Hej!

Jag skulle gärna vilja se bilder på sådana lösningar och läsa kommentarer kring det.

Vi funderar starkt på att ha 60 cm från bänkskivan (90 cm från golv) upp till väggskåpen (70 cm höga) för att göra köket lite luftigare.

Åsikter, och som sagt - gärna bilder! :)
 
Om du även skall ha något högskåp i köket så blir det fult om inte överkanten på överskåpen och högskåpet ligger på samma nivå.

Om överskåpet sitter högre så kommer också bänkbelysningen att bli mer synlig. Då gäller det att få till en extra snygg lösning på det. Det mesta som finns i form av bänkbelysning är jättefult. Men man ser den ofta i princip inte alls. Med högre placering så kommer den att synas från fler vinklar.

Och givetvis blir ju översta hyllan ännu svårare att nå. Planera in en placering av en lämplig liten kökspall eller köksstege i köket. Själva har vi normalhöjd men 86 höga skåp.
 
Tackar så mycket för svaret! Vi ska ha högskåp på en sida (korridorkök) och den problematiken du nämner har vi stött på i planerandet.

Jag ser dock en lösning när högskåpen går upp till tak med täckskiva på sidan. Om man bygger väggskåpen ut från den och sätter en passbit ovanför väggskåpen och upp till tak - borde rimligtvis se ok ut?

Vi ska inte ha någon "vanlig" bänkbelsyning utan endast infällda spottar i täckskiva undertill så det blir inte ett problem.

Slutligen, jämfört med 92 cm väggskåp som börjar på 50 cm ovanför bänkskivan (vilket skulle vara alternativet) så skulle dess övre hylla i teorin ligga högre än den lösning som vi nu är inne på.
 
Lägger med en bild som jag hittade (Marbodal) för att illustrera problem nummer 1.
 
  • KokHostkampanj.jpg
Hej,

Vi kommer också att bygga ett kök med 60 cm mellan bänkskiva och väggskåp. Vi såg ett kök som var byggt så på Vedums butik i Bromma, och det gav ett luftigare intryck och det känns som att arbetsytan blir större.

Om du inte behöver utrymmet som 92 cm höga skåp kan ge så tycker jag du ska satsa på mer höjd!

Lycka till!

/Johan
 
Tack för lite uppmuntrande medhåll Johan! :)

Det lutar helt klart åt att det blir så om ingen påtalar något aber som vi förbisett.
 
hej
jag är 1,72 lång och vi har 63 cm upp till överskåpen. Jag når till nedre och näst nedre hyllan, sen är det stopp, då behöver jag pallen! Vi har långsmala överskåp med 40x2 cms höjd. Det gör inte mig något att det är svåråtkomligt i de övre skåpen eftersom vi redan från början planerat att ha sådant vi använder sällan där. Vi har inte några tunga tallrikar i överskåpen - det är tungt för axlarna, sådant har vi i utdragslådorna istället.
mvh fia
 
Vi kommer också att ha 60-65 cm till överskåpen, och jag som bara är 163 cm ser inget problem i det. Som fialottabus säger - vi kommer oxå ha tallrikar etc i utdragslådor, och endast använda nedersta hyllan i överskåpen till vardags. Dessutom lyfter vi ut bänkskåpen 7-8 cm, så jag får i praktiken ännu svårare att nå nedre hyllorna, men det bekymrar mig inte.

/alacs
 
Hemmakatten
Vi kommer att ha 65cm mellan bänk och överskåp pga gashäll som kräver detta utrymme upp till fläkten. Som tidigare inläggare sagt, såkommer inte vi heller att ha vardagsartiklar annat än på nedersta hylla.
 
Finns i Vedums utställning i Bromma. Man ser skåpen mer underifrån och ser ellösningar och sånt tydliogt, gäller att lösa sånt snyggt. Helst infällda spots.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.