Hej allihopa.

Hade precis en firma här för kontroll av indragning av fiber.

Tyvärr så var det inte så enkelt då vi har ett stendäck framför huset, detta skall dock rivas inom en överskådlig framtid.

Intill huset finns ett synligt rör med inkommande telefonledning som vi kanske skulle kunna använda.

Frågan är då hur vi lättast tar reda på vart i gatan detta rör ligger.?
 
Är det Telia Öppen fiber vill de väl använda teleröret.
Är det inte Telia så får de väl inte använda teleröret som slutar i Telias skåp med telekablar.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Är det Telia Öppen fiber vill de väl använda teleröret.
Är det inte Telia så får de väl inte använda teleröret som slutar i Telias skåp med telekablar.
Det är Telia öppen fiber men det är ett företag som heter Akea som ska utföra "grävningen".
 
  • Wow
blackarrow
  • Laddar…
Är du säker på att röret går längre än till bara precis utanför huset?
Vi har ett rör för telefonin, det går 1.5m och slutar under marknivå i liv med fasaden.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Är du säker på att röret går längre än till bara precis utanför huset?
Vi har ett rör för telefonin, det går 1.5m och slutar under marknivå i liv med fasaden.
Eftersom det är inkommande telefonledning som vi använder idag så måste den väl gå ut i gatan?
 
R Rydell79 skrev:
Eftersom det är inkommande telefonledning som vi använder idag så måste den väl gå ut i gatan?
Det tror jag inte, normalt sett använder man kabel som går att lägga i mark.
 
Såhär ser det ut hos oss, telekabeln kommer ut genom ett rör i hörnet.
(Det vita är avloppsrör)
En telekabel kommer ut genom ett rör i ett hörn bredvid ett avloppsrör och går ner i jordad grävning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någonstans finns väl skåp för hela gatans el och tele-ledningar?

Hos oss kommer en lite större fiberkabel in i skåpet för telekablar. Dit kommer fiberdukten från varje hus som ansluter sig och som lagts i befintliga teleröret.

Jag valde att gräva upp vid huset för att slippa få in fibern i väggen i gillestugan. Den drog utanpå huset och in i pannrummet istället.

I ditt fall kan det ju vara ett skyddrör för en jordkabel du ser... vad vet jag...bild?
Tänk till på var du vill ha in fiber i huset.
 
Telias kablar kan gå på olika sätt, både jag och brorsan har rör från fasadskåp för el ut till Telias anslutning i tomtgräns. Funkade utmärkt att lägga fiberdukt i det.
Rören i fråga lades ner av oss i samband med att vi byggde så det anser vi inte att Telia kan anse sig ha ensamrätt till.
 
Guldränsrör sticker ut vid husgrund nära fönster och betongplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utskott i husvägg med ett rör och en luftventil intill ett fönster, med plats för en box ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
såhär ser röret ut.
Hade varit perfekt om det gick att använda då boxen kan/ska sitta där
 
Den kan nog sluta lite var som helst.
Enklast är att begära utstakning av ledningen, det gjorde jag med vår, de kommer ut med sökare och kan hitta ledningen.
Ledningskollen.se brukar vara den man använder.
 
  • Gilla
Rydell79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.