M MrTobbe skrev:
Jag kör 5 kameror på en Synology NAS, stabil programvara med massor av möjligheter, och i synologys app DS cam har man koll på vad som händer när man inte är hemma.
Det smidiga med synology är att man slipper en extra dator..
 
P polarsson skrev:
Det smidiga med synology är att man slipper en extra dator..
Precis! Och sen att man får massa annat bra på köpet är ju inte helt fel.

(Kör egen e-mail server, ftp, samt back-up av bilder från familjens alla mobila enheter.)
 
P polarsson skrev:
helt rätt, men spelar man in full upplösning kontinuerligt så behöver man ju typ 4TB+ hd också...
Poängen är att man spelar in substreamen kontinuerligt för säkerhetsskulle, men vid minsta alert/detection så spelas full upplösning upp också. Det är detection på full upplösning som tar CPU.
Jo jag fattar att man gör så och jag förstår att detection på substream är positivt. Dock har jag vid så många tillfällen sett att det finns ett intresse i saker som spelas in där man inte kan/vill ha detection så det har varit en stor fördel att ha en kontinuerlig feed med hög upplösning.

Har just 4TB i NVRen idag och det ger just nu 4-5 dagars sparad video från fyra kameror, men nu har jag just ökat fps på ett par av dessa i förhoppningen att bli av med lite rörelseoskärpa (får väl se om det hjälper) och med ytterligare några kameror på plats tror jag att fler diskar behövs.

Men men, jag är inte den som är den - jag har ju en BI-licens som ligger å skräpar så det kanske är dags att se vad resultatet blir med den senaste mjukvaran - tycker dock det verkar som att driftskostnaden seglar upp som ett problem rätt snabbt även om man kan hitta billig beggad hw.
 
  • Gilla
JuggeH och 1 till
  • Laddar…
Jag har hittat en NVR hårdvara med kapabel mjukvara som verkar billig och bra och klarar 16 kameror - Hikvision 7616 - kostar ca 2100kr. Någon som har erfarenhet av dessa?
Blir nog till att köpa en separat NAS också..

Hikvision 7616 NVR-enhet för övervakning som stöder upp till 16 kameror.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag har hittat en NVR hårdvara med kapabel mjukvara som verkar billig och bra och klarar 16 kameror - Hikvision 7616 - kostar ca 2100kr. Någon som har erfarenhet av dessa?
Blir nog till att köpa en separat NAS också..

[bild]
Ja det är en sådan jag kör.

Den gör jobbet - drar lite ström, lite halvkrånglig att konfigurera men när det väl är igång så fungerar allt bra och stabilt. Guit är bättre i Blueiris och Xeoma men denna gör ändå det den ska. Videoanalys (line crossing, motion detection tex) fungerar bra och jag tycker det är rätt enkelt att ställa in det så man slipper falsklarm. Man kan också enkelt applicera detta på inspelad video i efterhand vilket var rätt användbart när grannen hade besök i bilen.

Original fläkt lät som en stenkross så den bytte jag ut mot en liten tyst fläkt från Noctua och sedan var det problemet löst.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jo jag fattar att man gör så och jag förstår att detection på substream är positivt. Dock har jag vid så många tillfällen sett att det finns ett intresse i saker som spelas in där man inte kan/vill ha detection så det har varit en stor fördel att ha en kontinuerlig feed med hög upplösning.

Har just 4TB i NVRen idag och det ger just nu 4-5 dagars sparad video från fyra kameror, men nu har jag just ökat fps på ett par av dessa i förhoppningen att bli av med lite rörelseoskärpa (får väl se om det hjälper) och med ytterligare några kameror på plats tror jag att fler diskar behövs.

Men men, jag är inte den som är den - jag har ju en BI-licens som ligger å skräpar så det kanske är dags att se vad resultatet blir med den senaste mjukvaran - tycker dock det verkar som att driftskostnaden seglar upp som ett problem rätt snabbt även om man kan hitta billig beggad hw.
Intressant, vill du dela med dig av vilka situationerna är där du inte kan/vill ha detection på?
 
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag har hittat en NVR hårdvara med kapabel mjukvara som verkar billig och bra och klarar 16 kameror - Hikvision 7616 - kostar ca 2100kr. Någon som har erfarenhet av dessa?
Blir nog till att köpa en separat NAS också..

[bild]
De kommer väl utan hd i flesta fall, så lägg till det med i kostnaden.
 
P polarsson skrev:
De kommer väl utan hd i flesta fall, så lägg till det med i kostnaden.
Jag har några liggandes, men den största är nog bara på 500gb. Vad tror ni behövs för 10st kameror och inspelning 3-4dagar i hög kompression?
 
M MrTobbe skrev:
Precis! Och sen att man får massa annat bra på köpet är ju inte helt fel.

