Bernieberg Bernieberg skrev:
Jag håller med om att det borgar för en mardröm att släppa in dem i vardagsrummet. Utöver allt nytt de kan ställa till med låter det helt hopplöst att få till en bra lösning på avloppet. Goodwill för att ett nytt golv ska bli lite bättre än befintligt känns som det minsta problemet.

Eftersom tråden ligger i juridikforumet, har de verkligen rätt att åtgärda med sina föreslagna ingrepp enligt konsumenttjänstlagen eller kan man kräva att de håller sig i badrummet?
Jag skulle säga att de kan ha rätt att göra åtgärden genom vardagsrummet. Men, de ska då kunna bevisa att det är en fackmannamässigt godtagbar lösning.
Som jag nämnde i mitt senaste inlägg hade jag rådslagit med försäkringsbolaget. Problemet med anslutningarna ser ut att vara under badrumsgolvet.
Man kan även kontakta en annan hantverkarfirma för att få råd hur de hade löst problemet. Man kan aldrig få för många second opinion med sådant här.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
hur göt dom igen golvet i badrummet?
Det är fyllt med det som först grävdes ur. Sen eps 1dm
 
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Ni har verkligen råkat illa ut. Skulle vara intressant att se hur det såg ut när tätskiktet var satt. Sen skriver du om jag inte missuppfattat att dom satt ytterligare en skiva utanpå gipsen? Vad skulle det vara för skiva? Bakom gipsen skall det däremot sitta en 15 mm Plyfa. Kan förstås vara annat material så länge man uppnår rätt böjstyvhet. Finns lite till att ta hänsyn till.
Runt fönstret ser det helt felgjort ut. Fönster skall kläs in och tätskikt vikas ut på fönstret. Om bilden inte ljuger finns risken att framförallt kondens tar sig in bakom tätskiktet. När det gäller avloppsrören inne i badrummet så skall det vara minst 6 cm till tätskikt. Svårt att avgöra om det är det. ser dock ut som det på bilder.
Precis som någon redan påpekat så sticker brunnsmanchetten ut under kläm ringen. Kanske inte hela världen men det är en anmärkning och visar att man inte kapat manschetten på ett korrekt sätt. När det gäller avloppet som är kopplat till avluftningen så fattar jag din skiss men jag fattar inte vart det gamla avloppet tagit vägen? Eller är det så enkelt att man kopplat avluftningen till avloppet?
Ett gått råd till alla. Ska man ta in en besiktningsman så rekommenderar jag 1 besök efter att tätskikt är applicerat och 1 besök när badrummet är färdigt.
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
R Rampage2216 skrev:
Jag skulle säga att de kan ha rätt att göra åtgärden genom vardagsrummet. Men, de ska då kunna bevisa att det är en fackmannamässigt godtagbar lösning.
Som jag nämnde i mitt senaste inlägg hade jag rådslagit med försäkringsbolaget. Problemet med anslutningarna ser ut att vara under badrumsgolvet.
Man kan även kontakta en annan hantverkarfirma för att få råd hur de hade löst problemet. Man kan aldrig få för många second opinion med sådant här.
Det är solklart att en entreprenör inte kan kräva att rätta till sina misstag genom att utföra förstörande ingrepp från utsidan av entreprenadsområdet. Däremot kan man komma överens om detta vilket man verkar ha gjort. Nu finns det så många problem att jag verkligen skulle koppla in en sakkunnig för att rådgöra hur man går vidare. Avloppen är inte fackmannamässigt utförda under golvet i badrummet så redan där har man ett stort problem. Så man har bara 2 alternativ.
1) Gör om gör rätt.
2) Gräv dig in från vardagsrummet. Hitta avloppet och koppla om och glöm inte att även koppla in avluftningen.
 
  • Gilla
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Hej, ska försöka summera det här lite lättbegripligt.

Jag har anlitat ett företag för renovering av badrum, och de har i sin tur anlitat underentreprenörer som utfört de praktiska momenten.

Snickarna bilade upp golvet och grävde fram avloppsrören, och rörmokarn tog vid och kopplade in det nya avloppet. Det gick flera rör ut ur rummet, ett för handfatet, ett för dusch, ett för toalett, och ett för avluftning. De tre första gick till avloppsstammen, och det sistanämnda upp på taket. Summa summarum så kopplade de nya avloppet på avluftningen, vilket visade sig när allt arbete var klart. Och skiten har ju svårt att pressa sig upp ändå upp på taket :) oavsett hur mycket man spolar.

Jag sa även till rörisen när dom kopplade in nya avloppet att slå i en hink vatten och kolla i spolbrunnen, men det hoppade dom uppenbarligen.

Det har varit en del turer efter det, då jag har ringt ut spolbil 2 gånger för undersökning (för jag trodde att det var stopp i stammen först), och det anlitade företaget har haft önskemål om 2 ytterliggare undersökningar. Så, jag har fina filmer som tydligt visar att de har kopplat fel.

Nu är läget så att dom ska bila upp vardagsrumsgolvet och angripa rören därifrån. Och jag fick då veta att om jag vill ha ett dyrare golv än det som ligger, så får jag betala mellanskillnaden. Frågade då om dom inte kunde bjussa på ett golv som kompensation för att jag har stått utan badrum sedan november, och dessutom får vardagsrummet som byggarbetsplats under en tid.

Svaret jag fick då var att de anser att det är good will nog, att de fixar felkopplingen. Jag svarade då att jag inte kunde förstå det resonemanget, men han jag pratade med hänvisade då till Boverkets regler, som tydligen lägger ansvaret på mig.

