Guzzi Guzzi skrev:
Nu blir det att krypa till korset och fråga expertisen här.

På kontoret har vi två stycken Electrolux ESL67070R. Och jag kan inte påstå att jag varit helt överens med dem fram till dags dato men när de fungerar så går de ju himla tyst och fint. Men från tid till annan vill de gärna skicka upp felkod 20 eller 40. Lite som det behagat ungefär. Men det har bara varit att slå av och slå på så har de fortsatt i programmet. Lite irriterande men det har ju gått att leva med, även om jag har haft på listan att ta tag i dem under 2 års tid. Problemet har bara varit att varje gång jag tagit fram verktygslådan så har de fungerat helt klanderfritt. Båda två. Och det är ju inte en gång vi pratar om... men varje gång har de skärpt till sig och diskat sååå fint.

Tills nu.

Nu har den ena fått för sig att felkod 30 är ju faktiskt ett kort den inte spelat ut tidigare. Så nu är det 30 som gäller. Och vad jag kan förstå så är det tömning/vatten/översvämning som den varnar för.
Så då skred jag till verket och rev fram den.

Och det var ju inte så konstigt att den varnade med tanke på att det stod bra med vatten i uppsamlingsbotten (eller vad man ska kalla den). Där sitter det ju en liten flottörbrytare som gjorde sitt jobb. Bra! Torkade upp och testkörde den. En bit in i programmet så blev det full med vatten där igen. "Ok", tänkte jag, "den läcker någonstans". Men jag kunde inte förstå var eller när i programmet den gjorde det. Så det var bara att ta en ficklampa och en kudde och lägga sig på golvet och övervaka en hel tvättsession. Och eftersom jag konstaterat att den inte läckte på kortprogrammen så var det ju bara att spendera ett par timmar med att ligga på pass på köksgolvet.
Den har naturligtvis inte läckt någon mer gång. Det är snustorrt.

Men den fastnar på (en del) tömningar. Den tömmer ur vattnet så fint men får antagligen för sig att det finns vatten kvar. För varannan gång (ungefär) så fortsätter pumpen att gå utan att det kommer något mer vatten. Ibland räcker det att stänga av den på knappen och ibland måste man rycka sladden för att få tyst på den. Men ibland kan det även räcka med att bara tilta den lite, lite, framåt för att den ska tystna.
Det är inte stopp i slangen, utan det rinner så fint och maskinen är ren och fin invändigt. Men något är det ändå som jäklas. Och jag har ju funderingar på att skicka den till Diskmaskinshimlen och åka och handla en ny. Men samtidigt som det här började så skärpte den andra maskinen till sig och fungerar helt felfritt. De kan ju om de vill. Om det sedan beror på ren tillfällighet eller om de planerat det här tillsammans ska jag låta vara osagt!

Alla tips och råd mottages löjligt tacksamt.
Jag löste mitt i30-problem på följande sätt:

1. Drog ut kontakten till diskmaskinen.
2. Skakade på maskinen för att en eventuell fastsittande flottör skulle släppa.
3. Kokte upp en stor gryta med vatten som jag hällde i diskmaskinen botten för att lösa upp en eventuell fettplugg.
4. Satte i kontakten till diskmaskinen och startade den.
(i30 felmeddelandet dök inte upp längre och programmet fortsatte där det slutat).
5. Jag kokte upp ytterligare en gryta vatten och hällde i diskmaskinen tillsammans med en Yes-diskmaskinrengöringstablett.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
A
Hur många diskar håller den reparationen?
 
electroluxaren skrev:
Hur många diskar håller den reparationen?
Har ännu så länge bara hunnit diska två maskiner, men inga problem än så länge i sikte.
(I30 felkoden dök upp för mig efter att jag diskat ett flottigt köksfläktsfilter i maskinen på 70 gr så troligen var det fettet som fått flottören att hänga sig i fel läge. Dräneringspumpen gick kontinuerligt trots inget vatten i maskinen då troligen flottören hängt sig och visade hög vattennivå).
 
