Hej!

Vi funderar på att bygga hus och har tittat på en Stella 190 hos trivselhus. Till denna modell kan man inte få ett kopplat garage via trivselhus. Säljaren rekommenderade oss därför att kontakta en byggherre separat för att bygga ett kopplat garage till husets groventré. Vi har pratat med de entreprenörerna som utför totalentreprenad av trivselhus och de skulle kunna bygga garaget i samband med huset om vi skickat in bygglovsansökan med planritning.

Min fråga: hur går man tillväga nu då?
Vi skulle vilja ha ett dubbelgarage, ca 60-63 kvm stort (~ 7x9 m).

Vem kan rita upp ett garage som skulle fungera med huset? Kan jag göra en grov skiss av storlek, taklutning, placering till huset etc eller ska det ritas av arkitekt?

Kan man beställa blocksystem eller lösvirke via tex Mellby garage? Kan man använda den planlösningen till bygglovsansökan och kan då byggherrarna bygga det kopplade garaget till huset?

Någon som varit i en liknande situation? Hur har ni gjort?

Tillägg: anledningen till att inte bygga fristående garage är att detaljplanen enbart tillåter komplementbyggnad på max 40 kvm.
 
Redigerat:
Vi har byggt en kopplad carport och Smålandsvillan ritade in det på vår bygglovsritning helt utan kostnad. Detta trots att vi inte skulle köpa carporten från dem. De ritade också in en utbyggnad utan kostnad som vi inte heller skulle köpa av dem. Så kanske testa om ni kan få Trivselhus att göra det för en mindre ersättning eller t o m utan kostnad?

Det bör inte vara mycket jobb för Trivselhus

Lycka till!

/Krille
 
Förstavillan (1:A Villan) tar självklart med ett garage i bygglovshandlingarna utan kostnad oavsett om kunden ska bygga det i egen regi senare, kunden har då 5 år på sig att bygga under samma bygglov.
 
Hej
Vi har precis beställt ett Stella 190 och jag tror att ni får svårt att få Trivselhus att göra någonting.
Just Stella-serien kan man inte ändra något i och att få dom rita något gratis tror jag blir svårt. Gick säljaren med på att låta er koppla ihop garaget med huset i samma entreprenad? Vi fick inte ens rita in en farstukvist i bygglovet. Säljaren gnällde även på att vi skickade in garaget i samma bygglov, men det struntade vi i.

VI kör på ett fristående dubbelgarage från Iglandgaragen. 6,5*8,6

Mvh
 
H Hjalmarson1 skrev:
Hej
Vi har precis beställt ett Stella 190 och jag tror att ni får svårt att få Trivselhus att göra någonting.
Just Stella-serien kan man inte ändra något i och att få dom rita något gratis tror jag blir svårt. Gick säljaren med på att låta er koppla ihop garaget med huset i samma entreprenad? Vi fick inte ens rita in en farstukvist i bygglovet. Säljaren gnällde även på att vi skickade in garaget i samma bygglov, men det struntade vi i.

VI kör på ett fristående dubbelgarage från Iglandgaragen. 6,5*8,6

Mvh
Hej!

Tack för svar! Vi har inte diskuterat alla detaljer men vår säljare sa att det generellt är billigare att anlita någon annan än trivselhus för att bygga garage och ev altan. Han sa att några andra hade fått beviljat bygglov för kopplat garage i området men då är inte trivselhus involverade alls i detta. Säljaren sa dock att det är enkelt att prata med byggherrarna som sköter bygget för att göra mindre ändringar på stella-serien (ta bort/lägga till vägg eller dörr tex). Angående garagebygget så skulle det i så fall bli att vi själva anställer och skriver ett eget kontrakt med samma byggherrar som utför totalentreprenaden på stella 190. Detta för att få allt färdigställt samtidigt.

Det vi har svårigheter med nu är att veta hur vi ska få fram planlösning och övriga dokument som ska skickas med för bygglovet. Vem ska man prata med eller anlita. Arkitekt? Hur gör man rent praktiskt?

Hade vi byggt ett fristående garage hade det inte varit några problem. Det är just för att vi ska koppla garaget direkt till huset som vi inte vet hur man gör.
 
Z Zirconia skrev:
Hej!

Tack för svar! Vi har inte diskuterat alla detaljer men vår säljare sa att det generellt är billigare att anlita någon annan än trivselhus för att bygga garage och ev altan. Han sa att några andra hade fått beviljat bygglov för kopplat garage i området men då är inte trivselhus involverade alls i detta. Säljaren sa dock att det är enkelt att prata med byggherrarna som sköter bygget för att göra mindre ändringar på stella-serien (ta bort/lägga till vägg eller dörr tex). Angående garagebygget så skulle det i så fall bli att vi själva anställer och skriver ett eget kontrakt med samma byggherrar som utför totalentreprenaden på stella 190. Detta för att få allt färdigställt samtidigt.

Det vi har svårigheter med nu är att veta hur vi ska få fram planlösning och övriga dokument som ska skickas med för bygglovet. Vem ska man prata med eller anlita. Arkitekt? Hur gör man rent praktiskt?

Hade vi byggt ett fristående garage hade det inte varit några problem. Det är just för att vi ska koppla garaget direkt till huset som vi inte vet hur man gör.
Hej

Ja trivselhus är nog dyra på garage, tror att dom offererade ett enkelgarage på typ 35m2 för ca 300 000kr.
Jag tror säkert att t.ex Mellbygarage kan hjälpa till med ritningar mot en kostnad. De gånger jag pratade med dom verkade dom sugna på att sälja och hjälpa till.
Man betalar 50 000 till trivselhus för projektering, då tycker jag att dom gott kan skicka CAD-filen. De skulle underlätta väldigt mycket för en arkitektfirma om ni väljer att ta hjälp av någon.

Bara för att reda ut begreppen lite. Byggherren är du, alltså den som beställer. De som bygger är entreprenören:)
 
H Hjalmarson1 skrev:
Hej

Ja trivselhus är nog dyra på garage, tror att dom offererade ett enkelgarage på typ 35m2 för ca 300 000kr.
Jag tror säkert att t.ex Mellbygarage kan hjälpa till med ritningar mot en kostnad. De gånger jag pratade med dom verkade dom sugna på att sälja och hjälpa till.
Man betalar 50 000 till trivselhus för projektering, då tycker jag att dom gott kan skicka CAD-filen. De skulle underlätta väldigt mycket för en arkitektfirma om ni väljer att ta hjälp av någon.

Bara för att reda ut begreppen lite. Byggherren är du, alltså den som beställer. De som bygger är entreprenören:)
Haha! Just ja... så svårt med alla begrepp när man är ny på allt detta.

Tack för info om att fråga om CAD-filen så det kan bli lättare att rita dit ett garage.
 
Att döma av planritningen på Stella 190 så är det rätt så lite utrymme i groventrén så om jag vore ni skulle jag bygga ett fristående garage med en anslutning till garaget så man får groventren på den anslutningen. I själva anslutningen kan man då ha kapprum och så en dörr in i huset och en dörr till garaget.

Kostnaden bör inte bli högre direkt och man får en vinning i lite mer utrymme samt att man på ett annat vis får distanserat garaget i avseende ljud och dofter som kan uppstå i ett garage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.