Hej,
Jag är en glad amatör som till min stora glädje håller på att inreda ett snickeri, helt och hållet på amatörnivå. Tänker inte investera massvis med pengar, men behöver något som suger i sig sågspån och damm så jag slipper dammsuga så ofta och förhoppningsvis minska dammtrycket lite.

Jag drömmer så klart om att ha en dammsugare som är permanent inkopplade till bordssåg och kap (ni kan se en bild på mitt snickeri här https://www.instagram.com/p/CJ3wXsmLHQD/) och gärna en dammlåda också och som går igång när jag drar igång verktygen, gärna också med en extra slang som går att koppla in till handverktyg. Samtidigt fattar jag inte hur jag ska göra det utan att behöva klättra in i arbetsbordet varje gång jag ska köra bordssågen till exempel för att ansluta slangen?

Jag funderar lite på den här minsta dammsugaren från Feststool https://www.festool.se/produkter/dammsuga/industridammsugare/575279---ctl-sys men känner mig som en total nybörjare.

Vad är realistiskt om jag inte vill köpa värsta utrustningen?

Tacksam för lite grundkurs/goda råd/varningar :)
 
FixarKarin FixarKarin skrev:
Hej,
Jag är en glad amatör som till min stora glädje håller på att inreda ett snickeri, helt och hållet på amatörnivå. Tänker inte investera massvis med pengar, men behöver något som suger i sig sågspån och damm så jag slipper dammsuga så ofta och förhoppningsvis minska dammtrycket lite.

Jag drömmer så klart om att ha en dammsugare som är permanent inkopplade till bordssåg och kap (ni kan se en bild på mitt snickeri här [länk]) och gärna en dammlåda också och som går igång när jag drar igång verktygen, gärna också med en extra slang som går att koppla in till handverktyg. Samtidigt fattar jag inte hur jag ska göra det utan att behöva klättra in i arbetsbordet varje gång jag ska köra bordssågen till exempel för att ansluta slangen?

Jag funderar lite på den här minsta dammsugaren från Feststool [länk] men känner mig som en total nybörjare.

Vad är realistiskt om jag inte vill köpa värsta utrustningen?

Tacksam för lite grundkurs/goda råd/varningar :)
Egentligen kanske tråden ska ligga i verktygsforumet, tror du får mer tips där. Kanske kan be @Daniel N flytta den.
1. Billigast bang for the bucket är att köpa en kina-cyklon, bygg en låda eller montera den på en hink. Koppla valfri dammsugare till den (jag kör en Elektrolux silent ).

2. Köp extra-slang som du färdigmonterar på de verktyg du vill, dra ut en anslutning som sitter lättåtkomlig där du lätt kan ansluta slangen från cyklonen.
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Snyggt snickeri förresten :)
 
  • Gilla
FixarKarin
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Egentligen kanske tråden ska ligga i verktygsforumet, tror du får mer tips där. Kanske kan be @Daniel N flytta den.
1. Billigast bang for the bucket är att köpa en kina-cyklon, bygg en låda eller montera den på en hink. Koppla valfri dammsugare till den (jag kör en Elektrolux silent ).

2. Köp extra-slang som du färdigmonterar på de verktyg du vill, dra ut en anslutning som sitter lättåtkomlig där du lätt kan ansluta slangen från cyklonen.
Tack så mycket för bra idé, det låter ju mycket enklare än jag trodde, skönt att börja med något lite enklare innan jag vet säkert var jag vill ha mina maskiner.
 
FixarKarin FixarKarin skrev:
Tack så mycket för bra idé, det låter ju mycket enklare än jag trodde, skönt att börja med något lite enklare innan jag vet säkert var jag vill ha mina maskiner.
Dammhantering är som ett gräva ett hål..man kan gräva hur djupt man vill. Med cyklon+dammsugare kommer man 80% av vägen för 20% av insatsen..
 
Om det vore så väl.......

Så länge du bara hobbysnickrar sporadiskt så är sannolikheten stor att kroppen din tål dammet men du bör vara medveten om att ju mer findamm man utsätter sig för destu närmare kommer man gränsen för vad kroppen tål. Jag kom själv till den gränsen när kroppen började ge varningssignaler och då blev jag tvungen att satsa rejält på ett avancerat spånsugssystem för att inte tvingas sluta snickra förevigt.
 
H heimlaga skrev:
Om det vore så väl.......

Så länge du bara hobbysnickrar sporadiskt så är sannolikheten stor att kroppen din tål dammet men du bör vara medveten om att ju mer findamm man utsätter sig för destu närmare kommer man gränsen för vad kroppen tål. Jag kom själv till den gränsen när kroppen började ge varningssignaler och då blev jag tvungen att satsa rejält på ett avancerat spånsugssystem för att inte tvingas sluta snickra förevigt.
Det är det som är det fina med dammsugaren, har den hepafilter tar dammsugaren allt ner till 0.3mikroner. Cyklonen ser till att dammsugaren håller sig tillräckligt ren för att inte dö.
Bill Pentz i all ära men han kör med ganska mycket skräckpropaganda också :)
 
FixarKarin FixarKarin skrev:
Hej,
Jag är en glad amatör som till min stora glädje håller på att inreda ett snickeri, helt och hållet på amatörnivå. Tänker inte investera massvis med pengar, men behöver något som suger i sig sågspån och damm så jag slipper dammsuga så ofta och förhoppningsvis minska dammtrycket lite.

