Vi ska bygga ett enkelt skrivbord hemma, i stort är det enbart en skiva uppsatt i ett gatt mellan tre väggar och det mest optimala är om vi kan sätta upp reglar längs med väggarna som skivan sen läggs på och enbart förankras i dessa för att den inte ska röra på sig. Vi skulle kunna tänka oss en konsol som sitter i den inre väggen men vill helst inte ha några ben alls i bordet.

Måtten för gattet är lite slarvigt 220x75cm och här kommer problemet i att vi inte hittar någon skiva som passar och helst vill vi hålla materialkostnaden för skivan till max c. 2000kr. Problemet är att alla skivor vi hittar som är 75cm breda är kortare än 220cm.

En tanke som dykt upp är att köpa 2 billigare skivor (exempel från Biltema nedan) och kapa den ena av dom till en 200x15cm och limma ihop den med den bredare skivan. Då ligger den stora skivan mellan tre reglar i gattet och den långsmala skivan ligger enbart mellan två reglar på kortsidorna. Ett annat alternativ är att dela skivorna i mitten men då vilar respektive skiva enbart på två reglar var med en konsol i mitten.

Men jag har ärligt talat ingen som helst aning kring styrkan i en bänkskiva av det här slaget och vad som krävs för att hålla ihop den över tid.Se mina två förslag i paint nedan.

Alla typer av förslag och synpunkter är varmt välkomna!

https://www.biltema.se/bygg/forvaringshyllor/hyllplan/ekbankskiva-2000031432
Två skissade planlösningar för skrivbord med måttangivelser och position mellan väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
LoweW
Jag hade inte kört på två skivor. Om den hela skivan inte ger det djupet du vill ha kanske man kan köpa en billigare och smalare skiva i furu och borra hål i den för kabelhantering? Går ju också att måla om man tycker det skär sig.

Hade utan tvekan också satt något slags stöd i mitten om inte två 1/3 in på varje sida. Benet jag ritade här är gjort av enkla 45x45mm.
 
  • Trähylla med stödben av 45x45 mm, infälld i en vit nisch, med hål för kabelhantering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
gmanhem
  • Laddar…
Hej LoweW, snygg bild! Måste lära mig lite enkla 3d verktyg för att bättre visualisera idéerna här hemma!

En skiva hade helt klart varit det mest optimala, jag har försökt hitta måttbeställda skivor i diverse material men hamnar alltid då i helt andra prisklasser. Har nu slängt iväg ett par trevare till några av byggvaruhusen för att se vad deras priser ligger på för måttbeställt. Bor i Göteborg om någon har tips annars.

Jag har faktiskt ett par större metallkonsoler liggandes, går 45cm ut på bordsskivan och 35cm ner på väggen. Sätter de två till nytta 1/3 in på varje sida.
 
Jag hade nog tagit en 60 skiva. Låtit den sitta en bit in i nischen. Kanske lämna några cm gap längst in för att kunna dra kablar till dator och lampa.
 
LoweW
P Pin skrev:
Jag hade nog tagit en 60 skiva. Låtit den sitta en bit in i nischen. Kanske lämna några cm gap längst in för att kunna dra kablar till dator och lampa.
Andree16 Andree16 skrev:
Hej LoweW, snygg bild! Måste lära mig lite enkla 3d verktyg för att bättre visualisera idéerna här hemma!

En skiva hade helt klart varit det mest optimala, jag har försökt hitta måttbeställda skivor i diverse material men hamnar alltid då i helt andra prisklasser. Har nu slängt iväg ett par trevare till några av byggvaruhusen för att se vad deras priser ligger på för måttbeställt. Bor i Göteborg om någon har tips annars.

Jag har faktiskt ett par större metallkonsoler liggandes, går 45cm ut på bordsskivan och 35cm ner på väggen. Sätter de två till nytta 1/3 in på varje sida.
Mitt lokala Krauta kan skära upp skivor för 20kr/snitt. Kan vara värt att kolla upp om du inte har möjlighet att göra det själv! Eller hyr en sänksåg över dagen på hygglo?

Som Pin är inne på kan du ju också bara köra på 60cm djup fast jag tycker skrivbord ska ha mer djup än så.
 
Jag har varit lite inne på en 60cm skiva men befintligt skrivbord är 70cm och jag tycker redan det är något smalt så vet att 60cm på sikt skulle bli riktigt irriterande.

Jag fick nedan svar från Bauhaus, har följt upp med en specifik fråga om vad EK i 30-40mm tjocklek kostar så får se vart det landar. Men i det lägsta intervallet nedan kostar skivan drygt 3500kr och ärligt talat är det nog värt att lägga lite mer när det kommer bli en väldigt permanent lösning där både jag och frun kommer jobba under många år.

Några tankar på vilken tjocklek som "behövs" - att gå ner från 40mm till 30mm minskar vikten med 25% men vill ju inte förlora någon stabilitet i skivan.

Men då blir nog lösningen att vi sätter en stor skiva mot reglar i alla 3 väggarna och kompletterar med ett par större konsoler vi redan har liggandes 1/3 in på respektive sida. Skivan lär ju väga 30-40kg och ska sen bära upp 3 monitorer, laptops och annat bös plus att man ska ju kunna luta sig lite mot den också.

