Hej, vi skall lägga in ett trägolv i inre delen av våran hall. Idag ligger 60x60 klinker på en ca 3 cm tjock betongplatta. Ytan är ca 4 kvm, kommer jag gråta mig fördärvad om jag använder min Dewalt borrhammare, eller skall jag hyra en riktig bilmaskin?
 
Ska bara klinkersen bort eller även plattan?
 
hela plattan tyvärr ;(
 
Varför ska du ta bort hela plattan? Men om så är fallet ska du självklart hyra en stor bilmaskin, luftrenare och en bra dammsugare kan vara ett tips.
 
Nivån blir för hög annars mot angränsande golv, plattan ligger på en spånskiva så min tanke var att försöka få den hyfsat ren och lägga det nya golvet på spånskivan, svårt att se något annat alternativ?
 
P Petrus1979 skrev:
Nivån blir för hög annars mot angränsande golv, plattan ligger på en spånskiva så min tanke var att försöka få den hyfsat ren och lägga det nya golvet på spånskivan, svårt att se något annat alternativ?
Om det är en ”betongkaka” på en spånskiva så är det flytspackel. Din maskin kan räcka men risken är att det sitter hårt. Du kanske behöver hyra en betongskipmaskin för att få bort det sista. Ibland går det snabbare att slita ut spånskivan med spackel på och lägga nytt spån
 
Ja så är det sannerligen, så flytspackel är lättare att bila bort en betong? Antar spånskivan är skruvad i bjälklaget, hur tusan skall jag få bort den?
 
P Petrus1979 skrev:
Ja så är det sannerligen, så flytspackel är lättare att bila bort en betong? Antar spånskivan är skruvad i bjälklaget, hur tusan skall jag få bort den?
Flytspackel är lättare att få bort. Har man tur så släpper det i små kakor. Har man otur vilket är vanligt så blir det kvar små toppar som man behöver bila bort från sidan med en bredare mejsel. Sen kan det fortfarande finns kvar skit som behöver slipas bort.
 
Tack för hjälpen, det var min förhoppning att jag skulle kunna få bort spacklet i bitar och att det släpper någorlunda lätt från spånet, får helt enkelt testa mig fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.