P
Vad tror ni om denna ? Vill ha en kapsling på staketet vid parkeringen som ska innehålla några eluttag för tex. laddning av husvagnen, julbelysning etc. Den ska även innehålla en kopplingsdosa så att det är förberett att gå vidare till en laddbox för ev. framtida elbil. Vet inte om det kanske då också ska finnas plats för säkringar. Anslutningskabelns längd från närmaste undercentral i källaren blir ca 15-20 m.

https://www.amazon.se/BeMatik-Elför...d-search-3&pf_rd_t=BROWSE&pf_rd_i=20636754031
 
P Peter_K skrev:
Vad tror ni om denna ? Vill ha en kapsling på staketet vid parkeringen som ska innehålla några eluttag för tex. laddning av husvagnen, julbelysning etc. Den ska även innehålla en kopplingsdosa så att det är förberett att gå vidare till en laddbox för ev. framtida elbil. Vet inte om det kanske då också ska finnas plats för säkringar. Anslutningskabelns längd från närmaste undercentral i källaren blir ca 15-20 m.

[länk]
Den fungerar väl. Fast ska du ha framtida elbilsladdning bör den ligga på en egen grupp om minst 16A
 
P
Räcker det inte om jag drar ut en 5x2,5 mm2 kabel och avsäkrar med 3x16 A inne ? det som ev. kommer att sitta i eluttagen är ju inget som drar mycket ström. tex. trafo till jubelysning, batterladdare några ggr till husvagnen.
 
P Peter_K skrev:
Räcker det inte om jag drar ut en 5x2,5 mm2 kabel och avsäkrar med 3x16 A inne ? det som ev. kommer att sitta i eluttagen är ju inget som drar mycket ström. tex. trafo till jubelysning, batterladdare några ggr till husvagnen.
Du skulle ha framtida elbilsladdning?
 
P
Ok så den behöver en helt "egen" 3x16A anslutning ?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Jap samt det komer nog åxå krav på likströms skyd
Har för mig att dom börjat införa det i norge (eller ialfal på gång)
så om det blir fel på bilens ladare skall det inte komma ut likström i husets elutag
Kan bli stökigt då ;)
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Skyddet mot likström ska vara inbyggt i laddaren.
 
P
Då lämnar jag eventuella laddboxar tills vidare och nöjer mig med att dra ut en 3x2,5 mm2. Kanske kan vara bra med en liten normkappsling inne i lådan för jordfelsbrytare, säkring och en timer till julbelysningen.
 
P Peter_K skrev:
Då lämnar jag eventuella laddboxar tills vidare och nöjer mig med att dra ut en 3x2,5 mm2. Kanske kan vara bra med en liten normkappsling inne i lådan för jordfelsbrytare, säkring och en timer till julbelysningen.
kabeln säkrar du av i elcentralen. Ett uttag till julbelysningen som möjligtvis är kopplat på en timer eller astrour
 
P
Ja den blir avsäkrad i elcentralen i pannrummet. Overkill med ytterligare säkring och jordfelbrytare utomhus ? ca 20-25 m kabel från elcentral till utomhusuttag. JFB finns i pannrummet.
 
Onödigt med en central utomhus som kan bli en felkälla. Om det bara är ett uttag det gäller så koppla det från centralen i pannrummet (med den automatik du vill ha därifrån). Iaf om dragningen innebär grävning se till att få ner kabeln för elbilsladdning samtidigt. 20m 5G2.5mm kostar 600kr. Man behöver ju inte koppla in den.
 
P
Då skippar jag extra säkring och JFB och väljer en mindre låda då det endast blir några eluttag. Mest berg så det går ändå inte gräva så mycket och någon elbil kanske det inte blir så länge vi bor kvar så det får bli en senare fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.