Har kikat lite på vindkraftverk för att komplettera min solpanelsanläggning. Känns svårt att få till något när man tittat på lite större aggregat som skulle göra skillnad (ett par kwh per år eller mer). Problemen är ljud (möjligtvis främst fördomar om ljud från grannar mfl), brist på vind i stadsmiljö m..m/höjden man ska få upp dem i, brist på rimliga lösningar i Europa vilket innebär att man måste gå till Kina för att få en lämplig prisbild osv. Kommer säkert hända en del det kommande decenniet, men än så länge är det svårt att hitta givna lösningar.

MEN -- istället för att titta på ett större aggregat har jag spånat på att ha minst en handfull mindre vindturbiner längs taknocken (enkelt monterade, bara en bit upp). Vårt tak är 12 meter långt och ligger på en hyfsad höjd trots 1.5-plans villa. Takets bredsidor riktas mot sydsydväst/nordnordost. Och det är hyfsat öppet mot sydväst. För en lekman känns det som om det borde krypa upp en del vind längs taknocken.

Men finns det några mindre vindturbiner som kan passa för uppgiften? Många vertikala varianterna från Kina verkar vara riktigt impotenta... Är det någon som har koll på detta? Verkar finnas väldigt lite information om vettiga alternativ, och det kanske är en vink om att utbudet är dåligt.
 
Du skriver att ett av problemen du kan förutse är ljudproblem, mest pga fördomar från grannarna.

Kan du utveckla dina tankegångar kring detta?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Här en som sept. 2019 handlat ett 3 kW vindkraftverk med vertikal axel från Italien
solcellforum.18852.x6.nabble.com/Vindkraft-3kw-48V-AC-och-diverse-fr-gor-tp5017550.html
Han har ännu inte lämnat några erfarenheter hur det fungerar. Förmodligen ger det alldeles för litet energi, eftersom han tiger. Det är ju inte så trevligt att behöva säga att det fungerar dåligt och ger knappt något, bättre att bita ihop och inse har blivit lurad.

Har inte ETC el i Katrineholm långtids-testat en mängd små vindkraftverk? Det gjorde även något utlåtande om dem.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Du skriver att ett av problemen du kan förutse är ljudproblem, mest pga fördomar från grannarna.

Kan du utveckla dina tankegångar kring detta?
Det tar emot lite att gå och fråga grannen om det är OK att sätta upp en snurra några meter från deras hus.

Själv tror jag helt enkelt inte att ljudet är ett problem även från horisontella vindkraftverk. Vind i sig låter väldigt mycket och jag har helt enkelt svårt att tro att det som inte drunknar i vinden skulle störa särskilt mycket.

Jag tror också att det sker en olycklig sammanblandning här med ljud från industriella jättevindkraftverk som faktiskt är ett problem eftersom ljudet från dem reser så pass långt och påverkar en såpass stor yta av naturen och därmed djurlivet (sedan kan det vara värt det, absolut).

I stugan i skärgården hissar vi flaggan ofta för att visa att vi är där för grannar och andra som är ute och åker och kanske vill komma förbi. Det kan vara ett rejält ljud från den när det blåser ordentligt mätt i decibel, men det är ju aldrig något man skulle störas av inomhus.

Men jag kan ha fel! Är bara mina funderingar.
 
Jag bor på båt. Vanligt med små vindkraftverk.

De små kraftverken hörs. Inte mycket men klart hörbart.

De ger en del när båten är på en blåsig plats men båtar är nästan alltid placerade på blåsigare platser än villor.

Effekten är supralinjär i förhållande till vindstyrkan så installation i typiskt villaområde kommer, gissar jag, inte ge ekonomisk nytta.

Flaggan tar du till skillnad från mig ner på natten och stör då inte grannarnas sömn.

Om jag bodde lantligt och blåsigt hade jag funderat på vind & sol & generator & batteri för oberoende, men inte i ett villakvarter.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
M Messier1994 skrev:
Det tar emot lite att gå och fråga grannen om det är OK att sätta upp en snurra några meter från deras hus.

Själv tror jag helt enkelt inte att ljudet är ett problem även från horisontella vindkraftverk. Vind i sig låter väldigt mycket och jag har helt enkelt svårt att tro att det som inte drunknar i vinden skulle störa särskilt mycket.

