Riktigt fint blev det! Bra jobbat
 
  • Gilla
Joakim Brenden
  • Laddar…
Verkligen strålande gjort!
En milsvid skillnad mot det "inglasade uterum" som vi flyttar till om en månad.
(Bilder kommer kanske i vår)
 
  • Gilla
Joakim Brenden
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Jättefint uterum! Hög mysfaktor

Dock vågat att i en artikel erkänna att man hemmapulat elen. Det skulle jag aldrig göra, erkänna något skriftligt alltså
Man får ju dra kablar själv och sen kopplar elektrikern ihop det och sätter kontakter etc. Är det inte så de har gjort ?
 
Redaktionen Redaktionen skrev:
De har egentligen alltid velat bygga ett uterum. Så när coronan slog till fick de tid över för bygget. På sju månader har nu Joakim och Kajsa Brenden byggt ett uterum helt på egen hand.

Du kan läsa artikeln här: Byggde uterummet själva - här är deras tips
Mycket fint och bra jobbat tycker jag. Som de säger ska man inte ha bråttom och tänka igenom allt innan man sätter igång.
 
  • Gilla
Joakim Brenden
  • Laddar…
Mats: Gårdsägare Mats: Gårdsägare skrev:
Man får ju dra kablar själv och sen kopplar elektrikern ihop det och sätter kontakter etc. Är det inte så de har gjort ?
Nej det får man inte. Finns en miljard trådar om det på detta forum. Formellt sett får man inte ens dra tomrör för elanläggning själv
Däremot många som gör så ändå och jag är övertygad om det blir minst bra resultat i slutändan ändå, bara man har en bra dialog med sin elektriker
 
  • Gilla
Mats: Gårdsägare
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Nej det får man inte. Finns en miljard trådar om det på detta forum. Formellt sett får man inte ens dra tomrör för elanläggning själv
Däremot många som gör så ändå och jag är övertygad om det blir minst bra resultat i slutändan ändå, bara man har en bra dialog med sin elektriker
Ok. Det tror jag med
 
Vad fint ni har gjort! vad är dimensionen på taket? Vi ska bygga ett likadant uterum på gavel och undrar var ni köpte plåttak ifrån?

Mvh

Caroline
 
  • Gilla
Joakim Brenden
  • Laddar…
T twoody skrev:
Snyggt bygge och kul att ni gjort det tillsammans. Gillar också att ni tänkt på säkerheten med sele, och nu har du bara ett jobb kvar Joakim köp riktiga arbetskläder till frugan.
Jag vill vara väldigt tydlig med att jag håller med dig angående selen, men samtidigt belysa att en (fall)sele *kan* utgöra en falsk trygghet och vill verkligen rekommendera alla som använder sele att läsa på om hur/vart man finner en bra förankringspunkt och framför allt hängtrauma, innan man klättrar upp och sätter igång.
Det är också en bra idé att gå igenom hur man får ner någon som blivit hängande efter ett fall - nu är det ingen större höjd i just det här exemplet, men om tex en person på 80kg, kanske medvetslös eller med en bruten arm/ben hänger i selen tre meter över backen - hur gör man då?

Ett problem med fallselar är att dom stryper blodtillförseln i benen när man hänger i dom, och om man saknar möjlighet att avlasta benen när man hänger är det risk att man dör efter tio minuter.
Om jag minns rätt så är det nästan helt säkert att man inte överlever att hänga i femton minuter...

Så, i all välmening - använd gärna sele, men starta inte innan ni läst på först!
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
Jättefint ger ju ett enormt lyft till huset
 
  • Gilla
Joakim Brenden
  • Laddar…
Joakim Brenden Joakim Brenden skrev:
Innan håltagning kontaktade vi husfirman som tillverkat huset och kollade hur den bärande konstruktionen såg ut. Vanligt är att det inte är bärande konstruktion i gavlarna. I vårt hus ligger det en bärande balk mellan våningarna men bäst är att kolla med de som byggt huset vad de säger.
Bra tips men husfirman finns inte längre tyvärr (Sjödalshus) så det går inte i vårt fall. Har alla ritningar men vet inte om det står där.
 
