S Sanderson_2 skrev:
Angående [länk]
betyder det att om jag kopplar kabel från fiberboxens LAN1 till Telia-routerns WAN-port och från Telia-routerns LAN1 till Ubiquiti UniFi USW Flex PoE In-port så räcker det som strömförsörjning för switchen?
Tror inte telia routern har PoE så du måste nog mata den med USB-C adaptern
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ska du ha en billig omanagerbar och okomplicerad switch rekommenderar jag denna.

[bild]
Plåtchassi, fläktlösa och bara fungerar. Har själv flera sådana sedan flera år tillbaka. Otroligt osexiga men gör precis vad de ska. Koppla in och glöm!

Att spara någon hundralapp med billigare produkt kan naturligtvis också fungera men jag tycker inte det är värt att chansa.

[länk]
Fast om man inte loggar in på switchen, så kommer den att vara dum och okomplicerad.
Jag hade gått upp ett steg och valt en managerad ProSafe GS108E, för endast 23kr mer...

Med Netgear ProSafe Plus GS108Ev3 får du 8 stycken portar, som var och en kan ge en bandbredd på upp till 2000 Mbps. Med en kompakt och smidig design erbjuder denna produkt från Netgear även möjligheten att konfigurera bland annat VLAN, QoS och IGMP snooping. Du kan segmentera ditt nätverk och prioritera din trafik!
 
blackarrow blackarrow skrev:
Jag hade gått upp ett steg och valt en managerad ProSafe GS108E, för endast 23kr mer...
Ja för 23 spänn extra så varför inte. Men då börjar man ju fundera om den verkligen kan vara lika stabil och driftsäker med extra lull lull för inga pengar. Troligen/kanske/antagligen, men samtidigt är onödiga finesser potentiella strulkällor. Fast båda duger nog utmärkt. :)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Gammal klyscha "simplicity makes everything possible". ;)
 
hsd
Jag har en teliarouter, skarvat på med en asus som slav och en liten tplink extender
Allt för bästa täckning i vårt stora hus, har inte brytt mig om mesch då detta täcker våra behov
 
S Sanderson_2 skrev:
Tack för svar!
Så jag skulle kunna välja mellan att ha en router i dataskåpet med 6 ut-portar eller en switch med 6 ut-portar? Vad är bäst i så fall?
en switch fungerar inte - eftersom din IP:trafikleverantör troligtvis INTE låter dig ha mer än en IPv4 adress.
Du behöver ha någon typ av apparat som kör nivå 3, typ en router/ubiquite edgerouter/etc.
 
Hej igen!

Eftersom jag fick så bra hjälp här senast så försöker jag igen.

På mina Deco X60-puckar kan jag ställa in om nätverket ska vara i Router-läge eller Accesspunkt-läge.
Det är valt Routerläge som standard från början men jag undrar om det finns någon vinst i att ha AP-läge istället. Jag har försökt läsa https://www.tp-link.com/us/support/faq/2399/ och https://www.tp-link.com/se/support/faq/1842/ men blir inte klokare.

I mitt fall har jag tre puckar. Huvudpucken är kopplad till routern via Ethernet. Även puck nummer två är kopplad med Ethernet medan puck nummer tre endast är trådlöst ansluten.

Jag förstår att exempelvis Parental Control och lite sådant försvinner om jag kopplar på AP-läget. Men finns det någon skillnad i övrigt som jag bör känna till? Kommer anslutningarna påverkas på något sätt? Bättre/sämre täckning?
 
Har du en router så kör du alla med AP, den första installeras med automatik som router och du byter efter installationen till AP. I ett vanligt hemmanät är det enklast så och påverkar inte din täckning.
 
A AndersS skrev:
Har du en router så kör du alla med AP, den första installeras med automatik som router och du byter efter installationen till AP. I ett vanligt hemmanät är det enklast så och påverkar inte din täckning.
Vad jag förstår så ska jag då aktivera DHCP på Teliaroutern som ligger bakom de tre puckarna. Vad är vinsten med att köra dessa puckar i AP-läge i så fall?
 
