Hej!

Vi har (sedan ett par år tillbaka) konverterat huset till vattenburen värme. Vi har en Nibe F1255-16 och två värmesystem, system 1 är villa + garage och system 2 är gästhuset (endast golvvärme).

I villan har vi golvvärme i tvättstugan, vilket också är rummet som slingan "börjar" i. Golvvärmen har egen shunt/cirkulationspump så den lever så att säga sitt eget liv. I övrigt splittar slingan sig på två "underslingor", men ingen shunt eller så, de är bara parallella. Vi har totalt 11 radiatorer i huset och tre i garaget, men de senare agerar i princip frostvakt.

Ena "underslingan" verkar i dagsläget inte ha någon cirkulation alls (framledningen är varm, returen kall). Det har alltid varit strul med detta och jag har testat att hantera termostaterna lite olika. Nu är alla helt öppna utom de i sovrummen på övervåningen, som står på typ 20-21 grader.

Det var krångel med VVS-firman (de ville inte riktigt slutföra arbetet) och jag är inte säker på att de har beräknat returstrypningar etc som jag TROR man ska?

Finns det något enkelt jag själv kan testa eller är det bara att ta in VVSare som gäller? Radiatorerna är Thermopanel V4.

Tack på förhand!
 
Har nibe Uplink om någon vill se siffror därifrån eller så :)
 
Foton hur det ser ut med fördelarna och ev hur det är kopplat till det andra som du kallar slinga. Vad för fart är det på pumpen i VP , är den med konstanttryck eller styrd från VP. det med GV och radd kan vara lite diffust att få ihop det, kan bli som det kallas en kortslutning i systemet, flödet vill inte gå dit du vill.
 
Jag hänger ju inte med här.. fördelare? Är det en grej man brukar ha? Vart? Vid pumpen?

"Slingorna" är bara parallella, alltså de har förgrenat framledning och retur och kör ena rutten till en del av elementen och den andra till resten.

Jag tror att det som händer är att det är mycket lägre motstånd på ena "slingan" och då cirkulerar inte vattnet i den andra delen.
 
Vad händer om du drar ner termostaterna på den slingan som blir varm? Med lite tur är det luft nånstans som behöver en knuff för att komma vidare.
 
useless useless skrev:
Vad händer om du drar ner termostaterna på den slingan som blir varm? Med lite tur är det luft nånstans som behöver en knuff för att komma vidare.
Har luftat rätt noga men ska prova!
 
stefancrs stefancrs skrev:
Jag hänger ju inte med här.. fördelare?
Den delarna som slingorna är kopplade på 2 st, 1 ut till golv ska vara varm och 1 st hem från golv ska vara svalare
 
J jonaserik skrev:
Den delarna som slingorna är kopplade på 2 st, 1 ut till golv ska vara varm och 1 st hem från golv ska vara svalare
Om du menar i tvättstugan så är det inga problem med golvvärmen där. Denna ligger på värmesystem 1 och har egen shunt och cirkulationspump.

Här är bild på inkopplingen av det:
Inkoppling av golvvärmesystem med synliga rör och kopplingar som går upp genom golvet och iväg åt höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmesystemets inkoppling med en shunt och cirkulationspump, kopparledningar som ansluter till svarta ventiler och går åt höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är rören upptill som drar iväg åt höger alltså. Inkommande framledning och retur kommer upp genom golvet. Resten av systemet sitter på rören som går vidare uppåt.
 
useless useless skrev:
Vad händer om du drar ner termostaterna på den slingan som blir varm? Med lite tur är det luft nånstans som behöver en knuff för att komma vidare.
Om jag drar ner på de varma radiatorerna så blir andra varma istället. Så det är ju inte stopp någonstans, men det blir påtagligt svalare radiatorer på våning tre, varför jag tror att det inte kompenserats vettigt för olika stigningar osv. Men jag är ingen VVS-kunnare :)
 
Det är en cirk-P frän värmekällan. Är det 1 rörs eller 2 rörs du har, stäng av elementen på rören till höger och låt dom kallna När dom är kalla så öppnar det första elementet och känner på rören, är det två separata rör till varje element. då ska ett rör bli varmt och det andra bli kallt, fortsätt med nästa osv.. Gör sen lika på nästa våning och kom tillbaka med resultatet

Edit , vilken fart har du på cirkpumpen
 
J jonaserik skrev:
Det är en cirk-P frän värmekällan. Är det 1 rörs eller 2 rörs du har, stäng av elementen på rören till höger och låt dom kallna När dom är kalla så öppnar det första elementet och känner på rören, är det två separata rör till varje element. då ska ett rör bli varmt och det andra bli kallt, fortsätt med nästa osv.. Gör sen lika på nästa våning och kom tillbaka med resultatet

Edit , vilken fart har du på cirkpumpen
När det inte är cirkulation i en radiator är framledning varm och retur kall (rumstempererad). Vid cirkulation är det 4-6 graders diff, då kommer ju varmvatten till returen, via radiatorn.

Farten på cirkulationspumpen ser du inte i bild, den ställs med ett vred som här är dolt av skumplast. Termostaten du ser i bild är ställd på typ 24 grader vilket funkar fint för tvättstuga :)

Systemet är tvårörs, annars skulle man väl inte ha retur? Allt är parallellt kopplat.
 
Bara att öppna skumplasten, den brukar vara delbar på mitten, och se vilken fart den har. Är det ett vred så ställ den på 3 eller en pil som man trycker på ett antal ggr på , då ska den vara på 3 staplar. Flöde och åter flöde är det som gälle för dig,
försök att få fart på flödet.
 
Magnus E K
Utan retur blir det rätt blött i huset (om inte varje rum har golvbrunn), hög förbrukning av både vatten och energi och systemet skulle rosta sönder ganska snabbt.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Bara att öppna skumplasten, den brukar vara delbar på mitten, och se vilken fart den har. Är det ett vred så ställ den på 3 eller en pil som man trycker på ett antal ggr på , då ska den vara på 3 staplar. Flöde och åter flöde är det som gälle för dig,
försök att få fart på flödet.
Varför? Har inget problem med golvvärmen. Det cirkulerar fint och shunten öppnar när den behöver fylla på med varmt vatten.
 
Nej men med elementen , det är flödet som ska upp, du har en s.k kortslutning i systemet, vatten går alltid lättaste vägen och då kan det bli problem med element och GV , Brukar vara lite marigt att få dom lira tillsammans på samma stam från värmekällan. Någon del stjäl flödet från en annan del, det är bara ett faktum med flöde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.