Noterade igår att vredet för tempen i pannan åkt ner till 60 grader vilket är på tok för lågt, den ska normalt ligga på 80 grader. Har nu satt upp den till rätt nivå igen men förstår inte hur den kan ha åkt ner till 60. Vad jag förstår handlar det om att döda av bakterier i varmvattnet som annars kan orsaka någon typ av sjukdom. Men det påverkar också varmvatten till kranarna och hur varmt vatten som kan skickas till elementen.

Iallafall är tempen i pannan hårt kopplad till trycket i expansionskärlet vilket jag tydligen inte förstått tidigare. Så om tempen i pannan är låg så är trycket nära 0 i kärlet. Nu när tempen i pannan höjts från 60-80 så innebär det att trycket går över 1.5 bar så då ger den nyligen bytta säkerhetsventilen utslag. Just nu har jag en del vatten på golvet i pannerummet men jag antar att det är bara normalt tills vattenmängden är självanpassad.
 
S snowjim skrev:
Iallafall är tempen i pannan hårt kopplad till trycket i expansionskärlet vilket jag tydligen inte förstått tidigare. Så om tempen i pannan är låg så är trycket nära 0 i kärlet. Nu när tempen i pannan höjts från 60-80 så innebär det att trycket går över 1.5 bar så då ger den nyligen bytta säkerhetsventilen utslag.
Det tyder på att expansionskärlet inte funkar som det ska. Hela syftet med kärlet är just att ta upp volymändringar på grund av temperaturen.
 
Jag kan inte låta bli att komma med lite andra tankar som kanske kan förbättra prestandan för hela systemet.

Du har ett högtempsystem som du säger ska stå på 80 grader.
Har du varmvattenberedare i pannan? I så fall är det sannolikt den som vill ha hög temp för att inte få tillväxt av legionella.
För uppvärmning av huset behövs sällan 80 grader. Prova att öppna alla termostater på elementen till fullt och dra ner pannans temp tills du får lagom temp inomhus. Då får du ett system som är effektivare på alla sätt (utom legionellan, om det nu är intern VVB). Pumparna får jobba med mindre motstånd och det blir mindre värmeförluster på oönskade ställen där rören gör pga mindre värmeskillnad.
 
ylven ylven skrev:
Jag kan inte låta bli att komma med lite andra tankar som kanske kan förbättra prestandan för hela systemet.

Du har ett högtempsystem som du säger ska stå på 80 grader.
Har du varmvattenberedare i pannan? I så fall är det sannolikt den som vill ha hög temp för att inte få tillväxt av legionella.
För uppvärmning av huset behövs sällan 80 grader. Prova att öppna alla termostater på elementen till fullt och dra ner pannans temp tills du får lagom temp inomhus. Då får du ett system som är effektivare på alla sätt (utom legionellan, om det nu är intern VVB). Pumparna får jobba med mindre motstånd och det blir mindre värmeförluster på oönskade ställen där rören gör pga mindre värmeskillnad.
Ja pannan innehåller en varmvattenberedare som värmer vatten till våra kranar. Enligt rördragaren som felsökte pannan en gång i tiden så skulle den stå på 80 grader just för legionella så vi har nog inget val där tyvärr.

Vad jag förstår så är pannor som dessa oftast konstruerade så att man har en varmvattenberedare och runt den tanken har man ytterligare en tank som värmer vattnet till elementen. Om trycket stiger i expansionskärlet utan att man tillför vatten eller ökar tempen så kan det vara så att det blivit hål i varmvattentanken och att det läcker ut med ca 4-5 bar in i expansionsskärlets slinga. Det är dock fortfarande otydligt om det kan vara detta problem vi har, trycket har nämligen legat stabilt i flera dagar fram tills jag ökade tempen från 60-80 i pannan.

Tanken är att vi ska byta ut pannan mot en luft vatten om ett par månader.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det tyder på att expansionskärlet inte funkar som det ska. Hela syftet med kärlet är just att ta upp volymändringar på grund av temperaturen.
Aha! Jag tömde ur systemet tills jag hade 0 bar, jag kontrollerade då blåsan i kärlet som låg på 0 bar. Jag fyllde upp blåsan med luft vilket ökade trycket i expansionsskärlet, vattnet släpptes då ut för att åter nå 0 bar på mötaren för kärlet. När jag väl fått in 0.6 bar i kärlets blåsa så kunde jag se att kärlets tryck var 0 vilket det skulle vara om jag förstod rätt. Efter detta fyllde jag på med vatten upp till 1.5 bar och startade pannan.

Jag har i efterhand fått släppa ut en hel del vatten när tempen i pannan ökat och nu när jag satte upp tempen ytterligare 20 grader så var det mer vatten som behövde släppas ut.

På vilket vis kan kärlet vara trasigt? Det förra jag hade var det hål i blåsan så det gick inte att fylla, men detta går att fylla även om det verkar hålla luften dåligt.
 