Jag drömmer så klart om att ha en dammsugare som är permanent inkopplade till bordssåg och kap (ni kan se en bild på mitt snickeri här [länk]) och gärna en dammlåda också och som går igång när jag drar igång verktygen, gärna också med en extra slang som går att koppla in till handverktyg. Samtidigt fattar jag inte hur jag ska göra det utan att behöva klättra in i arbetsbordet varje gång jag ska köra bordssågen till exempel för att ansluta slangen?

Jag funderar lite på den här minsta dammsugaren från Feststool [länk] men känner mig som en total nybörjare.

Vad är realistiskt om jag inte vill köpa värsta utrustningen?

Tacksam för lite grundkurs/goda råd/varningar :)
Om du funderar på en ctl-sys hade jag rekommenderat en mini istället. Och om du överväger en mini hade jag rekommenderat en midi.
 
  • Gilla
FixarKarin
  • Laddar…
Att börja med en liten cyklon från Kina är utmärkt, så gjorde jag och har inte ångrat det en sekund. Nu har jag kompletterat med en spånsug men använder fortfarande dammsugare med cyklon en hel del och räknar med att fortsätta med det.
Nästa steg för mig blir att fixa en cyklon till spånsugen, får se om jag bygger en egen eller om jag kostar på mig att köpa en.
 
CTL-SYS är en trevlig liten bärbar dammsugare, men skall ses som ett komplement till en riktig grovdammsugare. Min SYS kom hem som nummer 5 efter en Alto Aero 840, två CTL 22 och en batteridriven maskin som används ytterst sporadiskt. Med det sagt är det SYS:en jag har på byggplatsen efter att Alton har fått göra skitgörat, som att suga rivningsdamm från bland annat puts och bruk och sånt. Under byggfasen byter jag till SYS. I verkstaden kör jag två CTL 22-or och en Felder 16-nånting spånsug.
 
Dheri Dheri skrev:
Att börja med en liten cyklon från Kina är utmärkt, så gjorde jag och har inte ångrat det en sekund. Nu har jag kompletterat med en spånsug men använder fortfarande dammsugare med cyklon en hel del och räknar med att fortsätta med det.
Nästa steg för mig blir att fixa en cyklon till spånsugen, får se om jag bygger en egen eller om jag kostar på mig att köpa en.
Vad är skillnaden mellan dammsugare med cyklon och en spånsug?
 
mattiasp mattiasp skrev:
CTL-SYS är en trevlig liten bärbar dammsugare, men skall ses som ett komplement till en riktig grovdammsugare. Min SYS kom hem som nummer 5 efter en Alto Aero 840, två CTL 22 och en batteridriven maskin som används ytterst sporadiskt. Med det sagt är det SYS:en jag har på byggplatsen efter att Alton har fått göra skitgörat, som att suga rivningsdamm från bland annat puts och bruk och sånt. Under byggfasen byter jag till SYS. I verkstaden kör jag två CTL 22-or och en Felder 16-nånting spånsug.
Men då jobbar du heltid på stora byggen eller? Försöker förstå lite om de mindre lösningarna (och säg nu inte att dammsugare är som barnvagnar att man tror innan att man behöver en, men det slutar med fem?)
 
  • Haha
jac
  • Laddar…
FixarKarin FixarKarin skrev:
Vad är skillnaden mellan dammsugare med cyklon och en spånsug?
Cyklon kan man tänka som ett för-filter. Den finns i olika storlekar, de mindre till dammsugare och större till spånsug. Med en cyklon kommer det mesta av spån och damm separeras ner i tunnan under cyklonen. Det blir bara en bråkdel som tar sig vidare till dammsugarens/spånsugens påse/filter/säck. Därför slipper man byta/rengöra dammsugarpåsar/filter så ofta.
Den här tråden rymmer ca 6 års funderingar, erfarenheter och exempel kring billiga cykloner. Den är värd att läsa igenom. Just inlägget som är länkat visar en av de snyggare installationerna. Själv har jag än så länge inga rör dragna, jag har bara kopplat på cyklonen med en extra dammsugarslang från en kasserad dammsugare.

Det finns flera skillnader mellan dammsugare och spånsug, det som gäller lufttryck och volym låter jag andra mer insatta förklara. Några lite mer grundläggande skillnader jag ser:
Priset: antagligen har du redan en dammsugare, komplettera med en cyklon från wish, eBay, amazon eller likande ställe, det kostar några hundra. Fixa en låda av spillvirke och du är igång. Spånsug får du räkna med att lägga ut några tusen för.

Storleken: en spånsug är rätt stor och tar plats från golv till tak, den vill man helst inte flytta runt så mycket. Avstånden löser man med rör och/eller slangar. Det gör man kanske med dammsugare + cyklon också, men det är helt ok storlek för att kunna flytta till aktuell maskin. Dessutom kan man ta med sig den till andra rum om man ska renovera.

Diameter på slang/rör: spånsugar har oftast rör med 100 mm i diameter och uppåt (större är oftast att föredra). Stora stationära maskiner brukar ha anslutningar som matchar dessa storlekar. Dammsugare har betydligt smidigare slang som brukar gå smidigt att koppla in på mindre maskiner som kap/gersåg och handhållna maskiner.
 
  • Gilla
FixarKarin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.