Jag tror också att det sker en olycklig sammanblandning här med ljud från industriella jättevindkraftverk som faktiskt är ett problem eftersom ljudet från dem reser så pass långt och påverkar en såpass stor yta av naturen och därmed djurlivet (sedan kan det vara värt det, absolut).

I stugan i skärgården hissar vi flaggan ofta för att visa att vi är där för grannar och andra som är ute och åker och kanske vill komma förbi. Det kan vara ett rejält ljud från den när det blåser ordentligt mätt i decibel, men det är ju aldrig något man skulle störas av inomhus.

Men jag kan ha fel! Är bara mina funderingar.
Jag bodde tidigare o ett fint hyreshusområde, där man bl.a. tänkte skaffa in horisontella små vindkraftverk, helt rätt blåställe där.

Men man skrinlade det, något liknande projekt i Göteborg hade visat att ljuden i tak o stomme störde något rejält och var o enkelt o bygga bort.

Jag kollade inte upp det på djupet så jag vet inte mer om det.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Jag bor på båt. Vanligt med små vindkraftverk.

De små kraftverken hörs. Inte mycket men klart hörbart.

De ger en del när båten är på en blåsig plats men båtar är nästan alltid placerade på blåsigare platser än villor.

Effekten är supralinjär i förhållande till vindstyrkan så installation i typiskt villaområde kommer, gissar jag, inte ge ekonomisk nytta.

Flaggan tar du till skillnad från mig ner på natten och stör då inte grannarnas sömn.

Om jag bodde lantligt och blåsigt hade jag funderat på vind & sol & generator & batteri för oberoende, men inte i ett villakvarter.
Skärgårdsstugan är upp mot Tornedalen så där får flaggan hänga i solskenet dygnet runt!

Är nog inte den bästa jämförelsen, kanske främst för att naturen nära havet låter så mycket i sig själv där ute.

Synd bara att det inte finns bättre mindre alternativ på vindområdet. Verkar som om småskaliga produkter är tillverkade med väldigt lite resurser. De större kraftverken är ju långt mycket bättre idag än för bara 10 år sedan. Är synd för i teorin är de ett riktigt bra komplement även om de inte ger så mycket energi, just eftersom de ofta skulle verka när solcellerna ger noll.
 
M Messier1994 skrev:
Skärgårdsstugan är upp mot Tornedalen så där får flaggan hänga i solskenet dygnet runt!

Är nog inte den bästa jämförelsen, kanske främst för att naturen nära havet låter så mycket i sig själv där ute.

Synd bara att det inte finns bättre mindre alternativ på vindområdet. Verkar som om småskaliga produkter är tillverkade med väldigt lite resurser. De större kraftverken är ju långt mycket bättre idag än för bara 10 år sedan. Är synd för i teorin är de ett riktigt bra komplement även om de inte ger så mycket energi, just eftersom de ofta skulle verka när solcellerna ger noll.

Jag har varit på EgenEls anläggning i Katrineholm, rekommenderas för den som vill se en anläggning där man visar och pratar om sina erfarenheter utan en massa säljsnack.

Och där har man ett gäng mindre vindkraftverk tänkt o testa o ha vid villa eller lantgård, och de står på kulle o trodde det skulle ge mkt energi.

men tyvärr , fungerar inte så bra som man teoretiskt kan hoppas. De har någon modell som fungerar OK men annars tyvärr. Och själv känner jag till en som i Sverige kallades Baltic 50, som fungerar mkt bra o används på bla segelbåtar, kan leta upp exakt tillverkare om någon är genuint intresserad. Men 50w max el är inte så mycket , tyvärr.


Verkar som vindkraftverk måste vara högt upp , utan turbulensvindar ifrån skog eller hus nära, och i höga effekter.

Men håller med i teorin , en massa små vindkraftverk kring ett hus borde ju ge mycket energi totalt sett.

Extra synd eftersom det t.ex kan blåsa mkt bra i december , då solen kan vara nästan borta hela tiden
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Magnus E K
Kul när man vaknar efter en rejäl storm och upptäcker att huset har helikoptrat sig till centrala Eslöv.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Kul när man vaknar efter en rejäl storm och upptäcker att huset har helikoptrat sig till centrala Eslöv.
Så länge det inte är Kalix.
 
