Jag ska borra genom vägg för toaavloppet. Det är alltså en golvstående toalett med P-lås.


SKa man borra detta hål lite snett för att få "lite fall" eller tillåter man ett rakt rör.

Känns lite knepigt att sätta nivån om röret kommer ut med några graders lut. Dessutom går röret från toastoeln rakt ut så om man sätter en lätt lutning röret från väggen får man ju påtvinga en lliten lutning av toaröret,,,,Känns inte som man ska tvinga på en lutning i muffen eller?

Skiss av golvstående toalett och rör genom en vägg som illustrerar planering av avloppinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
1mm för varje dm ska du ha i fall och för att visualisera det i verkliga livet kan du bara borra hålet lite större än avloppet så kan du "skapa" lutning i glipan.

Du får ju dessutom aldrig igenom ett 110mm rör om du borrar med en 110mm hålsåg.

Dessutom är utloppet på en standard-WC runt 90mm så du behöver en manschett som tål att det är lite lutning utan problem!
 
Ok men efter fixering och kakling är det iaf 0 flex kvar i röret från väggen.

Röret jag fått att koppla på toan är 110 som ska in i vanlig 110.. .undrar ju om jag fått rätt grejjer....
Det är en Jafo 3106686 WC-stos 110 mm.
Toan är mkt riktigt 90 i dia och hålet i gummidelen i Jafos stos är typ 78 så jag gissar att det går att kränga på denna med våld?? Även om den känns väldigt stumm...
Hand håller en Jafo wc-stos i PVC med en synlig svart gummitätning inuti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Då får självklart mäta väl så det slutar med att WC:n bara går att ställa dit och avloppet är på rätt höjd på första försöket!

Glidex löser det problemet galant så det din WC glider på bra och gummit får lite korrekt smörja. (y)

glidex-vvs-smorj-medel-silikon-400gr-280026.png
 
japp jag hoppas på d :) men då har väll denna stump lite flex i sig gissar jag så man skapar lut hela vägen från toastol till vägg
 
Ok den gick ju på men det känns ju ändå fel... Kommer ju lätt bli lite stående vatten längst in. Lite svårt att se på bilden kanske men gummimuffen åker ju in xcm på toastolens 90 utlop. jaforöret är konat i den ändan så vatten lär ju bli stående
Inkopplad gummimuff i toastolens utlopp där vatten riskerar att stå kvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gummimuff ansluten till toastolens utlopp med risk för stående vatten, vinklat perspektiv underifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Godkänd enligt JAFO i text.

Kör!
 
Märkligt ändå det kommer ju garanterat bli vatten stående mot gummimuffen iaf. Är det verkligen 100 tätt mot den icke blanka ytan som är på toalettröret. Det är ju inte den blanka emaljytan där gummimuffen hamnar utan en mer porig yta
 
Det är för mycket funderingar.............montera ihop bara och det kommer fungera utmärkt. Teori är en sak men det är inte uppförsbacke iallafall. Lite vatten som står är inget farligt.
 
Det är ju precis det det blir även om jag har lite lut på röret så övervinner det ju inte koningen.

Att testa att montera, limma toastol osv osv för att se om det funkar är ju inte så kul... Vill ju vara 100 på att jag gör rätt.



Schematisk ritning av rördragning för toalett med markerad JFA-anslutning och problemområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Står det inget i anvisningen att toan bör monteras så stosen helst ska mynna inne i röret då? Att det blir vatten stående annars inne i rören på sina ställen är ju inte på något vis nå fel på det viset. Så länge tätningen är hel så påverkar ju inte vattnet nåt annat än att det kanske sölar lite om man tar bort toastolen. Det är ju inte meningen att rören ska luta så de emellanåt blir snustorra heller. Det kan ju vara negativt det också.
 
Nä inga sådana detaljer finns i anvisningarna. Det fungerar säkert som du säger men jag vill ju bara vara säker på att det blir rätt. Finns ju triljoner prylar till allt så det är ju lätt att man sätterihop fel saker...

Gillar inte att gummipackningen tätar mot en skovlig yta med massa porer som toalett röret har känns spontant fel därav att jag frågar.
 
mejlade Jafo och fick ett snabbt svar!

"Ja, det kommer att stå lite vatten i den koniska delen men det skall hålla tätt.
Vi har ingen annan stos som skulle vara bättre lämpad än den du har."

så jag får väll anse mig övertygad... kan ju iof hälla dit lite vatten och se att det är sant :)
 
Krilleman
Kör! :D
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.