Är det asbest?

  • Antal röster
    56
  • Omröstningen stängd .
Jag ser många trådar där folk undrar om de hittar asbest eller inte. Det brukar sluta i att någon påpekar att enda sättet att veta är att skicka på analys. Så i den här tråden gör vi tvärt om. Jag ska renovera en lägenhet från 1963 i Stockholm. Golvet ska brytas upp, betongen rengöras, och nytt fint golv ska läggas. Men först ska vi analysera om det finns asbest som måste saneras. Här är bilden på de tre lagren golv som satts på vartannat. Om 24 timmar kommer svaret från labbet. Vad tror ni och varför? Vinnaren får äran.

Hand håller ett stycke av uppriven golvbeläggning med tre lager för asbestanalys i en lägenhetsrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag satsar på att vara först med att gissa att det inte finns någon asbest alls. Svårt att veta, men jag har sett alla tre lagren finnas förut utan att det varit asbest i dem. Men det kan ju variera från hus till hus iofs. Finns det asbest så gissar jag på att det är i limmet.
 
Tycker det ser ut som gammal linoleummatta och därför gissar jag att det är för gammalt för asbest
 
Tror inte heller att något av det innehåller asbest. Fan också att pacman var först! :mad:;)
 
  • Haha
pacman42
  • Laddar…
Har man bara rätt mätmetoder så kan man ju hitta asbest i allt..........I det på bilden så kan det ju möjligen finnas spår av det i limmet.
 
S Stefan1972 skrev:
Har man bara rätt mätmetoder så kan man ju hitta asbest i allt..........I det på bilden så kan det ju möjligen finnas spår av det i limmet.
Jag tror inte man sanerar ”allt”, det finns nog gränsvärden för vad som räknas som asbest. Som jag förstår det finns spår i luften över hela världen.
 
Tror inte det finns asbest.

Skickade själv in test nyligen på lim/"papp" rester från under ett linoleumgolv från -64 och där var det ingen asbest.. så grundar min bedömning utifrån alla de gemensamma nämnarna :)
 
J Jarlsgård skrev:
Tror inte det finns asbest.

Skickade själv in test nyligen på lim/"papp" rester från under ett linoleumgolv från -64 och där var det ingen asbest.. så grundar min bedömning utifrån alla de gemensamma nämnarna :)
Jag undrar när man använde asbest och när man inte gjorde det. Läser att det var vanligt 50-70-tal, ändå verkar det finnas massor med exempel där det inte alls användes. Intressant det där. :)
 
P Palleball skrev:
Jag undrar när man använde asbest och när man inte gjorde det. Läser att det var vanligt 50-70-tal, ändå verkar det finnas massor med exempel där det inte alls användes. Intressant det där. :)
Ja jag känner likadant. Mitt golv såg mer eller mindre identiskt ut med det du visar på bilden, med den skillnaden att det vara andra färger :crysmile:
 
P Palleball skrev:
Jag tror inte man sanerar ”allt”, det finns nog gränsvärden för vad som räknas som asbest. Som jag förstår det finns spår i luften över hela världen.
Jo så är det ju säkert men hur resonerar den asbesträdde? Är det asbest i limmet så är det ju det om så bara en partikel och då lär man ju sanera.........Annars oroar man ju ihjäl sig istället.
 
  • Gilla
M219
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jo så är det ju säkert men hur resonerar den asbesträdde? Är det asbest i limmet så är det ju det om så bara en partikel och då lär man ju sanera.........Annars oroar man ju ihjäl sig istället.
Om det är asbest i limmet så måste vi sanera, ja. Golvet ska ju rivas och betongen rengöras. Det finns inga golvläggare som går med på att stå där och slipa i asbestdamm.
 
P Palleball skrev:
Om det är asbest i limmet så måste vi sanera, ja. Golvet ska ju rivas och betongen rengöras. Det finns inga golvläggare som går med på att stå där och slipa i asbestdamm.
Jo absolut, tänkte mest på skribenten som citerade mig. Att om det bara är lite asbest så behöver man kanske inte sanera.........Har aldrig hört nåt om nå gränsnivåer faktiskt.
 
Jag gissar på asbest i det svarta limmet. Har hört att man ska passa sig för svart lim under golvmattor.
 
Skicka in en provbit till fiberanalys.com

Min 50talsmatta såg likadan ut. Ingen asbest i mitt fall.

Skulle gissa att det är 50/50 om din är asbest. Skicka in prov, det är inte dyrt.
 
Tror inte heller på asbest. Dock fördel om man kan lukta på det. Liknar det jag hade i mitt hus från 50-talet. Det svarta var inte lim utan tjära som användes som fuktspärr. Slipade bort det själv med diamantgolvslip.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.