Vi köpte i maj 2020 ett hus på 1.5 plan tegelhus byggt på betongplatta år 1978.

Inför köpet visste vi att det var tryckimpregnerade syllar, vi fullföljde köpet och räknade med att byta dessa. Fuktnivån på syllarna var bra och det var inte mycket lukt i huset.

För ca 2 månader sedan bytte vi de tryckta syllarna både invändigt (hjärtvägg) och runt hela huset utvändigt.


Upplever dock fortfarande att kläder luktar något och även en lite speciell lukt i hallen när man typ har varit borta en hel dag eller helg.

Åker man iväg en helg kan man fortfarande känna sylllukten i kläderna som förvaras i garderoberna.

Har någon erfarenhet av ett syllbyte? Hur lång tid tog det innan all lukt försvann?

Är det en idé att göra ozonbehandling också? Tänkte att källan till dålig lukt är borta och att man kan skynda bort den dåliga lukten som satt sig?
 
Åsa Lund
Ozon kan ta bort lukt i en garderob, absolut.
Har du nån ventilation i huset? Finns tilluft i sovrummen?
 
Hej.

Ja det finns tillluft i sovrummen. Det var ”bara” 2 månader sedan jag gjorde syllbytet så funderar på om man ska köra en ozonbehandling för att skynda på processen med att ta bort gammal sylllukt som sitter kvar.
 
Åsa Lund
Lukten försvinner nog inte av sig själv.
Var inte hemma när du kör med ozon. Inget nyttigt att vistas i
 
Vissa lukter kan sätta sig i isolering, och det tar ett tag innan det försvinner..

Jag har bytt blindbotten (och all isolering i golvet) då den var målad med cuprinol, och den lukten satt kvar i väggisoleringen ett par år...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Precis som Dan säger så kan det hända att lukterna sätter sig i isoleringen. Hur mycket av den bytte ni ut?

Då ett hus normalt har lite undertryck för att inte trycka in fukt i väggarna så är det naturligt att där man har otätt mot isolering så kan det komma in lukt. Det bör avta med tiden.

Då garderoberna inte har så stor cirkulation av luft är det ofta där det känns mest.

Jag hade en del luktsmittad isolering som inte byttes ut när vi renoverade köket. Upplevde lukten som värst i augusti när det var fuktigt. Men en stor orsak var att min FTX anläggning var väldigt dålig och enbart frånluft fungerade. Detta gjorde att det var ett kraftigt undertryck i huset som gjorde att alla lukter drogs in.
När jag installerade nytt FTX aggregat i november upplevde jag att alla lukter försvann från huset. När det hade stått tomt i en vecka över jul och jag kom in (med en nollställd näsa) så kände jag inga störande lukter. Väldigt skönt!

Jag har inte kört nån ozonrening överhuvudtaget. Har inget emot den men generellt tror jag att det är bättre att komma åt källan till lukten än köra rening av luften.

Vad gäller lukt så hade jag även dålig lukt i tvättstugan med. Den försvann helt när jag ställde in en avfuktare från woods och fick ner fluftfuktigheten till 50% :)
(Den kommer stå där tills jag styrt upp ventilationen i den byggnaden, vilket är grundproblemet)
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Åsa Lund
H Haim skrev:
Visst ska lukten försvinna om källan till den dåliga lukten är borta men tänker att man kan skynda på processen något genom ozonbehandling. Tack för dina svar men baserat på det du och hur du skriver känns dina kunskaper och erfarenheter kring detta ämne väldigt begränsade
Lukten kan sätta sig i annat än det som gav upphov till lukten!

Man kan låta bli att skriva folk på näsan.
Inget jag gjort mig förtjänt av tycker jag. Ställde sakliga frågor som är väsentliga i sammanhanget. Måste man ha en annan attityd för att passera ditt nålsöga?

Detta forum är för artigt folk, läs reglerna
 
Du har helt rätt, det var fel av mig. Sorry!
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Hej. Jag har samma problem i mitt hus. Känner ingen lukt inne i huset men jag känner att kläderna luktar.
H Haim skrev:
Vi köpte i maj 2020 ett hus på 1.5 plan tegelhus byggt på betongplatta år 1978.

Inför köpet visste vi att det var tryckimpregnerade syllar, vi fullföljde köpet och räknade med att byta dessa. Fuktnivån på syllarna var bra och det var inte mycket lukt i huset.

För ca 2 månader sedan bytte vi de tryckta syllarna både invändigt (hjärtvägg) och runt hela huset utvändigt.


Upplever dock fortfarande att kläder luktar något och även en lite speciell lukt i hallen när man typ har varit borta en hel dag eller helg.

Åker man iväg en helg kan man fortfarande känna sylllukten i kläderna som förvaras i garderoberna.

Har någon erfarenhet av ett syllbyte? Hur lång tid tog det innan all lukt försvann?

Är det en idé att göra ozonbehandling också? Tänkte att källan till dålig lukt är borta och att man kan skynda bort den dåliga lukten som satt sig?
Hej. Jag har samma problem i mitt hus. Känner ingen lukt inne i huset men jag känner att kläderna luktar. Försvann lukten i ert hus? Isåfall hur gick nu bort lukten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.