A
Alltså
flottören påverkas endast då det blivit fel.
en påverkad flottör ger felkod i30 och startar tömningspumpen.
endast urtorkning av bottenplattan kan häva detta.

det mest sannolika är att 70 gr programmets längd har gjort att det läckt ut tillräckligt mycket vatten för att påverka flottören.
kortare program och mer sällan gör att det hinner torka av sig självt.

så bedömningen är att du fortfarande har fel på maskinen som du kommer märka av igen.
 
electroluxaren skrev:
Alltså
flottören påverkas endast då det blivit fel.
en påverkad flottör ger felkod i30 och startar tömningspumpen.
endast urtorkning av bottenplattan kan häva detta.

det mest sannolika är att 70 gr programmets längd har gjort att det läckt ut tillräckligt mycket vatten för att påverka flottören.
kortare program och mer sällan gör att det hinner torka av sig självt.

så bedömningen är att du fortfarande har fel på maskinen som du kommer märka av igen.
Är snustorrt under maskinen. 70 programmet hade inte gått särskilt länge förrän i30 kom och det larmade. Såg inte till något vatten någonstans.
Maskinen tuffar på än så länge. Har dock inget behov av att köra så varmt nu när fettet från köksfläktens filter försvunnit. Jag gissar på att det var fettet som på något sätt fick flottören att fastna eller att det uppstod en fettplugg tillsammans med gammalt klet som gjorde att tanken inte tömdes ut. Jag är ingen expert så jag har förmodligen fel. Maskinen funkar iaf utan några problem längre, vilket känns bra.
 
Hej!
Sprillans ny diskmaskinsägare, men har ärvt den av förra ägaren.
Electrolux "IKEA Hjälpsam" 911 079 003.

Har förstått att de 3 pip som kommer i intervaller i slutet av programmet är felkod i30. Eller att översvämningsskyddet går igång. Men det är även för mig snustorrt under diskmaskin. Lite vatten kvar efter jag plockat ut filter, men ca 1 cm kanske.

Kan inte ta ut diskmaskinen då det sitter ganska seriös tejp runt hela maskinen. Bor dessutom i en mindre lägenhet och kan inte riktigt hitta någonstans att vända på den upponer.

Finns det något jag själv kan göra? Eller borde jag ringa Electrolux tekniker alternativt bara stå ut med pipandet?

Otroligt tacksam för hjälp!
 
Elektrolux är mest tillverkat i Polen och de har gjort det lätt för sig och snålar med materialen.
Är maskiner dåliga eller trasiga och ni kontaktat Electrolux service innan 2 år beträffande ett fel, kommer de och justerar?
Vår spishäll ville inte gå på där en knapp inte lydde!
 
A
M maxgen skrev:
Hej!
Sprillans ny diskmaskinsägare, men har ärvt den av förra ägaren.
Electrolux "IKEA Hjälpsam" 911 079 003.

Har förstått att de 3 pip som kommer i intervaller i slutet av programmet är felkod i30. Eller att översvämningsskyddet går igång. Men det är även för mig snustorrt under diskmaskin. Lite vatten kvar efter jag plockat ut filter, men ca 1 cm kanske.

Kan inte ta ut diskmaskinen då det sitter ganska seriös tejp runt hela maskinen. Bor dessutom i en mindre lägenhet och kan inte riktigt hitta någonstans att vända på den upponer.

Finns det något jag själv kan göra? Eller borde jag ringa Electrolux tekniker alternativt bara stå ut med pipandet?