S snowjim skrev:
Tanken är att vi ska byta ut pannan mot en luft vatten om ett par månader.
När ni byter till luft->vatten är det ännu viktigtare att ni sänker framledningstemperaturen i huset för att inte köra på el för att toppa upp då luft->vatten blir mindre effektivt när det ska värma högre. Jag gjorde samma byte i ett tidigare hus och valde då att sätta VVB utanför men att vattnet som gick till VVB gick genom pannan först för att förvärma.
 
ylven ylven skrev:
När ni byter till luft->vatten är det ännu viktigtare att ni sänker framledningstemperaturen i huset för att inte köra på el för att toppa upp då luft->vatten blir mindre effektivt när det ska värma högre. Jag gjorde samma byte i ett tidigare hus och valde då att sätta VVB utanför men att vattnet som gick till VVB gick genom pannan först för att förvärma.
Ja det är absolut ett problem, just nu är pannan inställd efter vårt kallaste rum i huset och då pumpar den ut ca 60 grader vid ett par minus. Blir det rejält kallt kan jag tänka mig att den går upp till 70-75 grader och det är där någonstans som luft/vattenpump slutar leverera. Troligen blir lösningen att byta något element till dubbel eller trippel element. Vi har sen tidigare en luft/luft som huvudsakligen används till att kyla huset på sommaren men i värsta fall får vi använda denna i en övergångsperiod tills vi fått rätt förutsättningar(byte av element).
 
S snowjim skrev:
Enligt rördragaren som felsökte pannan en gång i tiden så skulle den stå på 80 grader just för legionella så vi har nog inget val där tyvärr.
Reglerna säger:
  • Vid tappstället ska varmvattentemperaturen vara minst 50°C. Var uppmärksam på skållningsrisken. Temperaturen vid tappstället får inte överstiga 65°C.
  • I varmvattenberedaren eller värmeväxlaren ska varmvattentemperaturen vara lägst 60°C.
 
S snowjim skrev:
Blir det rejält kallt kan jag tänka mig att den går upp till 70-75 grader och det är där någonstans som luft/vattenpump slutar leverera.
Vad jag vet finns det ingen värmepump som levererar dom temperaturerna. Särskilt inte en luftvärmepump när det är några minusgrader i luften.
 
S snowjim skrev:
På vilket vis kan kärlet vara trasigt? Det förra jag hade var det hål i blåsan så det gick inte att fylla, men detta går att fylla även om det verkar hålla luften dåligt.
Ja, även om det gick att fylla i luft så kan den ju ha läckt ut igen... Eller så är kärlet för litet för vattenvolymen och temperaturskillnaderna i ditt syste,
 
useless useless skrev:
Ja, även om det gick att fylla i luft så kan den ju ha läckt ut igen... Eller så är kärlet för litet för vattenvolymen och temperaturskillnaderna i ditt syste,
Jag kan kontrollera om det finns luft ballongen men jag kan inte kontrollera det riktiga trycket utan att tömma ut vattnet om jag förstått rätt.

useless useless skrev:
Vad jag vet finns det ingen värmepump som levererar dom temperaturerna. Särskilt inte en luftvärmepump när det är några minusgrader i luften.
Tror det fanns en pump som gick upp till 70 någonstans, de var Nibe.

useless useless skrev:
Reglerna säger:
  • Vid tappstället ska varmvattentemperaturen vara minst 50°C. Var uppmärksam på skållningsrisken. Temperaturen vid tappstället får inte överstiga 65°C.
  • I varmvattenberedaren eller värmeväxlaren ska varmvattentemperaturen vara lägst 60°C.
Jag har inte justerat merän duschen själv och där har vi satt en spärr så att barnen inte ska bränna sig. Vid normal dusch så skulle jag gissa att vi aldrig sätter vredet på merän kanske 40-45 grader? Men det är en ren gissning.
 
S snowjim skrev:
Tror det fanns en pump som gick upp till 70 någonstans, de var Nibe.
Nibe F2120 klarar att ge 65 grader med kompressorn om det inte är kallare än -5 ute. Ju kallare det blir ute desto lägre blir den maximala temperaturen kompressorn klarar av att ge.
 
Ja, du har helt rätt, 65 grader var det ju! Jag ska ta en titt på vad pannan verkligen skickar ut så får vi se vad det ger.

Men jag antar att vid övergång till luft/vatten pump kommer jag bli tvingad att byta några av elementen för att få ner framledningstempen.
 
Förövrigt fortsätter trycket nu stiga på expansionskärlet, fick släppa ut ytterligare vatten. Känns ändå som att något inte riktigt är som det ska.

Denna storlek av expansionskärl har suttit i huset under MÅNGA år utan några som helst problem. Gissningen är att det läcker in vatten i element systemet men samtidigt är det lite märkligt att trycket låg statiskt par dagar innan jag ökade tempen på pannan.
 
S snowjim skrev:
Förövrigt fortsätter trycket nu stiga på expansionskärlet,
Trycket ökar ? Den påfyllningsvetilen som du fyller med, är den riktigt tät ,peova med att stänga av inkommande vatten, stiger det inte då, dra till den ordentligt , ökar trycket ändå , så finns det nog en ventil för att stänga av KV till panna.
Med huvudventilen för inkommande öppen och ventilen för KV -pannan stängd så kan inte trycket öka, öppnar du sistnämnda och trycket ökar, så har du nog en läcka mellan VV och systemvatten i pannan. Vill inte måla gubben på väggen, men inte helt ovanligt på gamla pannor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.