Hej!

Någon som kan bidra med bild eller länk på tidstypiska golvlister för 30-talshus? Vi är i renoverartagen, och lite oense om vilken golvlist som ska dit :)

Lästips för 30-talsstil mottages också tacksamt

/alacs
 
Mmmm...funderar på vad de heter. Silvan har haft dem, men jag tror de har utgått. Tror de finns på byggfabriken.se fast till pris man inte vill betala. Iaf är det inte "allmogestil" utan mycket enklare. Slät nästan hela vägen upp, sen ett intag och en pärla (som på pärlspont) högst upp.

Tänk en gubbe med armen längs sidan, kluven mitt itu. Prydnaden blir liksom axel, hals, huvud.


Undvik prål - hittar ni inte rätt skulle jag hellre ta en helt slät än en prålig.
 
Andra lister är lättare, kring fönstren Enskedefoder (så klart!). Samma runt dörrar. Viktigt är att de ska gå hela vägen ner i golvet och INTE stå på golvlisten. Det ska inte va några extra klossar a la Bauhaus/K-rauta heller.

Byggfabriken är bra när det gäller inspiration.
 
Har ett murat stenhus från 1930 med vad vi tror originallister kvar. De är i ek (ngt hårt träslag iaf) och passar bra in i husets stil. Hoppas du kan se tillräckligt bra på bilden (hittade bara en ngt skräpig bild från när vi drog el). Är ca 12 cm höga. Passar bra om man har 260 takhöjd tycker jag.
/Emma.
 
  • list30.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.