Har en bastu i mitt hus från -70 som jag satt in ett nytt aggregat i. Under aggregatet sitter ett 130mm spirorör som tidigare var igensatt med isolering (kan vara för att bastun inte använts på över 20 år). Jag tog bort isoleringen och det är ett rör som går rakt ut genom en ventil i sockeln på huset så det drar ordentligt med kall luft in där.

Ska det vara så, eller ska man kunna stänga igen/justera den? Har sett att vissa andra har någon form av lucka över tilluftsventilen men det finns inte på min, det är bara ett rör som sticker ut 40mm ut ur väggen rakt under aggregatet.

Kan man sätta ett don över för att kunna justera tilluften eller hur ska man göra?
 
Har du någon glipa under bastudörren? Isf kan du ju sätta igen hålet eller sätta en justerbart don innan för att kontrollera att du har tillräckligt med tilluft.
 
Finns inte mycket till glipa, men det är ju snabbt fixat om man vill. Jag tror jag har frånluft genom en liten spalt uppe vid taket, men inte något direkt don. Sen från duschen utanför finns en ventil till intilliggande tvättstuga och där finns frånluft (snart kopplad på FTX).
 
Fungerar ett sådant här don i en bastu, eller lär man ha något särskilt? Borde inte bli speciellt varmt under aggregatet tycker jag där ventilen sitter. Röret är 130mm så det är inte exakt rätt storlek, men det närmsta jag hittar.

https://soliduct.se/tilluftsdon-125.htm
 
raubtier raubtier skrev:
Har en bastu i mitt hus från -70 som jag satt in ett nytt aggregat i. Under aggregatet sitter ett 130mm spirorör som tidigare var igensatt med isolering (kan vara för att bastun inte använts på över 20 år). Jag tog bort isoleringen och det är ett rör som går rakt ut genom en ventil i sockeln på huset så det drar ordentligt med kall luft in där.

Ska det vara så, eller ska man kunna stänga igen/justera den? Har sett att vissa andra har någon form av lucka över tilluftsventilen men det finns inte på min, det är bara ett rör som sticker ut 40mm ut ur väggen rakt under aggregatet.

Kan man sätta ett don över för att kunna justera tilluften eller hur ska man göra?
Till luft långt ner i bastun. Frånluft långt upp i bastun. Båda skall gå att justera enkelt. Vanligt i en bastu är en trälucka som man drar i sidled. Tilluft under bastudörren brukar också gå bra lite beroende på om det är vedeldat eller inte
 
Såg nu att väggen aggregatet sitter på har en springa vid golvet ut mot tvättstugan. Är då frånluft jag är osäker på vart den sitter, om den är dold eller inte finns alls. Får testa. Elektrikern kopplade in idag så lär bli en lång stund där ikväll. :D
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vanligt i en bastu är en trälucka som man drar i sidled.
Något i stil med denna är rätt normalt.

En vanlig träluftventil med vertikala spjälor och ett justerbart reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Ja, men någon sådan finns inte i det här fallet. Men det går ju såklart att fixa i efterhand på röret som redan sitter där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.