S Sanderson_2 skrev:
Vad jag förstår så ska jag då aktivera DHCP på Teliaroutern som ligger bakom de tre puckarna. Vad är vinsten med att köra dessa puckar i AP-läge i så fall?
Som standard har Telia routern DHCP-aktiverat, såvida du inte har tagit bort det.
Vinsten är att du behöver ingen extra routerfunktion, allt hanteras av Telia routern och data/adressering behöver inte hanteras i två steg. Enklaste möjliga nätverk är min filosofi och ger minst problem.
Och jag skulle utrycka det som att routern "ligger före" på den inkommande Internetanslutningen för dina AP som nu enbart hanterar trådlöst/wifi.
Man skulle även kunna ta bort Telia-routern och köra med XC60 som inkommande router men har man inte lite djupare nätverkskunskap är det enklaste att låta den vara kvar.
 
A AndersS skrev:
Som standard har Telia routern DHCP-aktiverat, såvida du inte har tagit bort det.
Vinsten är att du behöver ingen extra routerfunktion, allt hanteras av Telia routern och data/adressering behöver inte hanteras i två steg. Enklaste möjliga nätverk är min filosofi och ger minst problem.
Tack för dina svar. Jag läste nyss det här på en sida, då jag försöker lära mig och förstå bättre:
When Deco is in Access Point Mode, all three units will get their own IP from the main router, three different IP's.
This is inconvenient, for example a voice chat can be broken when you walk through the house and siginal is switched from one unit to other.
This will not happen when Deco is in Router mode, since only one IP is assigned to Deco from the main router.


Nu var detta inlägg ovan visserligen två år gammalt men annars låter det ju inte så positivt.

Det är inte min mening att låta kritisk, jag försöker bara förstå skillnaderna. Jag uppskattar att du tar dig tid att svara.
 
Jag kör själv TP M9 Plus och kör dem som AP och har inte märkt något. Kan ju skilja mellan olika produkter.
Och vad som är definitionen på "voice chat" som står att det kan bli avbrott, känns mest som en friskrivning att det kan finnas burkar/applikationer som inte klarar det.
 
A AndersS skrev:
Jag kör själv TP M9 Plus och kör dem som AP och har inte märkt något. Kan ju skilja mellan olika produkter.
Och vad som är definitionen på "voice chat" som står att det kan bli avbrott, känns mest som en friskrivning att det kan finnas burkar/applikationer som inte klarar det.
Jag förstår. Dock förstår jag fortfarande inte varför jag ska ändra till AP-läge, men det kanske är svårt att göra det förståeligt för mig.
 
S Sanderson_2 skrev:
Jag läste nyss det här på en sida, då jag försöker lära mig och förstå bättre:
When Deco is in Access Point Mode, all three units will get their own IP from the main router, three different IP's.
This is inconvenient, for example a voice chat can be broken when you walk through the house and siginal is switched from one unit to other.
This will not happen when Deco is in Router mode, since only one IP is assigned to Deco from the main router.


Nu var detta inlägg ovan visserligen två år gammalt men annars låter det ju inte så positivt.

Det är inte min mening att låta kritisk, jag försöker bara förstå skillnaderna. Jag uppskattar att du tar dig tid att svara.
Du ska inte blint tro på allt du läser. Kommer det från någon blogg? Källa....?
Vad Deco-puckarna har för IP-adress har ingen betydelse för hur tex din mobil hanterar byte från en puck till en annan. Din mobil behåller samma ip-adress.

Har man däremot två routrar där båda har wifi igång, så kommer mobilen att få olika ip-adresser om man byter wifi accesspunkt och då tappar man sitt röst eller videosamtal när man går runt i huset och kopplas upp på olika nätverk.

Men det handlar om att man inte ska ha två routrar för man då får två olika nätverk. Routerns uppgift är att skapa ett lokalt nätverk.

Vill du ha parental control kanske du inte ska ha kvar Telias router?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Du ska inte blint tro på allt du läser. Kommer det från någon blogg? Källa....?
Vad Deco-puckarna har för IP-adress har ingen betydelse för hur tex din mobil hanterar byte från en puck till en annan. Din mobil behåller samma ip-adress.

Har man däremot två routrar där båda har wifi igång, så kommer mobilen att få olika ip-adresser om man byter wifi accesspunkt och då tappar man sitt röst eller videosamtal när man går runt i huset och kopplas upp på olika nätverk.

Men det handlar om att man inte ska ha två routrar för man då får två olika nätverk. Routerns uppgift är att skapa ett lokalt nätverk.

Vill du ha parental control kanske du inte ska ha kvar Telias router?
Nej absolut. Det var något jag såg på ett forum och ville därför undersöka riktigheten här.
Jag har ju inaktiverat den trådlösa funktionen på Telia-routern sedan tidigare.

Har inget behov av Parental Control egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.