Vi ska dra el (svagström) o nätverkskabel (fiber) ut till vår friggebod. Det var inga problem för elkabeln enligt vår elektriker att lägga i nätverkssladden i samma rör. Dock visste han inget om ifall nätverkskabeln kan störas på ngt vis. Är det ngn som vet/har ngn erfarenhet av hur det påverkar nätverksksbeln??
 
Rekommendationen är att lägga i separat rör, gärna skärmad kabel. Det är ingen kostnad när rörgraven ändå är öppen. Ett extra skyddsrör att lägga nätverkskabeln i kostar några hundralappar....

Jag har haft 2 värmepumpar där de lagt kraftmatning och canbusen i samma rör ut till utedelarna, det gav väldigt märkliga resultat i värmepumpen, de fick till slut gräva upp kablarna.
 
Skulle säga att den inte störs av 50 Hz från en elkabel.
Världen är full av nätverkskablar som ligger runt och huller om buller kring elkablar utan att det uppstår problem.
Överföringsprincipen är sådan att ev. störningar balanseras ut i mottagande ände.
Skärmad nätverkskabel är enl. mig onödigt.
 
  • Gilla
GK100 och 4 till
  • Laddar…
Fiber är omöjligt att störa med magnetfält.
 
  • Gilla
toolman77 och 2 till
  • Laddar…
ullet
Jag har nätverkskabel och elkabel i samma rör till mitt garage där hemmakontoret finns (röret är ca 20 meter långt). Det funkar utan störningar som jag märkt av vid vanligt arbete (videomöten stabila, VPN håller uppkopplingen utan störningar etc). Har dock inte gjort någon djupare undersökning av signalkvaliteten, utan bara jobbat med vanligt kontorsarbete. Uppkopplingen är 100 Mbit/s fiber och hastigheten är samma både i huset och garaget.
 
  • Gilla
Wikih
  • Laddar…
MrJay
Du skriver ”nätverkskabel (fiber)”. Drar du en fiberkabel är det inga problem, en UTP Ethernet-kabel däremot rekommenderar jag dock inte i samma rör, en FTP/SFTP Ethernet-kabel går dock bra
 
  • Gilla
Wikih
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Rekommendationen är att lägga i separat rör, gärna skärmad kabel
Notera att det är vad som är rekommenderat. Verklighet och teori stämmer inte alltid, rekommendationer är allt som oftast gjorda av skrivbordsryttare med dubbla hängslen.;)
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Fungerar lika bra med oskärmat som skärmat.
El är 50HZ, Ethernet ligger på många Megahertz så nej, det stör inte i en bostadsmiljö.
Tung industri med frekvensstyrda motorer - kanske men där drar man fiber
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Nu var det ju fiber, inte aktuellt med skärm...sen kan skärmat ge andra problem, så det skulle jag undvika i fall som detta.
 
Wikih Wikih skrev:
Vi ska dra el (svagström) o nätverkskabel (fiber) ut till vår friggebod. Det var inga problem för elkabeln enligt vår elektriker att lägga i nätverkssladden i samma rör. Dock visste han inget om ifall nätverkskabeln kan störas på ngt vis. Är det ngn som vet/har ngn erfarenhet av hur det påverkar nätverksksbeln??
Menar du att du ska ha en optisk fiber mellan huset och friggeboden? I så fall störs den inte av strömkabeln.

Eller menar du att ditt hus får internet via optisk fiber, men att du ska dra en Ethernet-kabel mellan huset och friggeboden? Det spelar iofs ingen roll, den störs inte heller av strömkabeln.
 
A andersmc skrev:
Menar du att du ska ha en optisk fiber mellan huset och friggeboden? I så fall störs den inte av strömkabeln.

Eller menar du att ditt hus får internet via optisk fiber, men att du ska dra en Ethernet-kabel mellan huset och friggeboden? Det spelar iofs ingen roll, den störs inte heller av strömkabeln.
Nåja, helt okänslig för strömkablar är inte ethernetkablar, även om risken är liten i det här fallet när det handlar om svagström.
 
  • Gilla
Wikih
  • Laddar…
Hörde om en kille som fått spam i elnätet från nätverkssladden.

En trojansk häst trippade jordfelsbrytaren vid Tipsextra varje söndag.

Var tvungen att gå över till likström för att komma runt problemet!
 
  • Gilla
  • Haha
Likan och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Nu var det ju fiber, inte aktuellt med skärm...sen kan skärmat ge andra problem, så det skulle jag undvika i fall som detta.
Jag skrev fel insåg jag sen :(... det är fiber till vårt hus men inte mellan vårt hus och friggeboden
 
A andersmc skrev:
Menar du att du ska ha en optisk fiber mellan huset och friggeboden? I så fall störs den inte av strömkabeln.

Eller menar du att ditt hus får internet via optisk fiber, men att du ska dra en Ethernet-kabel mellan huset och friggeboden? Det spelar iofs ingen roll, den störs inte heller av strömkabeln.
Jag skrev fel insåg jag sen :(... det är fiber till vårt hus men kommer vara en vanlig nätverkssladd mellan huset och friggeboden
 
Wikih Wikih skrev:
Vi ska dra el (svagström) o nätverkskabel (fiber) ut till vår friggebod. Det var inga problem för elkabeln enligt vår elektriker att lägga i nätverkssladden i samma rör. Dock visste han inget om ifall nätverkskabeln kan störas på ngt vis. Är det ngn som vet/har ngn erfarenhet av hur det påverkar nätverksksbeln??
Rättelse!!! Det är inte fiber ut till friggeboden. Det är fiber in i vårt hus och vanlig nätverkskabel till friggeboden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.