Jag har ett 1 1/2-plans hus från 1948 med källare där jag har grävt ur den gamla plattan och lagt 5cm makadam, 10cm Isodrän, 10cm super XPS och sist en betongplatta med golvvärme. Nu är taken att bygga en tvättstuga med duschhörna och toalett. BKR är tydliga med att tätskiktets utbredning för källare av gammal typ bör begränsas till golv- och väggytor med kraftig vattenbelastning, till exempel duschplats. Min fråga är nu hur jag skall tänka med min nya platta som mer är gjord som en modern platta med kapilärbrytande skikt samt isolering? Bör jag dra tätskiktet ut över hela plattan så som man hade gjort i en modern byggnad eller skall jag trots min moderna nya platta begränsa utbredningen av tätskiktet? Hur har ni andra gjort som gjort liknande arbete och hur är era slutsatser?
 
Jag gjorde plattan i mitt källarbadrum ganska likt dig, sedan efter mycket efterforskning tätade jag med ett s.k ånggenomsläppligt tätskikt m manschett osv i hela duschhörnan typ en halvmeter utanför där duschväggarna sitter - golv o vägg. Samt längs med hela golv/vägg vinkeln i hela rummet..
Nu har det iofs bara vart klart i ett år men so far so good!
Lycka till!
 
BirgitS
H HasseArc7 skrev:
Jag har ett 1 1/2-plans hus från 1948 med källare där jag har grävt ur den gamla plattan och lagt 5cm makadam, 10cm Isodrän, 10cm super XPS och sist en betongplatta med golvvärme. Nu är taken att bygga en tvättstuga med duschhörna och toalett. BKR är tydliga med att tätskiktets utbredning för källare av gammal typ bör begränsas till golv- och väggytor med kraftig vattenbelastning, till exempel duschplats. Min fråga är nu hur jag skall tänka med min nya platta som mer är gjord som en modern platta med kapilärbrytande skikt samt isolering? Bör jag dra tätskiktet ut över hela plattan så som man hade gjort i en modern byggnad eller skall jag trots min moderna nya platta begränsa utbredningen av tätskiktet? Hur har ni andra gjort som gjort liknande arbete och hur är era slutsatser?
Som jag har förstått så uppfyller din källare inte längre kravet för att utnyttja undantaget med att slippa tätskikt över hela golvet och på alla väggar.
 
Jag tänkte på att sulorna i mitt hus står blött och suger vatten, därav vill jag att golvet och väggarna kan andas. I ett modernt hus så är det kapillärbrytande skikt och betydligt mer isolering än vad jag fick rum med.
Man får väl tänka till gällande ens egna förutsättningar...
 
Tack för input! Tänker likadant med att sulan fortfarande kan suga vatten. Ånggenomsläppande tätskikt kan kanske vara en bra kompromiss. Är det någon här som har mer erfarenheter av detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.