Är det asbest?

  • Antal röster
    56
  • Omröstningen stängd .
P Palleball skrev:
Jag ser många trådar där folk undrar om de hittar asbest eller inte. Det brukar sluta i att någon påpekar att enda sättet att veta är att skicka på analys. Så i den här tråden gör vi tvärt om. Jag ska renovera en lägenhet från 1963 i Stockholm. Golvet ska brytas upp, betongen rengöras, och nytt fint golv ska läggas. Men först ska vi analysera om det finns asbest som måste saneras. Här är bilden på de tre lagren golv som satts på vartannat. Om 24 timmar kommer svaret från labbet. Vad tror ni och varför? Vinnaren får äran.

[bild]
Då huset är byggt på 60-talet och renoverat i två omgångar under perioden då asbest användes flitigt i många produkter så är det med största sannolikhet att något av lagren innehåller asbest.
Peter / Luleå
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Läst första inlägget? :)
B Blandskog skrev:
Skicka in en provbit till fiberanalys.com

Min 50talsmatta såg likadan ut. Ingen asbest i mitt fall.

Skulle gissa att det är 50/50 om din är asbest. Skicka in prov, det är inte dyrt.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Har själv (ännu så länge) skickat in 6 mattprover från mitt hem och fått träff på asbest i 1 av dessa. Så tänker att det statistiskt sett är större sannolikhet för ”nej” än för ”ja” Spännande att se vad analysen säger.
 
P Palleball skrev:
Jag ser många trådar där folk undrar om de hittar asbest eller inte. Det brukar sluta i att någon påpekar att enda sättet att veta är att skicka på analys. Så i den här tråden gör vi tvärt om. Jag ska renovera en lägenhet från 1963 i Stockholm. Golvet ska brytas upp, betongen rengöras, och nytt fint golv ska läggas. Men först ska vi analysera om det finns asbest som måste saneras. Här är bilden på de tre lagren golv som satts på vartannat. Om 24 timmar kommer svaret från labbet. Vad tror ni och varför? Vinnaren får äran.

[bild]
Jag har lärt mig att svartlim i äldre hus ofta innehåller astbest
 
Labbet har återkommit. INGEN asbest påvisad.
 
  • Gilla
Framtidjohn och 6 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag satsar på att vara först med att gissa att det inte finns någon asbest alls. Svårt att veta, men jag har sett alla tre lagren finnas förut utan att det varit asbest i dem. Men det kan ju variera från hus till hus iofs. Finns det asbest så gissar jag på att det är i limmet.
Asbest i linoliummattan
 
S Sigge Sk skrev:
Asbest i linoliummattan
Den var oväntad. Bra att du tog prover då.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Den var oväntad. Bra att du tog prover då.
Tror du svarade fel person. Ingen asbest i mina prover.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
P Palleball skrev:
Tror du svarade fel person. Ingen asbest i mina prover.
Aaah, det var någon som citerade mig när de gissade. Jag hade missat ditt slutgiltiga inlägg i tråden. Dåså, då hade jag ju rätt i alla fall. Ändå bra att du tog prover så att du slipper oroa dig.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.