Dheri Dheri skrev:
Cyklon kan man tänka som ett för-filter. Den finns i olika storlekar, de mindre till dammsugare och större till spånsug. Med en cyklon kommer det mesta av spån och damm separeras ner i tunnan under cyklonen. Det blir bara en bråkdel som tar sig vidare till dammsugarens/spånsugens påse/filter/säck. Därför slipper man byta/rengöra dammsugarpåsar/filter så ofta.
Den här tråden rymmer ca 6 års funderingar, erfarenheter och exempel kring billiga cykloner. Den är värd att läsa igenom. Just inlägget som är länkat visar en av de snyggare installationerna. Själv har jag än så länge inga rör dragna, jag har bara kopplat på cyklonen med en extra dammsugarslang från en kasserad dammsugare.

Det finns flera skillnader mellan dammsugare och spånsug, det som gäller lufttryck och volym låter jag andra mer insatta förklara. Några lite mer grundläggande skillnader jag ser:
Priset: antagligen har du redan en dammsugare, komplettera med en cyklon från wish, eBay, amazon eller likande ställe, det kostar några hundra. Fixa en låda av spillvirke och du är igång. Spånsug får du räkna med att lägga ut några tusen för.

Storleken: en spånsug är rätt stor och tar plats från golv till tak, den vill man helst inte flytta runt så mycket. Avstånden löser man med rör och/eller slangar. Det gör man kanske med dammsugare + cyklon också, men det är helt ok storlek för att kunna flytta till aktuell maskin. Dessutom kan man ta med sig den till andra rum om man ska renovera.

Diameter på slang/rör: spånsugar har oftast rör med 100 mm i diameter och uppåt (större är oftast att föredra). Stora stationära maskiner brukar ha anslutningar som matchar dessa storlekar. Dammsugare har betydligt smidigare slang som brukar gå smidigt att koppla in på mindre maskiner som kap/gersåg och handhållna maskiner.
Ah, då börjar polletten trilla ner, och då kan jag börja lite nätt. Tack så hemskt mycket för himla bra förklaringar. Nu ska jag frossa i den gamla tråden :)
 
  • Gilla
Dheri
  • Laddar…
FixarKarin FixarKarin skrev:
Men då jobbar du heltid på stora byggen eller? Försöker förstå lite om de mindre lösningarna (och säg nu inte att dammsugare är som barnvagnar att man tror innan att man behöver en, men det slutar med fem?)
Haha, det skulle man kunna tro, men det är mina privata dammsugare som främst används i hemmet. Jag har renoverat ett hus, byggt 1906, de senaste 19 åren. Man hinner samla på sig ett och annat under åren, speciellt om man är intresserad av tekniska produkter. Verkstaden är omkring 15 kvm. Men jag har utan att överdriva utrustning för att kunna hålla en mindre byggfirma gående utan några större kompletteringar. När vi hade små barn hade vi bara en barnvagn, jag såg aldrig någon anledning att samla på dem.
 
Då hade du tur! Vi hade en liggvagn, en sittvagn, en jogging/cykelvagn och en lätt-in-i-bilenvagn. Fast vi skulle ju bara ha en från början.
 
Jag tror du kommer långt med din befintliga dammsugare om du skaffar några korta separata slangar som alltid får vara inkopplade till maskinerna, tex bordssågen, och sticka fram lagom mycket. Sedan flyttar du runt sugaren där den behövs för tillfället.
Nästa steg är när du börjar tröttna på att byta filterpåsar i dammsugaren, då kan du komplettera med en cyklon enligt det som föreslagits ovan eller skaffa en en mer professionell dammsugare, tex en Dustcontrol, som inte använder filterpåsar.
Till en riktplanhyvel behöver du i praktiken en spånsug men någon sådan såg jag inte på din bild från snickeriet så det kanske är ett senare problem?

Det är effektivast att fånga damm och bös vid källan men hur bra det systemet än fungerar kommer det alltid ut en del damm i luften så det är bra att fundera på allmän ventilation också. En prisvärd start kan vara en vanlig frånluftsfläkt som en kör igång ibland, det hjälper även mot ångor från tex färg och lim.
 
Tack, detta stärker mig i att jag kan använda min nuvarande grovdammsugare med en enkel cyklon - attsingen att det inte finns någon sådan käck på svensk sida. Undrar om man kan kombinera frånluftsfläkt och uppvärmning på något bra sätt - får klura vidare på detta.
 
FixarKarin FixarKarin skrev:
Tack, detta stärker mig i att jag kan använda min nuvarande grovdammsugare med en enkel cyklon - attsingen att det inte finns någon sådan käck på svensk sida. Undrar om man kan kombinera frånluftsfläkt och uppvärmning på något bra sätt - får klura vidare på detta.
Om du bara kör frånluft ibland är det inget större problem med uppvärmning. Det finns även cirkulationsrenare som inte släpper ut värmen, en fläkt med finfilter, men det är ett rejält steg upp i pris med dyra filter.
 
FixarKarin FixarKarin skrev:
detta stärker mig i att jag kan använda min nuvarande grovdammsugare med en enkel cyklon - attsingen att det inte finns någon sådan käck på svensk sida.
Jag känner tyvärr inte till något inköpsställe i Sverige men jag köpte "originalet" Dust Deputy för ett par år sedan för att ha en separat uppsamling till kap/gersågen. Till denna så använder jag en vanlig Electrolux dammsugare precis som Vectrex har i tråden som länkades tidigare. Nu har det gått ett par år och jag har fyllt ett par spannar med spån men fortfarande så är dammsugarpåsen som satt i från början helt tom.

