Hej

Vi är i läget där vi har hittat vår "perfekta" tomt men nu står vi handfallna och jämför dessa två leverantörerna.
Det finns högre standard i LBhus men har god erfarenhet av Älvsbyhus. Det står att markarbete (yill viss del) ingår i LBhus men ej i Älvsbyhus.
Det är mycket som känns bättre med LBhus men har läst vissa här på forumet som haft dålig upplevelse av dessa men å andra sidan så finns det med Älvsbyhus med.

Så jag vill be er, som sitter och håller på goda respektive dåliga erfarenheter från bägge husleverantörerna, att ni kommenterar detta inlägget för att hjälpa oss lite på traven med vår första (och förhoppningsvis enda) husbygge.

Tackar och niger på förhand
 
Har själv byggt med Älvsbyhus relativt nyligen och skrivit flera längre svar i andra trådar, du hittar dem ganska lätt om du klickar in på min profil.
LB-hus vet jag inte mycket om men av det lilla jag läst verkar LB-hus inte vara de mest stabila i sin prisklass, men det finns väl andra aktörer i deras standard- och prisklass som kan tävla? Motbevisas gärna av någon som vet bättre här.
 
  • Gilla
madde_kristofer
  • Laddar…
Vi byggde med Älvsbyhus för ett par år sedan och har bara goda erfarenheter, vi är fortfarande nöjda och det var en smidig process.
 
  • Gilla
madde_kristofer och 1 till
  • Laddar…
Hej, ni kanske redan har valt hus nu men här kommer mitt inlägg .

vi byggde ett LB-hus 2003,

Huset byggdes under en av 2003 värsta regnoväder (vid Älvsbyhus så är det inte tillåtet sen en tid tillbaka).
Försöka reklamera något var bara att glömma.
Huset i sig kändes bra, hade bara kundservicen varit bättre så hade väll det varit okej, men inte mer.

2016 var det dax igen.

Var på husknuten i Göteborg och besökte LB hus denna gången också.
Hittade ett hus som vi gillade och satte oss med en säljare.
Hade besökt Älvsbyhus innan…
Möter en kvinna på LB hus som var den mest spydiga säljare jag mött.
Allt var fantastiskt med LB hus och väldigt många saker var standard som inte ingick hos andra bla bla bla.
Känslan kändes sådär men tänkte ändå ställa några motfrågor som jag vet att jag tyckte var konstigt då 2003.

Du säger att många saker ingår men jag tycker jag saknar några eller så har jag läst fel.

1, var är trappan? Den saknas på ritningen.

svar: den är tillval kommer inte ihåg priset exakt men runt 25000kr.

2, finns det inga fönster på övervåningen? Iallafall dom på gavlarna?

svar: nej dom är tillval även dessa 4 fönster kostar runt 25 tusen också.

okej sa jag redan där har jag 50 tusen i tillval som jag anser det borde vara standard som du säger att ni har hög standard.

svar: nja finns ingen som har dessa saker som standard…

min kontring

Du vi har besökt Älvsbyhus innan vi kom hit.
Där är trappan och gavelfönster standard, den absolut billigaste leverantören vi kan hitta.

Ja efter det blev hon inte direkt trevligare .


Vi valde Älvsbyhus och varit nöjda med precis allt!
Huset,säljare, hantverkare och reklamationsavdelningen.

priskillnaden mellan LB och Älvsbyhus efter våra val var nästan 1 miljon.

Hade jag fått välja igen efter bägge hus valen så hade jag valt älvsbyhuset igen utan tvekan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.