"Vi har tyvärr inte möjlighet att beställa in i Furu, däremot kan vi specialbeställa Ek, Bok, Körsbär, Valnöt och Ask. Leveranstiden kan variera mellan 4-8 veckor.
Priserna varierar för dem, beroende på träslag och tjocklek på skivan. Priset per kvadratmeter är 2108,77-3781,07kr. "
 
LoweW
3500kr på den skivan skulle kännas som vansinne för mig.

Mitt förra skrivbord var 2,7x80x180cm med en 70cm djup låda. Hade två skärmar, högtalare och förstärkare utan att det buktade. Inget stöd annat än de fyra benen i hörnen.

Jag hade hellre lagt 1200kr på denna skivan och sedan fixat någon snygg kabelhanteringslösning 10-15cm in mot väggen med en annan skiva.

Each to their own :giggle:
 
  • Gilla
Andree16
  • Laddar…
tommib
Jag skulle starkt överväga att bygga skrivbordet i MDF, kanske i form av en torsionsbox med ursparingar vid sittplatserna. Det kommer hålla bra och sätter du ett stöd på mitten så blir det ännu bättre. Det finns ett beräkningsprogram för hyllplan online som heter Sagulator, kolla in det. Kommer inte ihåg om det tar så stora dimensioner dock.

Standard byggskivor är vanligen 244x122 cm så du klarar dig med en skiva och kan använda det du kapar bort till botten i torsionsboxen.

Ytskiktet kan du antingen måla eller så kan du lägga vinylgolv eller liknande på.
 
Kanske blir en sådan lättare lösning LoweW - den stora frågan är hur stor skillnad det är om den "stora" skivan ligger an mot träreglar på kortsidorna och med konsoler under är lika bra som att den även ligger an även mot långsidan

Att komplettera med en smalare skiva längst in som ändå kommer vara genomborrad för kabelhantering samt hållare för datorskärmarna (ska sitta på flexibla armar) är ju faktiskt rätt smidigt. Gillar den mer ideén ju mer jag tänker på den faktiskt...
 
A
Har själv provat höj och sänkbart skrivbord,skulle verkligen rekommendera det,otroligt fint att kunna variera höjden,ibland stående! säljs mycket begagnat också:)
 
Handyman 1 skrev:
Har själv provat höj och sänkbart skrivbord,skulle verkligen rekommendera det,otroligt fint att kunna variera höjden,ibland stående! säljs mycket begagnat också:)
Har höj och sänkbart skrivbord på jobbet så är mer än bekant med att det är rätt härligt. Men här vill vi få till ett skrivbord som maximerar ytnutnyttjandet och som ärligt talat ska se lite fint ut också. Höj och sänkbara skrivbord är inget jag vill ha i mitt hem ;)


13th Marine 13th Marine skrev:
[länk]

Två skivor och tre kap (de tog 20kr per snitt när jag fick det kapat senast, men det var nått år sedan).
Ska det kapas finns det många alternativ där ute men min stora frågeställning är hur det kapas på bästa sätt och tror LoweW ovan inspirerat mig till bästa förslaget. Tack ändån!
 
  • Gilla
LoweW och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag skulle starkt överväga att bygga skrivbordet i MDF, kanske i form av en torsionsbox med ursparingar vid sittplatserna. Det kommer hålla bra och sätter du ett stöd på mitten så blir det ännu bättre. Det finns ett beräkningsprogram för hyllplan online som heter Sagulator, kolla in det. Kommer inte ihåg om det tar så stora dimensioner dock.

Standard byggskivor är vanligen 244x122 cm så du klarar dig med en skiva och kan använda det du kapar bort till botten i torsionsboxen.

Ytskiktet kan du antingen måla eller så kan du lägga vinylgolv eller liknande på.
Intressant lösning och något jag tar med mig till framtiden, tror dock inte det är vad vi går på i den här lösningen då vi gärna vill ha just trä som är optiskt vackrare och dessutom väldigt skönt att bara kunna ta fram lite sandpapper och olja för att få bort pennor och andra märken som barnen definitivt kommer lämna in i
 
P
Hembyggt skrivbord av ekskivor med en synlig stödben, omgiven av datorutrustning och en hylla ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmakontor med skrivbord av ekskivor, stödreglar, ben, två dataskärmar, skrivare och kontorsstol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggde det här för många år sedan. 2 vanliga ekskivor skarvade med spikplåt på undersidan som vilar på reglar längs med väggarna samt 1 st ben lite indraget mot mitten, inget som stört mig hittils.
 
  • Gilla
Andree16 och 1 till
  • Laddar…
M
Andree16 Andree16 skrev:
när det kommer bli en väldigt permanent lösning där både jag och frun kommer jobba under många år.
Är ni lika långa så att det blir bra att ha skivan på samma höjd för er båda?

När sambon och jag hade våra skrivbord bredvid varandra i förra lägenheten var det en höjdskillnad på ungefär en decimeter mellan dem, såg helknasigt ut men huvudsaken var att man inte fick ont av att sitta vid dem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.