Tack! Det var nog en del lathet och snålhet som fick mig att fastna i tanken att behålla den nuvarande badrumsplaceringen.
Hm, du har ju helt rätt Gaia, men hur fasiken ska man lösa det? Försöker bolla runt de olika "flyttbara" rummen (v-rum, sovrum och a-rum), men jag tror inte de går att flytta... Däremot så kanske det kanske går att klämma in en toalett och dusch i en av garderoberna mellan sovrum/a-rum, men jag vet inte om det skulle bli för trångt.
 
Dr_Jerkyll skrev:
Fasiken, alla tittar men ingen kommenterar... :-/ Jag ska göra allt själv, så man vill ju gärna göra rätt på första försöket! :) Snälla, lite input behövs!
Men vi har ju funderat :)
Alternativ 2 tycker jag också om det inte är för stora problem med vatten och avlopp
 
morsan skrev:
Men vi har ju funderat :)
Alternativ 2 tycker jag också om det inte är för stora problem med vatten och avlopp
Oj, jag kanske är lite otålig, eller skriver för mycket så alla tappar gaisten... :)

Just den sidan av huset har ett källarplan, inte riktigt ståhöjd, men tillräckligt för att det ska var hyfsat lätt att dra rör. Så det är inga problem tror jag.
 
Ställer in mig i kön på alternativ2. Dock tycker jag att lilltoan vid arbetsrummet gärna får vara kvar. Alltid bra att ha i reserv
 
Hej,
jag har försökt att bilda mig en uppfattning om dina tre olika förslag.
Vi hade samma dilemma då vi skulle börja vår renovering och placering av badrum.
det jag kan säga är att det blev inte som vi hade tänkt oss...så här gick det till.
Vårt kök låg då i mörkt norrläge i anslutning till entrén och vi funderade på att göra badrum i ett sovrum i anslutning till samma hall fast åt andra hållet. Rakt fram innanför hallen låg salen med stora ljusa fönster.
Vi har en vän som säljer kök och vi hade bett honom komma för att ge oss idéer om hur vi skulle bygga om köket. Han gick runt och tittade och slutligen sa han: Varför köpte ni det här huset egentligen?
Vi tittade lite förvånat på varandra och svarade: det var för det fantastiska ljuset och utsikten över sjön i salen.
Då svarade han: varför ska ni då göra köket i det mörka norrläget, då det är här ni vill vara?

Summan av kardemumman blev att vi gjorde köket i salen och badrummet i gamla köket. Inga väggar behövde rivas eller flyttas och vattnet går in i huset på ett ställe.

Kanske ska du tänka i helt nya banor? Kanske ska köket vara i rummet bredvid salen och du gör gästtoa, badrum och tvättstuga där köket är nu?

Bara några tankar från mig.....

//Harrieth
 
mats_o: Ok, den lilla toan mellan a-rum och sovrum finns inte nu, utan man får bygga den i så fall. Men visst, det är alltid bra med två toaletter så i förlängningen får det nog bli en till där. I och för sig så är det ju en våning till, och där finns/kommer finnas toaletter, men det är nog bra med två nere i alla fall, tror jag...
 
Det känns nog naturligast med lösningen där kapprummet görs om. Alternativet att hänga på en liten "ryggsäck" på huset för toa/bad kanske även det kan vara en lösning, men tänk då på att huset exteriört ändrar form och att den nya delen strikt bör underordna sig huset. Finns olika placeringsalternativ för en sådan lösning.
 
Hej Dr_Jerkyll!

Vi håller just nu på med en omfattande renovering av vårt hus. Innan vi började så gick vi i samma tankar som du nu gör och ville ändra om hela planlösningen. Verkade som om vi körde fast hela tiden och den gamla planlösningen låg hela tiden någonstans djupt inne i hjärnan och spökade.
Vi valde då att söka professionell hjälp och anlitade en inredningsarkitekt som gjorde några förslag efter att ha lyssnat på våra ungefärliga önskemål.
Det kostar några tusenlappar men eftersom man kanske skall leva i det man bygger en längre tid så kan det vara, och är förmodligen en bra och vettig investering. Sparar förmodligen pengar på det i det långa loppet.
Vi blev i alla fall väldigt nöjda!

Hoppas du finner en bra och vettig lösning!
 
Man bör oxå tänka efter innan man ändrar planlösningen i ett gammalt hus för mycket. Det finns ju ofta dolda anledningar till varför man tyckte om ett hus då man tittade på det. Ändrar man på för mycket försvinner ofta chramen med det gamla och plötsligt kan man inte riktigt minnas vad man tyckte om från början. Det är definitivt värt att fundera över om man verkligen måste flytta kök och badrum och göra stora ingrepp i huset om man nu är intresserad av byggnadsvård. Att bygga till en liten utbyggnad för badrum är inte alls någon dum idé. Men som nämnts...den måste underordna sig huset i övrigt och följa stil och proportioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.