Nybliven husägare av 1800-talshus och upptäckte vid gårdagens snö/regnoväder att vatten läcker in från skarven mellan skorsten och tak. Själva läckan har troligtvis funnits länge då rinnspår fanns efter tidigare läckage och jutevävsäckar på vinden som ägare förr att tätat med. Har dock inte märkt av läckaget sedan vår inflytt i september, så misstänker att det blev nu vid regn/snö och snösmältning på taket.

Till min fråga! Var uppe och tog lite bilder idag men såg ingen uppenbar skada i plåt eller pannor. Vet inte hur plåtarbeten ska se ut vid skorsten så är tacksam om någon tycker sig se vad orsaken till läckan kan vara? Något som ser tokigt ut? Vattnet läcker av allt att döma in på skoratenssidan mot taknock samt sidan närmst i bild. Där fanns det som ni ser stillastående fruset vatten.
 
  • Skorsten med synlig mossa och lätt snötäcke, plåtarbete och spår av tidigare läckage vid takskarv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på skorsten och tak med misstänkt läckagepunkt, smältvatten och mossa syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på husets tak med takpannor, mossa och en plåtdetalj där snö och is bildats, potentiell läckagepunkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skarv mellan skorsten och tak med mögel, fruset vatten och tecken på läckage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såhär ser min nygjorda ut.
Nybyggd takfot vid skorsten på ett platt tak täckt med svart takpapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sizarhsn89 och 1 till
  • Laddar…
Nu ser det ut att enbart en pannrad ligger mellan skorsten och nock. Men kolla ifall det kan finnas någon trasig panna som släpper igenom vattnet. Mycket mossa som kan dölja sprickan kan jag tro. Det ligger också en liten pannbit som kan förklara ett läckage. Annars så kan det ju ifall det var kraftig snösmältning trycka upp vattnet under pannorna ovanför bakstycket, men ändå ganska osannolikt, men men...
 
Mugmaz MugAssMaz skrev:
Såhär ser min nygjorda ut.
[bild]
Hur hjälper det TS?
 
Noramasen Noramasen skrev:
Nu ser det ut att enbart en pannrad ligger mellan skorsten och nock. Men kolla ifall det kan finnas någon trasig panna som släpper igenom vattnet. Mycket mossa som kan dölja sprickan kan jag tro. Det ligger också en liten pannbit som kan förklara ett läckage. Annars så kan det ju ifall det var kraftig snösmältning trycka upp vattnet under pannorna ovanför bakstycket, men ändå ganska osannolikt, men men...
Såg ingen spricka eller skada i någon panna, men som sagt kan gömmas under mossa. Bitarna var lös fog från skorstenen vad jag minns. Är det ändå en möjlighet att snön pressar upp vatten? Var extrem snösmältning och regn kvällen det läckte in. Sen tycker jag att själva plåtarbetet mot nock ser mystiskt ut- ska det verkligen stå vatten där som det gör?
 
B bullemedbulle skrev:
Såg ingen spricka eller skada i någon panna, men som sagt kan gömmas under mossa. Bitarna var lös fog från skorstenen vad jag minns. Är det ändå en möjlighet att snön pressar upp vatten? Var extrem snösmältning och regn kvällen det läckte in. Sen tycker jag att själva plåtarbetet mot nock ser mystiskt ut- ska det verkligen stå vatten där som det gör?
Jag har lite svårt att tänka mig egentligen att vattnet ska kunna pressas upp då pass när det ändå är den taklutningen som det är, och att det ska inte kunna samlas så mycket snö
sedan att det står lite vatten på bakstycket kan bero på att någon klivit där tidigare så att det bildats en grop. Inget akut med det så länge det inte rostar hål. Men ifall skorstenen saknar både fog och Sten så kanske det kommer in på grund av detta. Men ser fogen bra ut mot plåten så får man kanske söka andra orsaker. Vattnet kan komma från vänster sida också ifall underlagspappen har fall åt höger.
 
Applicering av tätning på skorstenssockel med spackelspade och tub.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skorsten med plåtbeslag utan tätning mot tegelstenar och synliga rester av tätning på plåten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en tub med Illbruck OS200 tätning för tak och grund, verktyg och verkstadsinteriör syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Med lite vind, så kan vatten pressas in lite var som helst.

Jag ser inte att det finns tätning mellan skorstensbeslaget (plåt) och tegelstenar.
Där kan det rinna in vatten. Alltså ned efter skorstenen.

Hade det varit min skorsten, så hade jag först borstat helt rent, knackat / huggit upp ett litet spår efter hela beslaget överkant och sedan lagt en rätt fet sträng med tätning på tub, varvet runt. Lyft ut plåten lite från skorstenen med en mejsel och sen trycky in segflytande tätning ordentligt med typ en spackelspade.
Finns tätning avsett för detta.
Åldrings och UV-säker för utomhusbruk.

Tejpa ca 5 mm nedanför plåten runt om, så slipper du söl. Dra med spackelspaden tötningsmassan uppifrån och ned, så blir det bra.

Jag sölade friskt på den rappade skorstenen, då jag klädde allt med skiffer.
 
  • Skorstensbeslag utan tätning mot tegelstenar på en skorsten, risk för vatteninträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
postkontrollen
  • Laddar…
Plåtarna som är mot taket ska inte sluta uppe på en takpanna utan gå förbi över den så att vattnet inte väljer att rinna mot skorstenen.
 
plåten måste bytas ut
 
B Bjötte skrev:
Plåtarna som är mot taket ska inte sluta uppe på en takpanna utan gå förbi över den så att vattnet inte väljer att rinna mot skorstenen.
Förmodar att du syftar på trådens första bild?
 
Givet förde jag upp mina plåtar upp ender skorstensbeslaget.
En hel plåtpannenock, på insidan av beslagets sidor.

Behövde stå på läkten, när jag gjorde arbetet med skifferplattorna.
Och skorstensbeslaget ligger dessutom innanför plattorna, så inget kan rinna in.
 
  • Skorstensbeslag installerat på ett tegelrött tak med skifferplattor och takläkt synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hybro skrev:
Förmodar att du syftar på trådens första bild?
Yes
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.