Hej.

Har tagit upp 3 hål i huset. Två i källaren (betongvägg) och 1 i tegelvägg.
Ska ha tilluft och frånluft.

På tilluften, kan jag ta ett spirorör, trycka på en utvändigt galler och sen ett invändigt galler? Tänkte sätta fogskum eller något mellan hålet och röret. Eller ska man använda plaströr?
 
K
Hade också kört på ett färdigt paket för tilluft. Frånluft kan man exempelvis köpa Fresh.
 
Frånluft hade jag tänkt köra pax calima.
Ska man ha kallrasspjäll? Tanken är att den alltid ska ha ett grundflöde.
Vidare så står vinden på "fel håll" dvs just nu blåser det in massa luft genom mina hål. Kommer paxen övervinna detta? Eller hur gör man där på ett optinalt sätt?
 
K
M Maestrono skrev:
Frånluft hade jag tänkt köra pax calima.
Ska man ha kallrasspjäll? Tanken är att den alltid ska ha ett grundflöde.
Vidare så står vinden på "fel håll" dvs just nu blåser det in massa luft genom mina hål. Kommer paxen övervinna detta? Eller hur gör man där på ett optinalt sätt?
vart ska frånluften sitta? Badrum?
Jag kör Fresh då de har många bra inställningar. Låg ljudnivå och enligt mig snyggare i designen.
Har grundflöde (minsta) på i badrummet. Är det blåsigt ute händer det att fläkten påverkas och att det blåser in. Kan avhjälpas med att öka grundflödet.

Om du kör konstant drift (grundflöde) behövs inget kallrasskydd. Ska fläkten stå till så bör du sätta kallrasskydd.
 
K
M Maestrono skrev:
Problemet är att de grejerna ser fördjävliga ut. Tänkte mig följandd utvändigt
[länk]

Sen spirorör, sedan en rosettventil från byggfabriken på insidan
Ja en rosettventil kan vara snyggare, finns många att välja på men har dessa filter? Man vill gärna ha ett filter som rensar tilluften.
 
K Erik Deste skrev:
vart ska frånluften sitta? Badrum?
Jag kör Fresh då de har många bra inställningar. Låg ljudnivå och enligt mig snyggare i designen.
Har grundflöde (minsta) på i badrummet. Är det blåsigt ute händer det att fläkten påverkas och att det blåser in. Kan avhjälpas med att öka grundflödet.

Om du kör konstant drift (grundflöde) behövs inget kallrasskydd. Ska fläkten stå till så bör du sätta kallrasskydd.
Ska sitta i källaren.
Okej då skippar jag kallrasskyddet.
Räcker det med ett galler och spirorör? Behöver man tänka på.något när man installerar grejerna?
 
K Erik Deste skrev:
Ja en rosettventil kan vara snyggare, finns många att välja på men har dessa filter? Man vill gärna ha ett filter som rensar tilluften.
Nej det har det nog inte.
Har inga filter på någon av de andra tilluften heller
 
K
M Maestrono skrev:
Ska sitta i källaren.
Okej då skippar jag kallrasskyddet.
Räcker det med ett galler och spirorör? Behöver man tänka på.något när man installerar grejerna?
För frånluften så räcker ju det + el då såklart.
 
K
M Maestrono skrev:
Vad är skillnaden på en dyr pax eller en 149kr-julafläkt?
[länk]

Den ska sitta i källaren så utseende och ljudnivå spelar mindre roll. Jag vill att den ska gå med ett konstant flöde för frånluft. Funkar julafläkten till detta?
Det är precis som allt annat, du får vad du betalar för. Jula fläkten verkar bara ha ett driftläge som blir alldeles för mycket för konstant drift. Ljudnivån är också hög.

Köper man en bra fläkt, säg från 1000kr - 2000kr så får du betydligt mer finesser. Exempelvis inställningar för konstant drift, dvs du kan ställa in hur mycket luft den ska vädra (Hur snabbt fläkten ska gå). Du har fuktstyrning, dvs går fuktigheten upp så ökar fläkten. Du har ev vädringsfunktion där fläkten går upp i varm och vädrar var 24 el 48 timme.

Då du vill köra konstant flöde för ventilation bör du åtminstone välja en med inställningar för konstant drift så du kan välja hur mycket den ska vädra. Jula fläkten kommer troligen vädra för mycket vilket kommer påverka tilluft, värme i källaren, ev fukt sommartid och kanske radon nivå.
Oftast vill man ha låg konstant drift alla årstider. På vinter för att spara värme, på sommaren för att inte få för mycket fukt, gäller då källaren. (Blir fukt om man drar in varma sommarluften i en kall källare). Stark frånluft = högre flöde i tilluftsventiler.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.