(Kör egen e-mail server, ftp, samt back-up av bilder från familjens alla mobila enheter.)
Negativa är ju att man är låst i Synologys miljö. Med en dator/server kan man göra lite vad man vill :)
 
P polarsson skrev:
Intressant, vill du dela med dig av vilka situationerna är där du inte kan/vill ha detection på?
Ja, tex ytor utanför min fastighet.......:)
 
  • Gilla
polarsson
  • Laddar…
NICHOLAS J NICHOLAS J skrev:
Jag har några liggandes, men den största är nog bara på 500gb. Vad tror ni behövs för 10st kameror och inspelning 3-4dagar i hög kompression?
Du behöver fundera mer över vilken strategi du ska ha.

Mitt tips är att du köper en ny disk avsedd för NAS. Allt annat skräp du har i fyndlådan kommer dö rätt snabbt av att användas kontinuerligt. Samma problem som i en NAS.

Det finns kalkylatorer som hjälper dig att uppskatta lagringsbehovet.

Upplösningen på kamerorna + vilken FPS du tänker köra är helt avgörande. Du måste också bestämma dig för om du "bara" ska spara data vid en händelse (motion detection tex) heller om du ska spela in allt kontinuerligt utöver events.

Som ref, enligt ovan, mina 4 8Mp kameror ger mig 4-5 dagars kontinuerlig inspelning. Alla har dock inte samma fps och upplösning på videofeeden.

6TB diskar verkar ha bäst pris/volym idag, en sådan skullle jag ta om jag köpte nytt....
 
  • Gilla
NICHOLAS J och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du behöver fundera mer över vilken strategi du ska ha.

Mitt tips är att du köper en ny disk avsedd för NAS. Allt annat skräp du har i fyndlådan kommer dö rätt snabbt av att användas kontinuerligt. Samma problem som i en NAS.

Det finns kalkylatorer som hjälper dig att uppskatta lagringsbehovet.

Upplösningen på kamerorna + vilken FPS du tänker köra är helt avgörande. Du måste också bestämma dig för om du "bara" ska spara data vid en händelse (motion detection tex) heller om du ska spela in allt kontinuerligt utöver events.

Som ref, enligt ovan, mina 4 8Mp kameror ger mig 4-5 dagars kontinuerlig inspelning. Alla har dock inte samma fps och upplösning på videofeeden.

6TB diskar verkar ha bäst pris/volym idag, en sådan skullle jag ta om jag köpte nytt....
Tack för ett bra svar!
 
P polarsson skrev:
Negativa är ju att man är låst i Synologys miljö. Med en dator/server kan man göra lite vad man vill :)
Det är ju delvis sant, går att installera en del 3:e part "appar" (Är själv väldigt anti mot inlåsta miljöer som exv. Apple och Plejd) Tycker den är väldigt stabil och har hittills inte saknat några funktioner i surveillance station eller i de andra "apparna" jag kör på den.

Så för en hemmaanvändare som vill rigga lite kameror är den ett bra val, ska man trixa med PC/server bör nog kunskapsnivån vara lite högre annars drar nog tiden i väg.
 
  • Gilla
polarsson
  • Laddar…
M MrTobbe skrev:
Det är ju delvis sant, går att installera en del 3:e part "appar" (Är själv väldigt anti mot inlåsta miljöer som exv. Apple och Plejd) Tycker den är väldigt stabil och har hittills inte saknat några funktioner i surveillance station eller i de andra "apparna" jag kör på den.

Så för en hemmaanvändare som vill rigga lite kameror är den ett bra val, ska man trixa med PC/server bör nog kunskapsnivån vara lite högre annars drar nog tiden i väg.
Krävs inte jättemycket för att sätta upp blue iris, jag lyckades ju :crysmile:
 
Bowman
Jag har kört lite olika set ups med reolink, först med synology survaillance center och Wi-Fi kameror med nätverkskabel med.

Uppdaterade lite för ett tag sen och körde nästan på att utöka synology med licenser, men kollade på reolinks NVR. Det är jag glad för nu. Riktigt schysst med reolinks NVR ver.2
Kör med nya AI kameror så inte så mycket spindlar som larmar osv. :)
Har satt in en 6tb WD purple extra så nu har jag nog plats för ca 20 dagar hög kvalitet på 6 kameror 24/7 har jag för mig jag fick fram i en tabell.

Sen kan man utöka med mer lagring, eller så antar jag att jag kan fixa så min NAS kan vara backup via ftp. Men har inte kollat på det än, kommer nog räcka med lagringen jag har.
I vilket fall som helst så tycker jag reolink, utan att jämföra med andra iofs, levererar väldigt bra hårdvaru, mjukvaru och kundservicemässigt.

Kul med teknik :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.