Jag går och funderar en hel del på hur jag ska lösa mitt dilemma med att spela in det mina övervakningskameror ser. Kamerorna är redan inköpta och lirar med ONVIF samt en del andra protokoll så den punkten är avklarad (ca 8st kameror med POE på ett eget VLAN)

Jag har även tänkt investera i en NAS inom kort och undrar därför om det finns en NAS med en smidig mjukvara för NVR inbyggd eller om det finns något annat alternativ kanske? Sätta upp en egen Ftp-server eller liknande vet jag inte om jag klarar av själv...

Tacksam för all input!
 
Synology har inbyggd nvr men kostar en del med många kameror. Synology surveillance station.
 
Redigerat:
P polarsson skrev:
Synology har inbyggd nvr men kostar en del med många kameror. Synology surveillance station.
Jag såg att man kunde ha två kameror gratis och därefter licenskostnad, är det någon som testat detta och vet vad det landar på?
 
P polarsson skrev:
Du kan ju kolla på kjell

[länk]
Ojdå, 8st kameralicenser för 3990kr... Då kan man ju köpa en hyfsad NVR för de pengarna istället.
 
Jag kör med en gammal avdankad dator och blue iris för 60 usd. Mycket bättre mjukvara för övervakning.
 
Titta på ispy, testade lite funkade bra. Gratis!
 
Vill man köra blueiris kan/ska man läsa här. Har man bara några få kameror går det ju med lite vad som helst, men med högupplösta kameror och lite krav på vad som spelas in så är det snart en rätt kraftig maskin som krävs, som dessutom blir rätt dyr i drift.

https://ipcamtalk.com/wiki/choosing-hardware-for-blue-iris/
 
leby leby skrev:
Titta på ispy, testade lite funkade bra. Gratis!
Det är gratis om man inte vill ha remote access, sms etc. Från deras hemsida

Our software is free to use locally. You can add as many cameras as you like. Secured web access, SMS, Twitter, email alerts, mobile device access and other services that require use of our online platform require a subscription or an annual payment.

Minsta abonnemanget kostar 8 usd/månad. Blue iris kostar 60 USD och du kan använda så länge du vill med alla features. Gratis uppgraderingar i ett år.

Det finns de som är helt rabiata när det gäller att man måste köra Blue Iris. jag är inte en av dem, men jag har sökt länge efter olika lösningar och landar alltid i Blue Iris :)
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vill man köra blueiris kan/ska man läsa här. Har man bara några få kameror går set ju med lite vad som helst, men med högupplösta kameror och lite krav på vad som spelas in så är det snart en rött kraftig maskin som krävs, som dessutom blir rätt dyr i drift.

[länk]
Hej,

Detta är felaktigt och de har inte uppdaterat. I maj 2020 började blue iris använda sub-streams från kamerorna för detektion och sänkte kraven kraftigt. Jag kör på en 5 år gammal i5 med 6 kameror, ligger på 20% processorkraft.

https://ipcamtalk.com/wiki/sub-stream-guide/
 
P polarsson skrev:
Det finns de som är helt rabiata när det gäller att man måste köra Blue Iris. jag är inte en av dem, men jag har sökt länge efter olika lösningar och landar alltid i Blue Iris
Testade du Xeoma? Den gillade jag, men så fort man började använda roliga funktioner så gick det år cpu något fruktansvärt så jag fick ge upp det.
 
P polarsson skrev:
Hej,

Detta är felaktigt och de har inte uppdaterat. I maj 2020 började blue iris använda sub-streams från kamerorna för detektion och sänkte kraven kraftigt. Jag kör på en 5 år gammal i5 med 6 kameror, ligger på 20% processorkraft.

[länk]
det är ju en toppenförändring, men spelar man in allt hela tiden hjälper det ju inte...,,
 
MathiasS MathiasS skrev:
det är ju en toppenförändring, men spelar man in allt hela tiden hjälper det ju inte...,,
helt rätt, men spelar man in full upplösning kontinuerligt så behöver man ju typ 4TB+ hd också...
Poängen är att man spelar in substreamen kontinuerligt för säkerhetsskulle, men vid minsta alert/detection så spelas full upplösning upp också. Det är detection på full upplösning som tar CPU.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Testade du Xeoma? Den gillade jag, men så fort man började använda roliga funktioner så gick det år cpu något fruktansvärt så jag fick ge upp det.
Nej, det har jag inte gjort.
 
Jag kör 5 kameror på en Synology NAS, stabil programvara med massor av möjligheter, och i synologys app DS cam har man koll på vad som händer när man inte är hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.