Hej allihopa! Jag har varit en 'lurker' här på forumet ett tag, men det här är mitt första inlägg :)

Jag ber om ursäkt i förväg för min (förmodligen) dåliga svenska, jag är amerikansk: D

Jag bygger för närvarande en 6m x 3,45m förråd/friggebod för min åkgräsklippare och annan förvaring som verktyg etc. Grunden är klar och jag hålla på väggstomme. Jag är ingen byggmästare men jag har fått hjälp av mina vänner som är, så var snäll mot mig! :D

Jag designar allt i 3D innan jag börjar spika och skruva och just nu kämpa jag på takdesignen. Jag vill att taket blir utan takfot (eller syns inte) så det ser modernt ut. Jag vet att många avråder från detta, men jag vill gör det ändå. Men jag skulle gärna vilja få input från er som har erfarenhet! Taket blir 45° med råspont, vindpapp/takpapp, plåt. Och fasaden kommer vara vindpapp, 22mm stående träpanel. Nedan finns mina tre olika ritningar av hur man kan utforma takstolarna så att det inte finns några synlig takfot men är vattentät.

Jag planerar att ventilera huset med flera ventiler högt upp och kanske längre ner. Jag planerar också att lägga till takrännor, men det visas inte i skissen.

/Ari
 
  • Ritning av takstomme för förråd utan synlig takfot med materialförteckning och färgkoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över en takkonstruktion utan takfot, visande delar som takstol, plåttak, råspont, vertikal träpanel och vindpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en takkonstruktion för en förrådsbyggnad utan synlig takfot med detaljerad beskrivning av material och uppbyggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och vad exakt är det att du vill ha hjälp med?
Och välkommen till Bygga Hus-forumet @aripekka !
 
Den övre ser bättre ut, men jag skulle skippa urjacket i taket och se till att fasaden är ventilerad. Luften måste kunna cirkulera för att få en urtorkande funktion. Antingen gör du en springa mellan panel/tak eller så låter du råsponten i taket vara ventilerad på undersidan och släpper ut luften i taknocken
Skiss av husvägg och tak med markuppläggning och kommentarer om ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Enkel ritning som visar ventilationsvägar i en byggnads tak- och fasadkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enkel ritning av husets tak och fasad med markerade ventileringspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
aripekka aripekka skrev:
Hej allihopa! Jag har varit en 'lurker' här på forumet ett tag, men det här är mitt första inlägg :)

Jag ber om ursäkt i förväg för min (förmodligen) dåliga svenska, jag är amerikansk: D

Jag bygger för närvarande en 6m x 3,45m förråd/friggebod för min åkgräsklippare och annan förvaring som verktyg etc. Grunden är klar och jag hålla på väggstomme. Jag är ingen byggmästare men jag har fått hjälp av mina vänner som är, så var snäll mot mig! :D

Jag designar allt i 3D innan jag börjar spika och skruva och just nu kämpa jag på takdesignen. Jag vill att taket blir utan takfot (eller syns inte) så det ser modernt ut. Jag vet att många avråder från detta, men jag vill gör det ändå. Men jag skulle gärna vilja få input från er som har erfarenhet! Taket blir 45° med råspont, vindpapp/takpapp, plåt. Och fasaden kommer vara vindpapp, 22mm stående träpanel. Nedan finns mina tre olika ritningar av hur man kan utforma takstolarna så att det inte finns några synlig takfot men är vattentät.

Jag planerar att ventilera huset med flera ventiler högt upp och kanske längre ner. Jag planerar också att lägga till takrännor, men det visas inte i skissen.

/Ari
En friggebod får vara högst 15 kvadratmeter i byggyta och högst tre meter hög. Bygger du 6x3,45 blir det 20 kvm. Med 45 graders taklutning blir den troligen bra mycket högre än tre meter (om du inte bygger väldigt låga väggar).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.