Vet att det finns massor "jag ska lägga gräsmatta" trådar, men jag får inte riktigt häng på det, olika bud lixxom.

Vårat nya hus kommer om sissodär 3 veckor. Tomten är just nu en ren äng med gräs om blir högt om man inte klipper ner det. Tomtsäljaren har hållt efter det i sommar efterssom han velat sälja tomterna. Marken är ganska lerig och bördig, tomten är på 1140 m2 så "rullgräs" är inte att tänka på...
Vi får nog ganska mycket jord över från husgrävningen som nog kan användas.

Så, hur ska jag få till en bra, helt vanlig gräsmatta av detta?
Jag har fått förslag att jordfräsa allt, men då verkar det som jorden skall sätta sig ett är innan man kan få en slät gräsmatta.
Ett annat förslag som låter mer lockande, är att bara börja klippa ängsgräset, så vanligt gräs och efter ett tag lägga på något medel(glömt vad det hette) som dödar ängsgräs men göder vanligt gräs....

Jag tänkte man kunde skotta ut jorden vi fått över i ett 1 dm tjockt lager över tomten, och så vanligt gräs, sedan på med göda/döda medlet. Skottar man ut jorden blir den ju porös så man borde inte behöva fräs... Men när ska man göra detta? Nu är det ju snart vinter och jag kan inte tänka mig att det är så bra att så gräs då, men kan man skotta ut jorden untan den "packar" sig under vintern och sedan så till sommaren???
 
För det första:

Vilka mål har du med gräsmattan. Ska det vara en oöm lekyta eller ska det vara en slottspark?

Ska det vara 100% gräs eller kan du leva med klöver och andra gröna mjuka växter i mattan?

Duger det med lekyta och blandat innehåll så klipp ängen lägre och lägre tills du kan köra gräsklippare över den. den kommer att anpassa sig efter hur du hanterar den
 
Gör som du skriver, skyffla ut jord nu, grovjustera den lite.
Låt den ligga tills våren nästa år och så gräs då.
Du åker kanske på lite ogräsrensning nästa år om du sår för sent, men
det försvinner när gräset tar sig.

Vi hade en potatisåker och stod inför samma problem som du.
Det blev jättebra, ingen golfbana men det var inte intentionerna heller.

Om du har alldeles för mkt. lera så bör du fräsa ned lite sand, leran blir för
hård annars när den torkar, gräset blir lite tjurigt då.

Lycka till :)
 
Tack för era svar!

Till att börja med ska det bara vara "lite grönt" efterssom insidan av huset kommer i första hand, huset får vi tillträde till v 41-42 och sedan sakll det inredas, så jag tänkte basic nu till att börja med, lite längre fram skulle jag vilja ha en lite snyggare gräsmatta.

Jorden jag har är lite lerig, iallafall enligt grävaren, så lite sand behöver jag nog...
Om man behöver sand, behöver man köra ner den med jordfräs då?
Och hur mycket sissodär? spadar per m2? ;)
Skulle det går bra och slänga ut jorden i år och sand och fräsning till våren?
Måste marken "sätta sig" mellan fräsning och sådd?
 
Visst kan du skicka ut jorden nu men jag skulle nog avvakta i det här fallet. Klipp hellre ned ängen och se vad som finns under och fundera först ordentligt på hur ni vill ha tomten innan du börjar slita med gräset. Det är så mycket enklare att ändra sig på ett papper än att flytta några hundra m3 jord
 
mats_o skrev:
Visst kan du skicka ut jorden nu men jag skulle nog avvakta i det här fallet. Klipp hellre ned ängen och se vad som finns under och fundera först ordentligt på hur ni vill ha tomten innan du börjar slita med gräset. Det är så mycket enklare att ändra sig på ett papper än att flytta några hundra m3 jord
Tack, god ide, det finns ju en del planerade att göra, och just nu är det insidan som prioriteras, men till våren... :)

 
Känner man sig inte pressad så är det alltid en god ide att "bo in" fastigheten.
Vart samlar sig snön tex.
Var går man.
var växer det bra och mindre bra osv.
 
mats_o skrev:
Känner man sig inte pressad så är det alltid en god ide att "bo in" fastigheten.
Vart samlar sig snön tex.
Var går man.
var växer det bra och mindre bra osv.
Sant!

Just nu längtar vi till vårat hus, har bott i mitt föräldrarhem som låg på landet och bor nu mitt istan i en liten 2;a. :p
Bortsett från jordhögarna så är det bara äng och skogsdungar runt om, så visst ska jag bo in tomten, solstol och en wiskey och njuta av lugnet och se markdimman flöda om kvällen...
:)
 
Låter helt OK.

Se bara till att skaffa några baden-baden eller liknande nu på höstreorna. De är kanon att ligga på/i i mars/april när solen börjar ta och då finns de inga att köpa. Finns inget så rogivande som att ligga i solen och höra takdroppet porla
 
  • Gilla
Lukeba69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.