Visst, jag har en viss förståelse för att jag som fastighetsägare har ett visst ansvar för allt arbete som sker. Men anlitar jag ett företag på totalentreprenad, och dom kopplar fel på ren okunskap. Är det verkligen mitt ansvar?
Efter att ha följt denna tråd och kommit med flera inlägg och tittat på dina bilder så måste jag rekommendera dig att ta hjälp omgående. Du behöver en sakkunnig som gör ett besök, tittar på beställningen och den dokumentation som finns. Kanske även tar över dialogen med entreprenören som du beställt arbetet av. Nu vet jag inte ifall det finns några avvikelse rapporter mellan dig och entreprenören men finns det inte det skulle utfört arbete inte klara en slutbesiktning. Vem av alla underentreprenörer som gjort fel är ointressant för dig så länge det stämmer att du har ett avtal på en totalentreprenad med en part. I nedan länk ser du att du har en garantitid på 2 år EFTER godkänd slutbesiktning. Under denna tid ligger bevisbördan på entreprenören ifall något händer. Efter denna tid uppkommer en så kallad ansvarstid. Då är det du som ska bevisa att entreprenören har gjort fel om något händer.
https://www.hus.se/artiklar/garanti-entreprenad/
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
Snabbt inflik bara. Det sitter givetvis ingen skiva utanpå gipsen, utan innanför. Skrev fel i tröttheten.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Hade allt varit perfekt i badrummet, och det går att ordna från vardagsrummet är det väl en sak.
Men med tanke på hur mycket fel det verkar vara här med allt möjligt, så hade jag aldrig låtit de åtgärda så som de tänkt. De hade fått göra om och göra rätt från början.
Reklamera även till kreditbolaget och kräv tillbaka pengarna. Eftersom du inte fått något fungerande badrum, så ska du klart ha tillbaka pengarna tills du har fått detta.
 
  • Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
Absolut, kloka ord. Jag försöker hålla god ton. Allt är betalt, så jag har en del att förlora.
Jag tog finansiering genom dom, och enligt kreditbolaget så fick dom hela summan utbetald redan innan arbetet startade. Och enligt kontraktet ska betalningen ske stötvis efter vissa avslutade moment. Så jag betalar ränta på hela summan, utan att ha ett funktionsdugligt badrum.
Börjar förstå inläggen om ersättning för Sveda och Verk, men det ör väl fler saker
Flöjten5 Flöjten5 skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Gör om hela badrummet, rördragningen ser helt tokig ut. Att lösa det genom någon kopppling genom vardagsrummet tror inte jag löser några problem. Hur ser det ut med resten rördragningen för kallt och varm vatten, följer de ny byggstandard och hur är det med tätskiten. Fuskar man med rören funskar man med annat.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
A
Ju mer man ser på bilderna på rören ju mindre förstår man hur det ska kunna lösas från annat rum,om jag förstår rätt är dom nya rören anslutna till ett betongrör(luftningen)dom kan ju inte gräva sig in under badrummet,så anslutningen måste ju bli mot betongröret igen(hur lutar det?)sen hitta rätta betongröret djupare ner och ansluta där?
Är det ett gjutjärnsrör tv nere i bilden?
Nya och gamla rör syns i ett uppgrävt golv med potentiell anslutning till ett betongrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Bara att riva ut och göra om, allt ser för jävligt ut
 
  • Gilla
Luddasm
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Är det ett gjutjärnsrör tv nere i bilden?
[bild]
Ser väl mer ut som det är ett Höganäs rör
 
  • Gilla
NoOne2k
  • Laddar…
B
Vet inte med säkerhet... men avlopp för tvättställ och tvättmaskin, ska inte de dras i väggen och inte komma genom golvet? Eller är det bara vatten man ska dra ut genom vägg...
 
Handyman 1 skrev:
Ju mer man ser på bilderna på rören ju mindre förstår man hur det ska kunna lösas från annat rum,om jag förstår rätt är dom nya rören anslutna till ett betongrör(luftningen)dom kan ju inte gräva sig in under badrummet,så anslutningen måste ju bli mot betongröret igen(hur lutar det?)sen hitta rätta betongröret djupare ner och ansluta där?
Är det ett gjutjärnsrör tv nere i bilden?
[bild]
 
F fsn skrev:
Nu gör du väl ändå bort dig rätt ordentligt eller?

Först hävdar du att man får vad man betalar för och sen vill du veta vad dom betalat för kalaset. Logiskt.
Nu har det visats bilder på badrummet. Mina misstankar visade sig vara mer sanna än jag själv kunnat gissa. Ett pris har presenterats men det säger inte mig så mycket eftersom jag inte vet exakt vad som ingick i priset. Eftersom jag inte vill strö salt i såren så har jag istället via inlägg försökt att förklara att dom behöver hjälp NU av sakkunnig för att gå vidare och lösa soppan på bästa sätt.
Har jag fortfarande gjort bort mig ordentligt elller?
 
  • Älska
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Nu har det visats bilder på badrummet. Mina misstankar visade sig vara mer sanna än jag själv kunnat gissa. Ett pris har presenterats men det säger inte mig så mycket eftersom jag inte vet exakt vad som ingick i priset. Eftersom jag inte vill strö salt i såren så har jag istället via inlägg försökt att förklara att dom behöver hjälp NU av sakkunnig för att gå vidare och lösa soppan på bästa sätt.
Har jag fortfarande gjort bort mig ordentligt elller?
Ja vad jag har sett så har du ”misstänkt” att man får vad man betalar för, men vad man har betalat säger dig inget. Och en misstanke att entrepenören har gjort ett bristfälligt arbete. Blir en medalj för sanna misstankar det.
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.