Hade liknande symptom i vårt garage. Drog ner en bit av innertaket och hittade stora mängder vatten på plasten. Isoleringen var dyblöt. Fick riva ner hela långsidan på garaget (en gipsskivebredd). Ca 1/2m på takstolarna utmed hela sidan var rejält blöta.

Efter att jag öppnat upp fick det torka nån månad (var sommartid som tur var). Takstolar mm klarade sig fint. Det hade inte gått så bra att låta det vara nån längre tid.
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
Z Zlade skrev:
Kanske värt att fundera över att skicka in en bygglovsansökan på att bygga om till ett "riktigt" tak när du ändå måste byta?
Ger ju många fördelar.
Garaget är dikt an huset och under en balkong så det måste va väldigt platt.
 
Rickard.
M Micke_xyz skrev:
Garaget är dikt an huset och under en balkong så det måste va väldigt platt.
Har det funkat nästan 40 år så behöver man nog inte vara så orolig för att testa med ny papp. Garagetak med papptak kostar generellt under 1000kr/år (≈80kr/mån) för husägare och då är det inräknat att man kan byta taken INNAN det blir dåligt :)
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
Mats-S
L Lasec skrev:
Drog ner en bit av innertaket och hittade stora mängder vatten på plasten. Isoleringen var dyblöt
Plast är ett stort gissel på sådana här tak. Det döljer läckaget länge, samtidigt som det skapar perfekt miljö för att förstöra virket ovan plasten. Så när "bassängen" spricker så har det oftast blivit rejäla skador med en totalrenovering som följd ...
 
  • Arg
Micke_xyz
  • Laddar…
Nu skar jag ut en bit isolering från hålet jag gjorde och den är torr redan en liten bit upp. Alltså inte fuktig mot taket. Inte just där i alla fall.

Det har väl runnit på plasten och sugit upp därifrån. Frågan är hur jag går vidare... Känns onödigt att riva torr isolering.
 
Nu kan jag faktiskt sticka upp huvudet och kolla lite. Det ligger inget vatten på plasten och isoleringen ser torr ut. Det som är fuktigt är skruvläkten. Den har sugit åt sig vatten och ser fuktig ut långt bort mot de andra dropparna och märkena i taket.
 
  • Gilla
erikssonjorgen
  • Laddar…
Okej, då har du något mindre läckage som sedan blir uppsamlat av plasten och droppar genom spikhålen etc.

Steg 1 är som du själv har tänkt, skotta och lägg på en presenning så att du slipper mer fukt.
Steg 2 är att få det torrt. Här får du givetvis välja själv hur du gör, om du tror att du kan ventilera ut det tillräckligt för att inte få följdskador via det lilla hålet. Själv skulle jag nog ta bort en skiva av gipset eller spånet i taket, den som matchar bäst med den värsta fukten. Det är ju en rätt billig detalj och enkel att ersätta.
Sen kan du plocka ned isoleringen som är ovanför ett varv, dels för att kontrollera att den verkligen är torr, dels för att se att det inte finns några större skador på råspont etc.
När allt är torrt och du har en presenning ovanpå kan du lägga tillbaka isoleringen och plasta på nytt och skruva upp en ny skiva.

Sedan i steg 3 låter du en bra takläggare fixa taket. Som sagt så finns det många skojare, men med ett platt tak bör du ta någon som du kan få bra referenser på, lita på denne om det räcker med att lappa eller om han anser att det är dags att lägga på ett nytt lager över hela.
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
Ibland kan det va bättre att kolla var det läcker ifrån innan man tar bort själva källan, i det här fallet en sjö på taket...
 
Lite bilder på råsponten.

Ett hål i en isolerad vägg som visar råspont, några delar verkar fuktiga och frusna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Råspont i tak med områden av torrt och fruset,fuktigt vatten omgivet av gul isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Torr på vissa ställen och blöt på andra.
Det fuktiga har frusit. Problemet är ju att jag tinar vattnet på taket nu...

Ska ta upp ett hål till där jag ser att det ligger vatten på plasten.
 
Tror jag hittat ungefär var det läcker som värst.


Vattenskada i tak med synlig läckage och brun missfärgning nära inomhusbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Var i en liknande situation förra vintern, gammalt låglutande papptak som läckte. "Fixade" med sån där takmassa året innan men helt meningslöst arbete, började läcka igen rätt snart.

Nu hade jag ingen isolering under bara råspont.

Anlitade en takfirma som rev bort gamla takpappen, lade nytt med underlagspapp och täckpapp, plus bytte ut råspont som hade blivit skabbigt och ruttet av fukten. Ca 20 tusen inkl ny plåt runt sargen på taket.

Vad jag vill säga är att även om det kostar 40 tusen bara gör detta, fiffla inte med presenningar osv (testade det med), löser inte problemet eller ens skjuter upp det meningsfullt.
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
Ifall du redan nu bestämmer dig för att riva upp taket och lägga om - tänk då på att det kan vara svårt att få takpappen slät och fin pga tenperaturen. Det skall helst vara runt 15-20 grader när man lägger den för att undvika bubblor om jag förstått det rätt.
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
Tack alla för era svar! Jag har läst alla och tagit vad ni skrivit i beaktande.

Paniken har nu lagt sig. Jag har sågat upp ett antal hål i taket. Jag sätter för isoleringen mot råsponten så jag inte värmer upp den. Sen hoppas jag hålen gör att det värsta torkar ur.
Jag tar bort så mycket jag kan från taket och täcker med en press. (Taket är 11x5 meter så det är ganska stort, garage + sovrum).
Sen får det nog va så till i vår så får jag lägga om hela taket.
 
  • Gilla
leifberggren
  • Laddar…
Mats-S
M Micke_xyz skrev:
Paniken har nu lagt sig.
Så du tog en Whisky som jag sa till om ;-)

Tänk på en sak, det ser ut som att garageportens skenor hänger i skruvläkten, tänk på det när du river så att du inte får hela dreten över huvudet ..............
 
  • Gilla
Micke_xyz och 1 till
  • Laddar…
Råsponten ser ju rätt okej ut.
Lite blånering är ju inget att bry sig om då den inte kommer synas i slutänden.
Se till att det rinner undan och leta upp nån takfirma i lugn och ro.
 
  • Gilla
Micke_xyz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.