T tergo skrev:
spikplugg i lertegel funkar inte ,möjligtvis klippspik kan funka om du förborrar i virket
Okey men de känns som de var jobbigt å få tag i.. lättbetong plugg då eller något annat?
 
surris
T tergo skrev:
spikplugg i lertegel funkar inte ,möjligtvis klippspik kan funka om du förborrar i virket
Spikplugg funkar alldeles utmärkt, har alltid kört med det.
 
surris surris skrev:
Spikplugg funkar alldeles utmärkt, har alltid kört med det.
Okey men funkar spikplugg I lertegel eller?
 
surris
Neettan Neettan skrev:
Okey men funkar spikplugg I lertegel eller?
Ja men man får se till så pluggen inte hamnar i fogen eller nära ett hörn eller kant.
 
surris surris skrev:
Ja men man får se till så pluggen inte hamnar i fogen eller nära ett hörn eller kant.

Okey men hur vet man de om där är puts där man borrar?
 
surris
Neettan Neettan skrev:
Okey men hur vet man de om där är puts där man borrar?
Det märker du, blir inget motstånd där du borrar och för bara ut vitt damm. Bara prova på ett nytt ställe då.
 
surris surris skrev:
Det märker du, blir inget motstånd där du borrar och för bara ut vitt damm. Bara prova på ett nytt ställe då.

Kanon.. ca storlek på spikplugg?
 
surris
Neettan Neettan skrev:
Kanon.. ca storlek på spikplugg?
Liten tumregel är att infästningen ska tränga in i det materialet man fäster in i med 1,5 tjockleken på materialet man sätter fast. Alltså i ditt fall 28+28+(28/2)=70mm
 
surris surris skrev:
Liten tumregel är att infästningen ska tränga in i det materialet man fäster in i med 1,5 tjockleken på materialet man sätter fast. Alltså i ditt fall 28+28+(28/2)=70mm

Kanon.. tack då vet jag

Om man ska koppla in ett sådant hörnuttag i 3 pack under överskåpen?

Ska man då sätta en dosa bakom eller räcker de å dra rör ut från väggen å in i dom utanpåliggande doserna?
 
surris surris skrev:
Liten tumregel är att infästningen ska tränga in i det materialet man fäster in i med 1,5 tjockleken på materialet man sätter fast. Alltså i ditt fall 28+28+(28/2)=70mm

Du menade 70mm långa men hur stort ska skallen vara? En 6 eller 8 storlek eller?
 
surris
Neettan Neettan skrev:
Du menade 70mm långa men hur stort ska skallen vara? En 6 eller 8 storlek eller?
Funkar vilket som, 6x80 blir bra tex
 
surris
Neettan Neettan skrev:
Kanon.. tack då vet jag

Om man ska koppla in ett sådant hörnuttag i 3 pack under överskåpen?

Ska man då sätta en dosa bakom eller räcker de å dra rör ut från väggen å in i dom utanpåliggande doserna?
Man brukar dra rör bara vad jag vet/sett.
 
surris surris skrev:
Man brukar dra rör bara vad jag vet/sett.

Om jag nu ska borra in spikplugg som är 8/80. Hur djupt ska jag då borra in för bäst resultat?
 
Neettan Neettan skrev:
Kanon.. tack då vet jag

Om man ska koppla in ett sådant hörnuttag i 3 pack under överskåpen?

Ska man då sätta en dosa bakom eller räcker de å dra rör ut från väggen å in i dom utanpåliggande doserna?
vad för hörnuttag syftar du på?
 
surris
Neettan Neettan skrev:
Om jag nu ska borra in spikplugg som är 8/80. Hur djupt ska jag då borra in för bäst resultat?
Ja min 80mm inklusive glesen, annars går ju inte spikpluggen in hela vägen. Men räcker att du borrar 90mm tex, mät ut på borret och tejpa där så vet du hur djupt du ska borra varje gång.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.