Hej.

Har fått reda på att det finns ett litet hus som är byggt av min släkt som är till salu. Vi vill köpa detta och fixa iordning då det är fallfärdigt och känns som en plikt. Samt att det hade varit ett perfekt fritidshus.

Problemet är att taket är i dåligt skick och som det ser ut nu har vi inte råd med att byta taket direkt. Kan man lägga plåt eller takpapp så länge tills man har råd med pannor?
 
  • Gilla
a.o.f
  • Laddar…
Har man inte råd med pannor för några tusen ska man nog inte ha hus över huvud taget.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Har man inte råd med pannor för några tusen ska man nog inte ha hus över huvud taget.
Det är ett litet torp som har gått runt i släkten och vi vill gärna köpa det. Vi behöver spara några månader extra. Det är väl bättre att vi tar det än att det förfaller.
 
C Cognac.34 skrev:
Hej.

Har fått reda på att det finns ett litet hus som är byggt av min släkt som är till salu. Vi vill köpa detta och fixa iordning då det är fallfärdigt och känns som en plikt. Samt att det hade varit ett perfekt fritidshus.

Problemet är att taket är i dåligt skick och som det ser ut nu har vi inte råd med att byta taket direkt. Kan man lägga plåt eller takpapp så länge tills man har råd med pannor?

Ja, du kan lägga takplåt eller papp tills dess att du har råd med tegelpannor. Betongpannor är däremot billigare än plåt oftast.
Jag kan tycka att det är sunt att renovera taket för sparade pengar men tänk efter före. Är taket i dåligt skick behöver ni nog byta it råspont, underlagspapp och läkt. Gör ni det själva så räkna med att det kommer kosta
Råspont 150 kr kvm.
Underlagspapp 100 kr kvm.
Läkt 100 kr kvm.
Pannor/plåt 100 kr kvm.

Var noga med att kontrollera takstolarna. Att byta tak är lätt och det krävs inte mycket mer än Hammare och såg för att få ihop det, även om farmarskruv är att föredra framför klockspik.
 
  • Gilla
Cognac.34
  • Laddar…
Det finns väl underlagspapp som klarar att ligga öppen utan pannor eller plåt? Åtminstone en begränsad tid. Med sådan kan du väl lägga på pappen och sen bara vänta tills du har råd med pannor.
Känns onödigt att köpa på sig plåt som bara ska användas en begränsad tid
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Rickard.
S Stuff skrev:
Det finns väl underlagspapp som klarar att ligga öppen utan pannor eller plåt? Åtminstone en begränsad tid.
Ja men den är troligtvis dyrare än pannorna :p kanske, vanliga standard betongpannor är nog det billigaste takmaterial som vi har i Sverige.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Ja men den är troligtvis dyrare än pannorna :p kanske, vanliga standard betongpannor är nog det billigaste takmaterial som vi har i Sverige.
Men papp ska man väl ha under pannorna ändå, så jag ser inte att det skulle behöva blir så mycket dyrare. Det är mer plåten som känns som en onödig omväg och kostnad om ambitionen ändå är att ha pannor i slutändan
 
A
C Cognac.34 skrev:
Hej.

Har fått reda på att det finns ett litet hus som är byggt av min släkt som är till salu. Vi vill köpa detta och fixa iordning då det är fallfärdigt och känns som en plikt. Samt att det hade varit ett perfekt fritidshus.

Problemet är att taket är i dåligt skick och som det ser ut nu har vi inte råd med att byta taket direkt. Kan man lägga plåt eller takpapp så länge tills man har råd med pannor?
Vad är det för tak på huset i dagsläget?
 
Rickard.
S Stuff skrev:
Men papp ska man väl ha under pannorna ändå, så jag ser inte att det skulle behöva blir så mycket dyrare.
Kollade på första träffen på Google men en bra indikation. En liten överdrift var det men står fast vid att jag inte tycker det är en bra idé
Yep 2200 ≈30kr/m2
Haloten steel ≈60kr/m2 (12 mån öppet om det inte blåser bort)
betongpanna ≈60-70kr/m2

Beroende på hur det ser ut kanske man kan nöja sig med att lägga ytpapp. Då kan man ju spara in en del och då får man många år på att spara ihop till pannor om man ångrar sig.
 
Redigerat:
Handyman 1 skrev:
Vad är det för tak på huset i dagsläget?
Betongpannor
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.