S sinclairhacker skrev:
Jag har varit på EgenEls anläggning i Katrineholm, rekommenderas för den som vill se en anläggning där man visar och pratar om sina erfarenheter utan en massa säljsnack.

Och där har man ett gäng mindre vindkraftverk tänkt o testa o ha vid villa eller lantgård, och de står på kulle o trodde det skulle ge mkt energi.

men tyvärr , fungerar inte så bra som man teoretiskt kan hoppas. De har någon modell som fungerar OK men annars tyvärr. Och själv känner jag till en som i Sverige kallades Baltic 50, som fungerar mkt bra o används på bla segelbåtar, kan leta upp exakt tillverkare om någon är genuint intresserad. Men 50w max el är inte så mycket , tyvärr.


Verkar som vindkraftverk måste vara högt upp , utan turbulensvindar ifrån skog eller hus nära, och i höga effekter.

Men håller med i teorin , en massa små vindkraftverk kring ett hus borde ju ge mycket energi totalt sett.

Extra synd eftersom det t.ex kan blåsa mkt bra i december , då solen kan vara nästan borta hela tiden
Intressant!

Det jag kan tycka är extra synd är att 50 watt i sig själv absolut kan vara väldigt intressant, om:

1. De inte är allt för stora, exempelvis endast tar 1 meter i anspråk av en taknock

2. Har en acceptabel kostnad wh/kr (pris). För solkraft får man väl kanske typ 0.125 Wh för en investerad krona. Alltså 10 kwh för 80 papp installerat och klart.

3. De får till en hyfsad livslängd med endast service av utvalda slitagedelar.

På vår taknock skulle man då få plats med 13 st = 650 watt. Enkel installation på en specialgjord knockplåt. Säg en totalkostnad om 300 kr/st för en enkel snurra med vertikal axel som kan ge 50 W och som börjat ge ström även vid lägre vindar.
 
Jag har litet svårt att tro att lösningar för att underhållsladda små 12v-anläggningar på båtar kan vara kostnadseffektiva för villabruk. Tillkommer detta med bullerbelastning för grannar i tätbebyggelse som ger ytterligare argument emot att fiffla med dylika projekt. Bara för att det ev skulle vara tillåtet enligt kommunens stadgar och inte kräva tillstånd/byggnadslov så betyder det ju inte att det är en vettig lösning.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag har litet svårt att tro att lösningar för att underhållsladda små 12v-anläggningar på båtar kan vara kostnadseffektiva för villabruk. Tillkommer detta med bullerbelastning för grannar i tätbebyggelse som ger ytterligare argument emot att fiffla med dylika projekt. Bara för att det ev skulle vara tillåtet enligt kommunens stadgar och inte kräva tillstånd/byggnadslov så betyder det ju inte att det är en vettig lösning.
Nej det är klart, jag tänkte mer i förhållande till avsaknaden av nya moderna vettiga prylar på marknaden (även om de bara var 50w styck).

Men vad vet jag, kanske helt enkelt är ett resultat av fysikens lagar att vindkraft omöjligt kan vara en vettig lösning för en villa i tätort.

Men samtidigt kan det noteras att man får intrycket av att produktkategorin så att säga är väldigt eftersatt eftersom det som finns på marknaden i mycket stor utsträckning är rent skräp eftersom de långt ifrån håller vad som lovas alternativt endast finns tillgängligt till hutlösa priser. Den enda anledningen till att en väldigt liten vindsnurra på någon kw typ kan gå på 30 tusen samtidigt som exempelvis låt oss säga ett helt OK tryckluftaggregat från Biltema går på 500:- är ju de volymvinster man gör i tillverkningen på de vanligaste manickerna.
 
A
Ett vindkraftverks effektivitet ökar med kvadraten på vinglängden, vilket gör att de största havsbaserade kraftverken har en vinglängd på 150m. Omvänt betyder det att små vindkraftverk blir hopplöst ineffektiva, dessutom vill vindkraft ha turbulensfri vind, dvs raka motsatsen till vinden längs din taknock.

Sen har du utmaningarna i att få taket att hålla, men det hade väl varit lösbart.

Satsa dina pengar och din energi på något annat.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Hej, Glöm ej bygglovet för montering av vindkraftverk på hus. Brevid hus är lovfritt
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.