Hej!

Jag flyttade in i min bostadsrätt i augusti och köket är tre år gammalt, det är alltså inte jag som satt in köket. Jag har ett par Siemens kyl- och frysskåp bredvid varandra. Ovanpå ligger en överhylla som är gjord av köksstomme-material, alltså mdf eller spånskiva och någon beklädnad som ser ut som trä. Det är alltså INTE ett tillhörande Siemens-överskåp i plåt. Överhyllan är ganska tung, oklart hur tung, men jag kan inte få ner den själv (vilket såklart också beror på otympligheten, den är ju 120 cm bred). Ventilationen är inga problem, det finns luft bakom och ovanför.

Nu har frysen gått sönder och jag ska byta den. Modellen har utgått, så det lutar åt att köpa ett nytt paket med ett kyl/frys i par.

Frågan är hur jag ska göra med överhyllan. Jag hittar inte någonstans i någon vitvarutillverkares manualer hur mycket vikt en kyl eller frys tål att ha OVANPÅ sig. Kan hyllan på något sätt skada kylen eller frysen?

Det går inte att väggmontera överskåp här (små fönster bakom). Enda alternativet är att ha kvar den här tunga hyllan eller köpa tillhörande överhylla till de vitvaror jag köper, vilket helt klart är fulare. Det bästa vore att kunna ha kvar hyllan, men är orolig för vikten.

Stort tack på förhand!
 
Sunt förnuft får väl råda. Om det inte knakar i grejorna och plåten inte deformeras osv så lär det hålla.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Jag tror du får svårt att hitta någon specifikation eller att få något utlåtande från leverantören utan det är nog enbart sunt förnuft som gäller, som sagt. Funkar det idag skulle jag tro att det även fungerar med nya skåp men allt görs ju "billigare/enklare" nuförtiden så säker kan nog ingen vara.

Du kan inte fästa hyllan i taket?

Välkommen hit!
 
  • Gilla
Helajna och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Sunt förnuft får väl råda. Om det inte knakar i grejorna och plåten inte deformeras osv så lär det hålla.
Ok, tack!

Grejen är att frysen har ett "okänt fel med kabinettet". Den smäller något förfärligt (alltså när den är på). Så blev lite nojjig att det kunde ha ett samband. Dock har den ju funkat bra i tre år tidigare.
 
Min gissning är att de klena plastrullarna som ofta sitter under, ger sig först....
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror du får svårt att hitta någon specifikation eller att få något utlåtande från leverantören utan det är nog enbart sunt förnuft som gäller, som sagt. Funkar det idag skulle jag tro att det även fungerar med nya skåp men allt görs ju "billigare/enklare" nuförtiden så säker kan nog ingen vara.

Du kan inte fästa hyllan i taket?

Välkommen hit!
Tack så mycket, har redan hunnit få en massa bra tips, men inte skrivit innan :).

Som svar ovan, svårt att veta om det "funkar", pga av frysen fick ett fel som reparatörerna inte känner igen. Så blev lite orolig att det kunde ha ett samband.

Där sa du något! Det kan jag undersöka. Får dock fixa en anordning så den går att ta ner, för ovankanten på överskåpet och de andra fasta köksskåpen är nu exakt i linje några centimeter från taknivån. Behöver ju kunna rulla ut och in kyl/frys och därför kunna ta bort överskåpet. Men det går ju att fixa såklart. Tack!
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Min gissning är att de klena plastrullarna som ofta sitter under, ger sig först....
Menar du hjulen i bakkant undertill?
 
H Helajna skrev:
Behöver ju kunna rulla ut och in kyl/frys och därför kunna ta bort överskåpet.
Går det att montera hyllan i taket någon mm eller så ovanför kyl/frys så kan den alltid hänga där och du kan rulla fram kyl/frys utan att "röra" hyllan. Då slipper du helt belasta kyl/frys.

Nu vet jag naturligtvis inte om det är möjligt hos dig utan mest en "idéväckare".
 
Alfredo Alfredo skrev:
Går det att montera hyllan i taket någon mm eller så ovanför kyl/frys så kan den alltid hänga där och du kan rulla fram kyl/frys utan att "röra" hyllan. Då slipper du helt belasta kyl/frys.

Nu vet jag naturligtvis inte om det är möjligt hos dig utan mest en "idéväckare".
Tack! Ja, superbra tips, någon skrev det ovanför också. Det är gipsskiva i taket, så det går väl nog alldeles utmärkt om vikten fördelas över några fästpunkter en bit ifrån varandra tänker jag?
 
H Helajna skrev:
Det är gipsskiva i taket, så det går väl nog alldeles utmärkt om vikten fördelas över några fästpunkter en bit ifrån varandra tänker jag?
Bäst är om du kan hitta reglarna och festa i dessa.
 
Om det finns skåp intill kan du kanske använda vinkeljärn, lister eller liknande för att fästa hyllan i dem?
 
M Modig skrev:
Om det finns skåp intill kan du kanske använda vinkeljärn, lister eller liknande för att fästa hyllan i dem?
Ja, det gör det! Toppen! Kan fästa i den och i taket.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
M Modig skrev:
Om det finns skåp intill kan du kanske använda vinkeljärn, lister eller liknande för att fästa hyllan i dem?
Ja, det är skåp på ena sidan. andra sidan svävar i luften ;), så då måste jag fästa i taket där.
 
  • Gilla
Modig
  • Laddar…
Uppdatering! De nya vitvarorna är på plats, men pga gångjärnen på dessa nya så kunde inte hyllan vila ovanpå längre, så nu har jag inget val, nu måste jag fästa den. Pga olika anledningar väljer jag att skrota den galet tunga hyllan och jobba med lättare IKEA-stommar (som resten av köket) och fästa ordentligt.

Tänk så det kan gå... ”behöver köpa en ny frys” blev ett köksbyggeprojekt, haha. :crysmile::p
 
  • Gilla
Modig och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.