Hej!

Vi ska renovera vårat badrum från -75 och är helt gröna.
Vi kommer anlita firma och fick en offert på 100k efter ROT för allt förutom rivning, inredning, kakel, klinkers, möbler. I offerten ingår eljobb, vvs, tätskikt, montering gips, kakel, klinkers, tätskikt.
Rimligt pris? Vi river ut golv- och väggmatta samt gips.

Ingenting kommer byta plats och vi har hittat ett badkar vi älskar. Dock är ventilen i mitten på badkaret och det blir ca 50 cm till brunnen. Är det ok? hur gör man då?

Samt, visst måste brunnen bytas? Och det är något som ska ingå utan att vi påpekar det?
 
Sen undrar jag om det är tillåtet att göra som han ska göra, gipsskiva på reglarna sen tätskikt sen klinkers o kakel?
 
Ska ni göra om vvs kan golvbrunnen flyttas.
Men generellt krävs mer information för att kunna ge ett svar,, vilken storlek är det, vilka system för tätskikt ska användas, vad är det för bjälklag, etc.
Tillhör utförande någon branschorganisation? Är det totalentreprenad?
 
A Amaryllis92 skrev:
Hej!

Vi ska renovera vårat badrum från -75 och är helt gröna.
Vi kommer anlita firma och fick en offert på 100k efter ROT för allt förutom rivning, inredning, kakel, klinkers, möbler. I offerten ingår eljobb, vvs, tätskikt, montering gips, kakel, klinkers, tätskikt.
Rimligt pris? Vi river ut golv- och väggmatta samt gips.

Ingenting kommer byta plats och vi har hittat ett badkar vi älskar. Dock är ventilen i mitten på badkaret och det blir ca 50 cm till brunnen. Är det ok? hur gör man då?

Samt, visst måste brunnen bytas? Och det är något som ska ingå utan att vi påpekar det?
Tycker det låter ganska billigt även om det tillkommer en hel del utgifter för det som inte ingick i offerten. Men kolla så att firman är certifierade enligt BKR i och med att ni ska ha plattor samt kolla referenser så det inte vart en massa strul med firman tidigare. Det finns massvis av skojare i byggbranschen.

Man får använda vanligt gips på väggar, men väggen måste bli tillräckligt stabil, vilket vanligtvis uppnås med att man reglar tätare, cc450 mm och sätter 15mm konstruktionsplywood bakom gipset. VVS ingår? Vad mer specifikt ingår, brunnen måste bytas om den är orginal, samt så lär man passa på att byta avloppsgroda samtidigt. Att brunnen hamnar 50cm bort är ju inget problem direkt, man drar ju fram ett rör från badkarets ventil till golvbrunnen, man vill ju ändå kunna komma åt golvbrunnen för att rengöra på ett smidigt sätt, så om den sitter illa till och badkaret väger satan är det ju inte så roligt.
 
MrJay
100 lax efter ROT låter lite saftigt i min värld för det jobbet, men det kanske är helt OK i din region och ifall du har lite större badrum. Badkaret löser du med ett rör som går under den, undersidan är inte slät och det han tänkt göra låter korrekt men personligen hade jag aldrig använt vanlig gips i ett badrum utan humiboard.
 
Claes Sörmland
Notera att rivningsmomentet kan bli kostsamt. Det beror på hur krångligt det är. Följande kommer troligen att faktureras för rivningen:

1. En massa timmar.
2. Byggavfall
3. Hyra av bilmaskin o s v
4. Diverse bilavgifter
 
  • Arg
René W
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Notera att rivningsmomentet kan bli kostsamt. Det beror på hur krångligt det är. Följande kommer troligen att faktureras för rivningen:

1. En massa timmar.
2. Byggavfall
3. Hyra av bilmaskin o s v
4. Diverse bilavgifter
Jag och min sambo ska riva
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
J J-O skrev:
Tycker det låter ganska billigt även om det tillkommer en hel del utgifter för det som inte ingick i offerten. Men kolla så att firman är certifierade enligt BKR i och med att ni ska ha plattor samt kolla referenser så det inte vart en massa strul med firman tidigare. Det finns massvis av skojare i byggbranschen.

Man får använda vanligt gips på väggar, men väggen måste bli tillräckligt stabil, vilket vanligtvis uppnås med att man reglar tätare, cc450 mm och sätter 15mm konstruktionsplywood bakom gipset. VVS ingår? Vad mer specifikt ingår, brunnen måste bytas om den är orginal, samt så lär man passa på att byta avloppsgroda samtidigt. Att brunnen hamnar 50cm bort är ju inget problem direkt, man drar ju fram ett rör från badkarets ventil till golvbrunnen, man vill ju ändå kunna komma åt golvbrunnen för att rengöra på ett smidigt sätt, så om den sitter illa till och badkaret väger satan är det ju inte så roligt.
Han sa inget om golvbrunnen utan det var jag som tog upp att den måste bytas. Så bara den byts, inget annat och ingen groda
 
Det är betongbjälklag
 
A AndersS skrev:
Ska ni göra om vvs kan golvbrunnen flyttas.
Men generellt krävs mer information för att kunna ge ett svar,, vilken storlek är det, vilka system för tätskikt ska användas, vad är det för bjälklag, etc.
Tillhör utförande någon branschorganisation? Är det totalentreprenad?

Badrummet är ca 9 m2, vet inte vilket system, ska fråga honom. Betongbjälklag
 
A Amaryllis92 skrev:
Jag och min sambo ska riva
Det blir då även ni som får bila upp ev. avlopp för de delar som behöver bytas?
Som noterat tidigare är det från -75 med orörd golv ska den bytas.
 
A Amaryllis92 skrev:
Badrummet är ca 9 m2, vet inte vilket system, ska fråga honom. Betongbjälklag
Är det 9 m2 och att även kakel/klinkerssättning ingår (oberoende av vad ni väljer) är 100" ett Ok pris efter ROT.
Men kolla om det finns någon skrivning för tillkommande kostnader.
 
A AndersS skrev:
Det blir då även ni som får bila upp ev. avlopp för de delar som behöver bytas?
Som noterat tidigare är det från -75 med orörd golv ska den bytas.
Hm i offerten står det att vi ska riva golv-och väggmatta samt gips. ingnting om brunnen
 
A Amaryllis92 skrev:
Hm i offerten står det att vi ska riva golv-och väggmatta samt gips. ingnting om brunnen
Och vad står i offerten vad som företaget ska göra?
Se våra frågor/påståenden som kontrollfrågor som du bör göra en checklista av att stämma av med företaget om du inte kan utläsa det av offerten.
 
Jag har gjort ett worddokument med alla frågor samt skrivit vad vi ska köpa och göra samt vad vi förväntar oss att dom gör.

Endast detta står i offerten. Dom är våtrumscertifierade.

montering ny gips
golv värme
flytspackling
montering tätskikt ( golv & vägg ) kakel och klinker ( golv & vägg )
VVS arbeten
EL
målning fönster
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.