Hej,

Har ett skåp där man drar ut fronten, vill nu istället ha det så man öppnar från sidan som en vanlig dörr.

Problemet är att två av innerlådorna då kommer sakna front som de två andra lådorna har.

Tips på var man kan få tag på dessa?
 
  • Utdragbar lådfront i skåp med synlig innehåll inklusive förpackning av basmatiris och andra varor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp med en utdragen front och öppna innerlådor som visar förvaring av olika matvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag håller på att försöka lösa exakt samma grej i mitt kök. Det ser desvärre ut som att vi får jaga på den skrala begagnatmarknaden.

Jag lyckades få tag på ett par paneler (En hög och en låg) på blocket men när jag skulle göra bytet idag så visade det sig att de jag fått tag på är för den gamla (innan 2008) varianten av Faktum, så de har itne samma fäste.. De ser dock ut att kunna passa på dina lådor. PM'a om du är intresserad.

En annan grej är att du behöver speciella gångjärn (153graders) så att lådorna kan passera när den är öppen. Dessa kan du fortfarande beställa från IKEA online. Kan inte köpas i butik dock, och det tar ett par veckor att få hem dem.

Men ja det är ett evigt jagande för att få tag på dem.

En annan grej du kan kolla, beroende på vart du bor, är om det finns någon second-hand butik för byggmaterial. I göteborg finns t.ex. Återbruket i Alafors där jag hittade några faktumhyllor,
 
Du kan använda gångjärnen till Metod. Du skall bara borra upp hålen till 6mm.

I faktum systemet använde IKEA BLUM's tandem plus lådor (+ ett annat fabrikat) och de lådorna kan köpas och anpassas till ikea stommar. Ett alternativ är att modifiera Metod lådor (också Blum men en annan modell).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.