Nicke Nyfiken
T TobbeP skrev:
Ett problem med fallselar är att dom stryper blodtillförseln i benen när man hänger i dom, och om man saknar möjlighet att avlasta benen när man hänger är det risk att man dör efter tio minuter.
Om jag minns rätt så är det nästan helt säkert att man inte överlever att hänga i femton minuter...
Det är inte första april idag!

Det finns inte ett rätt i något av det du skriver.
 
Fruberlundslantliv Fruberlundslantliv skrev:
Bra tips men husfirman finns inte längre tyvärr (Sjödalshus) så det går inte i vårt fall. Har alla ritningar men vet inte om det står där.
Sjödalshus var ju samma koncern som götenehus. Kolla om inte det finns någon där som kan svara på det.
Jag har tittat på våra ritningar och det står inte jättetydligt vad som är bärande. Just detta är ju viktigt att det blir rätt så är man osäker ska man nog ta hjälp. Gissar att en erfaren snickare kan rådge dig vad som är bärande om du visar husritningarna om det inte finns någon i Götenehus gruppen som kan svara.
 
  • Gilla
Fruberlundslantliv och 1 till
  • Laddar…
K Kines skrev:
Vad fint ni har gjort! vad är dimensionen på taket? Vi ska bygga ett likadant uterum på gavel och undrar var ni köpte plåttak ifrån?

Mvh

Caroline
Det finns flera fabrikat av tak som är väldigt snarlika. Du har Lans plåt, Armat och Plannja. Jag hade valt en leverantör som är nära då själva taket är en liten kostnad. Hängrännor, stuprör fotplåtar mm är en stor del av kostnaden så om du ska jämföra är det viktigt att du tar med allt. Lans plåt har mycket bra instruktionsfilmer hur man lägger taket. Längden på plåtarna beställde vi så de passade vårt tak och det kan ni göra från leverantör. Bredden är standard och man klipper sista plåten. Är det ett vanligt sadeltak gäller det att mäta längder så man inte behöver klippa utan att de passar, sparar både tid och pengar. Dimensionerna på stommen finns i detalj på instagram under byggarebrenden.
 
Redigerat:
Joakim Brenden Joakim Brenden skrev:
Det finns flera fabrikat av tak som är väldigt snarlika. Du har Lans plåt, Armat och Plannja. Jag hade valt en leverantör som är nära då själva taket är en liten kostnad. Hängrännor, stuprör fotplåtar mm är en stor del av kostnaden så om du ska jämföra är det viktigt att du tar med allt. Lans plåt har mycket bra instruktionsfilmer hur man lägger taket. Längden på plåtarna beställde vi så de passade vårt tak och det kan ni göra från leverantör. Bredden är standard och man klipper sista plåten. Är det ett vanligt sadeltak gäller det att mäta längder så man inte behöver klippa utan att de passar, sparar både tid och pengar. Dimensionerna på stommen finns i detalj på instagram under byggarebrenden.
Joakim Brenden Joakim Brenden skrev:
Det finns flera fabrikat av tak som är väldigt snarlika. Du har Lans plåt, Armat och Plannja. Jag hade valt en leverantör som är nära då själva taket är en liten kostnad. Hängrännor, stuprör fotplåtar mm är en stor del av kostnaden så om du ska jämföra är det viktigt att du tar med allt. Lans plåt har mycket bra instruktionsfilmer hur man lägger taket. Längden på plåtarna beställde vi så de passade vårt tak och det kan ni göra från leverantör. Bredden är standard och man klipper sista plåten. Är det ett vanligt sadeltak gäller det att mäta längder så man inte behöver klippa utan att de passar, sparar både tid och pengar. Dimensionerna på stommen finns i detalj på instagram under byggarebrenden.
Tack! det blir nog ett valmat som snar likt ert, vi ska bygga ca 3x5meter brutto. ska logga in på Insta och läsa mer :) Ha en fin kväll!
 
K Kines skrev:
Tack! det blir nog ett valmat som snar likt ert, vi ska bygga ca 3x5meter brutto. ska logga in på Insta och läsa mer :) Ha en fin kväll!
Vad kul! Om ni ska bygga valmat tak titta på lösningen vi gjort med plattjärnen för att få högt i tak. Ha en fin kväll du också=).
 
  • Gilla
Kines
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.