Jag köpte från Rutlands som hade någon kampanj just då men nu tillkommer väl moms när man handlar från UK.
https://www.rutlands.com/sp+oneida-dust-deputy-deluxe-kit-with-two-drums+DK6766

Bästa inköpsstället jag hittar för tillfället är från Sorotec i Tyskland:
https://www.sorotec.de/shop/Dust-Deputy-Kit-Plastic.html
Går du upp en nivå så hittar du ett flertal varianter.

Detta är definitivt inte billigaste modellen men du får (antagligen) snabb leverans av ett komplett kit. Sedan är det bara att montera och köra. Jag tänkte mest tipsa om denna ifall du inte vill köpa från Kina (risk för lång leveranstid?) och sedan behöva bygga ett uppsamlingskärl själv.
 
Jag hade en fundering på hur stor skillnad det gör om man har en liten cyklon direkt vid varje maskin för att kunna separera exempelvis cutterspån från dammet man får från såg och slip? Tio liter slipdamm är bra mycket tyngre än tio liter cutterspån och dammet kan säkert bilda kakor i rören på lite sikt. Eller hur tänker ni som har det "på riktigt"?

Jag har en spånsug, en grovis och en dammsugare som jag kan leka med men mest använder jag borste och skyffel och en handdammsugare då det för stunden är lite mer "förråd" än snickeri... Men jag hoppas att bygga ett rörsystem med tiden. Vilket är som helst nu...
 
Om Amazon.se räknas som svensk sida går ju att diskutera. Det finns åtminstone flera olika billiga cykloner där. Här är en länk till den modellen jag har och är nöjd med. 253 kr inklusive frakt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Microkatten
Dheri Dheri skrev:
Om Amazon.se räknas som svensk sida går ju att diskutera. Det finns åtminstone flera olika billiga cykloner där. Här är en länk till den modellen jag har och är nöjd med. 253 kr inklusive frakt.
Prisvärt, man får t.o.m. en högeffektiv cykel och
flugskrapseparator på köpet! :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
FixarKarin och 1 till
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Prisvärt, man får t.o.m. en högeffektiv cykel och
flugskrapseparator på köpet! :crysmile:
Dheri Dheri skrev:
Om Amazon.se räknas som svensk sida går ju att diskutera. Det finns åtminstone flera olika billiga cykloner där. Här är en länk till den modellen jag har och är nöjd med. 253 kr inklusive frakt.
Jättebra tips, jag är mest trött på att betala moms och sedan vänta hundra år när man köper långväga ifrån. Detta är ju skillnad.
 
jac jac skrev:
Jag känner tyvärr inte till något inköpsställe i Sverige men jag köpte "originalet" Dust Deputy för ett par år sedan för att ha en separat uppsamling till kap/gersågen. Till denna så använder jag en vanlig Electrolux dammsugare precis som Vectrex har i tråden som länkades tidigare. Nu har det gått ett par år och jag har fyllt ett par spannar med spån men fortfarande så är dammsugarpåsen som satt i från början helt tom.

Jag köpte från Rutlands som hade någon kampanj just då men nu tillkommer väl moms när man handlar från UK.
[länk]

Bästa inköpsstället jag hittar för tillfället är från Sorotec i Tyskland:
[länk]
Går du upp en nivå så hittar du ett flertal varianter.

Detta är definitivt inte billigaste modellen men du får (antagligen) snabb leverans av ett komplett kit. Sedan är det bara att montera och köra. Jag tänkte mest tipsa om denna ifall du inte vill köpa från Kina (risk för lång leveranstid?) och sedan behöva bygga ett uppsamlingskärl själv.
Otroligt intressant lösning som presenterades på https://www.rutlands.com/sp+dust-co...mm-cyclone-dust-collector-kit-rutlands+dk7204 där man egentligen bygger en cyklon själv med hjälp av två böjar som sticker ner i en burk, riktade åt olika håll. Visst borde det funka? Och dessa delar hitta man ju på typ Bauhaus?
 
FixarKarin FixarKarin skrev:
Otroligt intressant lösning som presenterades på [länk] där man egentligen bygger en cyklon själv med hjälp av två böjar som sticker ner i en burk, riktade åt olika håll. Visst borde det funka? Och dessa delar hitta man ju på typ Bauhaus?
Den funkar bättre än inget men något sämre än en konisk cyklon som jag förstått det.
 
  • Gilla
FixarKarin
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Jag hade en fundering på hur stor skillnad det gör om man har en liten cyklon direkt vid varje maskin för att kunna separera exempelvis cutterspån från dammet man får från såg och slip? Tio liter slipdamm är bra mycket tyngre än tio liter cutterspån och dammet kan säkert bilda kakor i rören på lite sikt. Eller hur tänker ni som har det "på riktigt"?

Jag har en spånsug, en grovis och en dammsugare som jag kan leka med men mest använder jag borste och skyffel och en handdammsugare då det för stunden är lite mer "förråd" än snickeri... Men jag hoppas att bygga ett rörsystem med tiden. Vilket är som helst nu...
Jag tänkte testa med mjuka slangar (tänk dammsugarslangar) först i alla fall, för att testa mig fram, och då kan man väl lättare trycka på dem så släpper dammet? Men väldigt kool idé med en liten cyklon vid varje maskin. Vissa maskiner (tänker mest på kapen) genererar ju mycket skräp, och det borde ju vara hyggligt lätt att konstruera någon lösning där. Har du sett den här lösningen? https://www.rutlands.com/sp+dust-co...mm-cyclone-dust-collector-kit-rutlands+dk7204
 
Frustrator Frustrator skrev:
Den funkar bättre än inget men något sämre än en konisk cyklon som jag förstått det.
Gött, då släpper jag den och köper en på Amazone.se. Tack för goda råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.