nizzehult
Jag har ett stort dubbelgarage med platta på mark med vattenburen golvvärme där man tyvärr har misslyckats med placeringen av (den enda) golvbrunnen vid gjutningen av sulan, den ligger någon halvmeter fel för att kunna ta hand om allt vatten som rinner av en snötäckt bil, det blir nu stora pölar och rännilar på fel ställe. Golvet är annars seriöst gjort, helikopterslipat och belagt med någon slags epoxi(?)färg med flingor som verkar sitta bra, även där man kör in bilen.
Jag skulle vilja sätta fast någon typ av tålig plastlist i golvet så att vattnet rinner till avloppet som tänkt men vet inte hur jag bäst ska göra. Att borra eller bila i golvet är inget alternativ då det ligger golvvärme där så det blir till att försöka fästa nåt på annat sätt - men hur? Det ska tåla att gå på utan att lossna men jag behöver inte lägga nåt just där bilen ska köra. Någon typ av självhäftande list skulle knappast sitta länge utan det måste vara nåt rejälare. Upphöjningen i sig behöver dock bara vara några mm, det är inga större mängder smältvatten det handlar om. Finns det någon sådan färdig produkt som är tänkt för detta eller får man improvisera? Och framför allt: hur ska man fästa den? Det rör sig om några bitar som ska vara 1-1½ meter långa, inte mer.
 
nizzehult nizzehult skrev:
Golvet är annars seriöst gjort, helikopterslipat och belagt med någon slags epoxi(?)färg med flingor som verkar sitta bra, även där man kör in bilen.
Synd att ni epoxybehandlade golvet innan ni hade kontrollerat att fallet var OK.
Nu går det kanske inte att flytspackla...
 
nizzehult
Det här gjordes för snart 20 år sen så det är inget jag har varit delaktig i. Köpte huset i fjol och nu när snön kom så upptäckte jag detta. Hela garaget är på över 70 kvm så att flytspackla denna yta skulle ändå kännas att skjuta över målet. Golvet är som sagt jättefint och bra i övrigt förutom just detta..
 
Tänker lite utanför boxen:

Skulle det kanske funka med sådana här metallister man lägger mellan olika golv istället för trösklar? Kladda rejält med silikon eller något under, och sedan skruva fast dem med korta skruv?
 
nizzehult
Tveksamt till att silikon räcker för att hålla den på plats.
Men man borrar aldrig i golv med golvvärme. Never!
 
Varför inte bara dra några strängar med silikon? Fick göra det som temporär lösning i mitt garage då hela plattan sattit sig. Silikonet var förvånansvärt svårt att få bort när jag skulle måla golvet sedan.
 
D Dennis K skrev:
Varför inte bara dra några strängar med silikon?
Jag tänkte detta också, eller fog. Du behöver ju inte mer än några mm höjd på strängarna.
 
Tomture61
nizzehult nizzehult skrev:
Jag har ett stort dubbelgarage med platta på mark med vattenburen golvvärme där man tyvärr har misslyckats med placeringen av (den enda) golvbrunnen vid gjutningen av sulan, den ligger någon halvmeter fel för att kunna ta hand om allt vatten som rinner av en snötäckt bil, det blir nu stora pölar och rännilar på fel ställe. Golvet är annars seriöst gjort, helikopterslipat och belagt med någon slags epoxi(?)färg med flingor som verkar sitta bra, även där man kör in bilen.
Jag skulle vilja sätta fast någon typ av tålig plastlist i golvet så att vattnet rinner till avloppet som tänkt men vet inte hur jag bäst ska göra. Att borra eller bila i golvet är inget alternativ då det ligger golvvärme där så det blir till att försöka fästa nåt på annat sätt - men hur? Det ska tåla att gå på utan att lossna men jag behöver inte lägga nåt just där bilen ska köra. Någon typ av självhäftande list skulle knappast sitta länge utan det måste vara nåt rejälare. Upphöjningen i sig behöver dock bara vara några mm, det är inga större mängder smältvatten det handlar om. Finns det någon sådan färdig produkt som är tänkt för detta eller får man improvisera? Och framför allt: hur ska man fästa den? Det rör sig om några bitar som ska vara 1-1½ meter långa, inte mer.
Rinner smältvattnet mot garageporten eller ngn vägg eller vad .
Blir det en pöl med smältvatten en halvmeter från avloppet ?

Ett alternativ är att slipa färg / betong och fixa rätt fall , om brunnen nu inte ligger fel i höjd .
 
nizzehult nizzehult skrev:
Tveksamt till att silikon räcker för att hålla den på plats.
Men man borrar aldrig i golv med golvvärme. Never!
Limma med PL400 då lär det nog sitta.
 
nizzehult
Ja, ett par strängar med silikon skulle räcka i höjd och är kanske värt att testa. Nån speciell typ av silikon i så fall? Man får ju sen tänka på att det är ett garage där man går med grova skor och flyttar tunga saker så lite bör det nog tåla.
PL400 tänkte jag också på men silikon är enklare och snabbare att testa. En rejäl rengöring innan applicering är nog att rekommendera.
En duschlist är 20mm och blir för hög.
Det mesta av smältvattnet rinner till mitten av garaget precis som det ska men en rätt stor yta i mitten är alltså högre än själva avloppet (som inte ligger exakt i mitten) så vattnet stannar där och bildar en rätt stor pöl. Sen är fallet mot mitten ganska dåligt så vattnet rinner i rätt yviga bågar innan det hittar till mitten. Kör också rätt låg värme (16-17 grader) på golvvärmen så det tar en bra stund innan det torkat upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.