Otroligt tacksam för hjälp!
G Granne421 skrev:
Elektrolux är mest tillverkat i Polen och de har gjort det lätt för sig och snålar med materialen.
Är maskiner dåliga eller trasiga och ni kontaktat Electrolux service innan 2 år beträffande ett fel, kommer de och justerar?
Vår spishäll ville inte gå på där en knapp inte lydde!
Electrolux har 5-års garanti om de är köpta genom "rätt" kanaler tex electroluxhome-kedjan.
utöver detta är det återförsäljaren som bestämmer om garantin skall vara mer än 1år vilket branschorganisationen har rekommenderat. hur eller hur är det enligt KKL 3-års reklamationsrätt.
 
A
M maxgen skrev:
Hej!
Sprillans ny diskmaskinsägare, men har ärvt den av förra ägaren.
Electrolux "IKEA Hjälpsam" 911 079 003.

Har förstått att de 3 pip som kommer i intervaller i slutet av programmet är felkod i30. Eller att översvämningsskyddet går igång. Men det är även för mig snustorrt under diskmaskin. Lite vatten kvar efter jag plockat ut filter, men ca 1 cm kanske.

Kan inte ta ut diskmaskinen då det sitter ganska seriös tejp runt hela maskinen. Bor dessutom i en mindre lägenhet och kan inte riktigt hitta någonstans att vända på den upponer.

Finns det något jag själv kan göra? Eller borde jag ringa Electrolux tekniker alternativt bara stå ut med pipandet?

Otroligt tacksam för hjälp!
Maskinen är väl sisådär 5 år och har därmed gjort sitt.
Vill du se vart det läcker ifrån får du ta fram maskinen och ta bort sidoplåtarna samt troligen sockeln.
 
electroluxaren skrev:
Maskinen är väl sisådär 5 år och har därmed gjort sitt.
Vill du se vart det läcker ifrån får du ta fram maskinen och ta bort sidoplåtarna samt troligen sockeln.
Tack för svar!
Hittat en vitvarureparatör som inte tog allt för många pengar för att komma och kolla. Lutar åt att låta någon som kan kika.

Är det urbota dumt att fortsätta köra diskmaskinen och bara stå ut med pipandet? Läcker som sagt inte någonstans utanför maskinen. När bör jag helt sluta köra den och köpa nu?
 
A
M maxgen skrev:
Tack för svar!
Hittat en vitvarureparatör som inte tog allt för många pengar för att komma och kolla. Lutar åt att låta någon som kan kika.

Är det urbota dumt att fortsätta köra diskmaskinen och bara stå ut med pipandet? Läcker som sagt inte någonstans utanför maskinen. När bör jag helt sluta köra den och köpa nu?
det finns alltid en risk för att det läcker ut på golvet
 
electroluxaren skrev:
det finns alltid en risk för att det läcker ut på golvet
Plastplatta under skyddar och en bra investering!!
 
G Granne421 skrev:
Plastplatta under skyddar och en bra investering!!
Den är på plats! :)
 
A
tyvärr gör plastmattorna oftast mer skada än nytta.
minsta lilla vattendroppe sugs in mha kapillärkraften under plasten.
när det väl hamnat vatten under plasten så torkar den inte utan påbörjar sin nedbrytning av golvmaterialet till den dag då diskmaskinen står i våningen under.
dessutom är de de flesta mattorna felaktigt installerade, vissa går sönder av sig själva efter några år.
 
Öppen diskmaskin, synliga interna komponenter, blå trasa, golv, installations- eller underhållssituation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Väcker liv i denna tråd :) Är det här bruna klegget nått som är i vägen?

Osäker på om jag fick i10 först, eller i30 först. I alla fall, fick i30, och har dragit ut maskinen och torkat upp, kollat avloppsslang mm. Kopplade in igen och körde igång maskinen. Då ser jag att den under fyllning säger i10. Och att det är en slang ut från vattentanken som droppar ut vatten i ”tråget” Typ som expansionsrör.

Kan det vara så att maskinen har svårt att fylla på pga igenklegget? Dvs nått liknande tidigare i tråden med smutsig luftspärr, brunn/sump?

Och nån som vet hur man kan göra rent?

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.