Hej!
Läst igenom några kontrakt och på vissa så står det. Köparen ansvarar för container, städning på tomten och byggel. Frågade säljaren men han bara vifftade bort det. Nää det är inte så dyrt, småpotatis om man jämför med huset.
Elen är förståss beroende på om man bygger mitt i vintern ( kallt ) eller på sommaren ( varmt ) .

Vad kostade det för er? Hur stort hus byggde ni och vilken årstid.
Måste man ha container eller går det bra med släpkärra och eldning? Dvs man eldar upp det som går.

Visst 10-20000 kr kanske bara är småpotatis om man tänker på att huset koster en 2 mille. Men det är ändå "småpotatis" som ska betalas...

Mvh Gabbi
 
Har för mig att byggelen fakturerades separat för oss när vi byggde år 2000, och att den hamnade då på ca 10.000 kr (1,5plan 165kvm), container och grovstädning av tomten ingick i "huspriset" för oss (myresjö). Att köra med en släpkärra tror jag kan bli väldigt jobbigt, vi hade en väldigt stor container hos oss och den blev knökfull. Att själv stå för containerkostnad och tömning av densamma kan nog bli en nätt summa men jag har tyvärr inga uppgifter om pris.
 
Ang sophanteringen, så bad jag snickarna att slänga allt virke i en hög och all stenmtrl i en hög, plast etc i säckar. Sen gick stenen till utfyllnad och trävirket hämtade en granne som eldade med ved, resten på återvinningsstation med släp (typ 10 vändor). Helt gratis.
 
tjenare!när ni skriver kontrakt,bör alla sådana här saker skrivas ner va som ingår å inte .elen kan bli dyrare än väntat, även containerna brukar kosta en del.en binge med blandat avfall kan kosta 5000 eller mera,man betalar per ton för sortering.det beror på vilken kommun man bor i o vem som kör.
 
Snailman
själva elen är ju en sak, men om man ska ha tillfällig byggel brukar det kosta ca 3000kr plus hyra av en byggcentral. Om ditt nätbolag tillåter det kan ett alternativ vara att sätta upp det slutliga elskåpet från början på stolpar och sätta ett trefasuttag bredvid, och sedan köpa/hyra en mycket enklare byggcentral.

kolla även med elbolaget hur lång tid det tar, var nån som byggde på landet som inte beställt i tid...
 
tjenare!att elen skulle kosta 3000 kr vet jeg inget om.elbolagen monterar alltid mätare,så du får betala va ju gör åt.jag säger inte emot, men det låter konstigt annars.
 
snickar_lasse skrev:
tjenare!att elen skulle kosta 3000 kr vet jeg inget om.elbolagen monterar alltid mätare,så du får betala va ju gör åt.jag säger inte emot, men det låter konstigt annars.
3000kr är nog en summa för att ha bygg el överhuvudtaget utöver kw-priset (som brukar vara bra mkt högre än vanliga kw-priset.
 
Container kan bli dyrt.
Särskilt om man kör blandat.
En container chaffis sa att man får
pröjsa runt 1500 ton:et om det är blandat.
Är det bara trä va det nästan gratis.
Och är det nån som slänger i el prylar
typ lysrör och dylikt blir det bra dyrt.
Och konstigt att inte byggaren står för städningen
det hör väl till arbetsmiljön?

Mvh Putte
 
Snailman
snickar_lasse skrev:
tjenare!att elen skulle kosta 3000 kr vet jeg inget om.elbolagen monterar alltid mätare,så du får betala va ju gör åt.jag säger inte emot, men det låter konstigt annars.
Som sagt elen får man alltid betala...men för att få el alls får man betala en avgift, om man bygger ett monteringsfärdigt hus typ älvsbyhus, brukar man klara sig utan att skaffa el, förrän huset står på plats (ca en dag) och då behöver man ingen tillfällig elanslutning (byggel) men bygger man på annat sätt, brukar man behöva el innan huset/ husstommen är rest.

Vattenfall har lite info här: http://www.vattenfall.se/privat/vara_tjanster/elnat/anslutning/tillfallig_anslutning/index.asp

http://www.vattenfall.se/privat/priser_och_avtal/elnat/anslutning/tillfallig_anslutning.asp

'Behöver du byggel eller någon annan tillfällig anslutning så ska du beställa den minst fem arbetsdagar i förväg. Priset beror på hur mycket arbete som krävs från oss och hur mycket material som går åt. Kostnaden är minst 2 850 kr inklusive moms. Kontakta ditt nätbolag för en offert'

En metod att slippa denna avgift, plus det extrahöga kw priset kan vara att sätta upp det slutliga elskåpet tillfälligt, om man får för nätbolaget.

Men har man gott om pengar, som man gärna vill bli av med, så behöver man ju inte bry sig (ironi) (Mitt intryck är att husföretagen, ofta har med att de ordnar med byggel, och att då givetvis kunden betalar kostnaderna, då kan det i värsta fall kosta hur mycket som helst)
Finns någon tråd på forumet där husföretaget hyrde en sladd som skulle kosta typ 80 000kr i hyra, pga att el inte beställts i god tid före byggstart

Har man tillfällig byggel, brukar man ju hyra en tillfällig central oxå, kostar från ca 50kr per dygn att hyra.

Här i trakten har ungefär vart fjärde bygge monterat det slutliga elskåpet, tillfälligt på stolpar och på så sätt undvikit att betala ett antal tusenlappar i onödan.
 
Snailman
ByggPutte skrev:
Och konstigt att inte byggaren står för städningen
det hör väl till arbetsmiljön?

Mvh Putte
Det beror ju på om man hellre vill betala en byggjobbare 500kr i timmen med skattade pengar för att städa, än att göra städningen själv, jag har ganska bra lön, men jag skulle nog ändå välja att städa själv.
 
Hej igen!

Tack för svar. Det där med att sätta upp ett slutligt elskåp låter ju som en bra idé. *skriver upp*
Kanske ska specificera mig lite oxå. Vi ska bygga ( eller rättre sagt husfirman ) ska bygga ett modulhus. Alltså ett som kommer färdigt.

Kanske inte blir lika mycket skräp som ett lösvirkes?

Borde väl inte vara för mycket begärt att be snickarna att lägga olika skräp i olika högar?

Big bags, vart hyr (köper?? ) man dom?

Mvh Gabbi
 
När vi byggde hösten 2005 så var avtalet med husbyggaren att dom betalade byggelen, då anmälan gjordes så blev det ett fel så vi fick fakturorna istället. Då jag påtalade detta för husbyggarna så gjorde vi upp det i efterhand så det var inga problem. Men då jag påtalade att byggelen var så mycket dyrare så stämde detta inte alls, byggledaren sade till mig att byggelen var billigare per kw men att runtomkringkostnader var det som drog iväg bl.a anmälan, hyra av byggcentral osv osv. Jag kollade med EON och det stämde, byggelen var några öre billigare per kw vid det tillfället.
 
Snailman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.